4.6. Іван Нечуй-Левицький

4.6. Іван Нечуй-Левицький

1. На який день по смерті батька Кайдашенки почали ділити землю
А на другий
Б на четвертий
В через місяць
Г через тиждень
Д не ділили взагалі
А
Б
В
Г
Д
2. З якого приводу Карпо сказав слова: „Хіба в мене жіночий розум, щоб я жінок слухав?”
А через те, що Кайдашенки хотіли поділити город
Б коли Мотря з Мелашкою сварилися, то Кайдашенки вирішили не встрявати в

бійку

В коли вирішували питання з грушею
Г коли Карпо відділяв хату, а Лаврін йому допомагав
Д коли Мотрин син розбив кухля і жінки почали сварку

А
Б
В
Г
Д
 
3. Мелашка Мотрі сказала: „Авжеж, велика пані. Покалякаєш, княгине, золоті підківки.”

Через те, що Мотря …
А розкидала Мелащине сміття
Б не могла перейти брід
В з презирством ставилася до хати Кайдашихи
Г ніяк не могла вилізти на горище
Д насилу перейшла через Мелащину половину двора
А
Б
В
Г
Д
4. „Волосний таки посадив Мотрю за бабине око в холодну на …”
А кілька днів
Б один день
В декілька тижнів
Г два дні
Д тиждень
А
Б
В
Г
Д
5. Даний малюнок може стати ілюстрацією до

А експозиції
Б зав’язки
В розгортання дій
Г кульмінації
Д розв’язки
Баба на печі
А
Б
В
Г
Д
6. Як охарактеризував Карпо Мотрю після першого побачення
А „… одна брова варта вола, другій брові й ціни нема”
Б „Говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця”
В „Ой ти, дівчино, з кучерявої рути-м’яти звита та з гостролистої шaвлії”
Г „… кругла, як цибулька, повновида, як повний місяць…”
Д „… гнучка станом, як тополя; личко маленьке й тоненьке, як у саду вишня…”
А
Б
В
Г
Д
7. Йдучи до Мотрі Довбишівни на оглядини, Кайдаші одягнулися якнайкраще, бо хотіли
А справити на всіх позитивне враження
Б показати, що вони дуже хазяйновиті
В щоб їх помітили
Г себе показати перед багатирями
Д привернути до себе увагу спільноти
А
Б
В
Г
Д
8. Кого в повісті „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького охарактеризовано словами

„… любила чепуритися і держала себе дуже чисто. Все на їй було чистеньке, неначе нове.”
А Мотря Довбишівна
Б Мелашка Балашівна
В Палажка Солов’їха
Г Параска Гришиха
Д Маруся Кайдашиха
А
Б
В
Г
Д
9. Як звали пса Кайдашів
А Пірат
Б Заливай
В Джой
Г Бровко
Д Барбос
А
Б
В
Г
Д
10. Жанру реалістичної соціальної повісті твір „Кайдашева сім’я” відповідає тому, що
А твір містить багато діалогів і монологів
Б показано конкретних героїв у реальних ситуаціях
В у творі на прикладі однієї родини показано життя українського пореформеного

села

Г у творі введено багато прислів’їв, приказок, пісень
Д автор подає розлогі описи природи, сцени з побутовими речами (мотовилом,

горшками тощо)
А
Б
В
Г
Д
11. Чим Мотря переміряла город після смерті Омелька Кайдаша
А пужалном
Б поясом
В хворостиною
Г мотовилом
Д мотузкою
Мотря міряє город
А
Б
В
Г
Д
12. До композиційних особливостей повісті „Кайдашева сім’я” не належить
А використання численних діалогів та монологів-думок
Б наявність швидкої розв’язки
В наявність кількох кульмінацій
Г змалювання буднів селянського життя в дореформений і післяреформений час
Д гумористично-сатиричний тон зображення
А
Б
В
Г
Д
13. Омелько Кайдаш курив
А люльку
Б цигарки
В сигарети
Г самокрутку
Д жував тютюн
А
Б
В
Г
Д
14. З якого приводу Карпо сказав: „Вас, тату, все карає, як не п’ятниця, так неділя”

Через те, що
А Омелько, прийшовши додому п’яним, шубовснув руками в діжку
Б коли перевозили снопи, віз перекинувся
В пан не дав грошей за виконану роботу
Г в Омелька були неслухняні сини
Д в нього була сварлива дружина
А
Б
В
Г
Д
15. Хто у творі „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького говорить такі слова: „Ой важу я на

цю дівчину вражу, та… не знаю, чи буде вона моєю: в’ється, як в’юн в руках, та коли б не вислизнула з рук”
А Лаврін про Мелашку
Б дяк з Києво-Печерської лаври про Мелашку
В Карпо про Мотрю
Г кум про одну з прочанок
Д волосний про сусідку
А
Б
В
Г
Д
16. Кайдашиху в Семигорах називали
А „народним радіо”
Б „пані економшею”
В „пані кухаркою”
Г „видроокою економшею”
Д „попівською економшею”
А
Б
В
Г
Д
17. Остнніми словами в уривку „Другого дня вранці Мотря замітала сіни. Чує вона,

Кайдашиха говорить надворі з якоюсь жінкою, та все за неї. Мотря виглянула крадькома з сіней: Кайдашиха стояла, спершись на ворота, а проти неї за ворітьми
стояла …”
А сусідка
Б її кума
В баба Параса
Г баба Палажка
Д попадя
Малюнок „Мотря чує Кайдашиху з кумою”
А
Б
В
Г
Д
18. Яка характеристика не відповідає образу Кайдашихи
А „… під її солодкими словами ховається гіркий полин”
Б „… ходить по хаті, полум’ям… дише, а з носа гонить дим кужелем”
В „На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне,

то од її очей молоко кисне”

Г „… гордо сиділа на своїй скрині, як цар на престолі”
Д „… попаді й небагаті панії частували її в покоях, садовили поруч із собою на

стільці, як потрібну людину…”
А
Б
В
Г
Д
 
19. Хто й кому сказав такі слова: „… про мене, беріть в руки бандуру, куріть люльку…”
А Мотря Марусі Кайдашисі
Б Карпо своїй матері
В Карпо своєму батькові
Г Кайдашиха Мотрі й Карпу
Д Мотря Омелькові Кайдашу
А
Б
В
Г
Д
20. Логічно завершіть цитатну характеристику Мотрі (за повістю І.С.Нечуя-Левицького

„Кайдашева сім’я”): „Вузька запаска влипла кругом її стану. В великій, як макітра, хустці на голові Мотря була схожа на довгу …”
А швайку
Б голку
В греблю
Г церкву
Д дзвіницю
А
Б
В
Г
Д
21. Одного з Мотриних дітей звали
А Омелько
Б Лаврін
В Карпо
Г Петро
Д Василь
А
Б
В
Г
Д
22. Через яку пригоду Карпо кинув матері: „Не так шкода мені матері, як шкода чобіт”.

Через те, що
А мати зварила Мотриного півня, а та його витягла з борщу
Б Мотря Кайдашисі виколола око
В Кайдашиха не дала Карпові забрати коня з хліва, і він погнав її до ставка
Г Кайдашиха вбила двох Мотриних курчат і та сварилася на неї
Д Мотря лупцювала коцюбою Мелащиних дітей, а Кайдашиха взялася їх

обороняти
А
Б
В
Г
Д
23. Після якої пригоди Мотря „вхопила його (кабанчика) за ноги та й перекинула в Лаврінів
двір”
А після того, як Мелашка порозкидала Мотрі

по призьбі сміття

Б після того, як одірвали хату
В після того, як Кайдашиха перебила ногу

півню Мотрі

Г після того, як Мотрин хлопець розбив

бабиного кухля

Д після того, як Карпо та Лаврін поділили

батькову спадщину
Мотря з кабанчиком
А
Б
В
Г
Д
24. Який обряд здійснила баба Палажка (за твором І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”),

коли йшла до Києва на прощу
А заходила в декотрі хати, щоб попрощатися з тими молодицями, з котрими вона

лаялась

Б низько кланялась кожному, хто йшов назустріч
В декілька разів перехрестилася на дзвіницю, яка була в селі
Г напекла стільки пасок, скільки разів була в Києво-Печерській лаврі
Д пройшовши кожні ворота, зупинялася, щоб проговорити молитву

А
Б
В
Г
Д
 
25. Укажіть правильне твердження щодо повісті „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького
А Карпо був соцьким у Семигорах
Б Лаврін держав до хреста Карпову дитину
В Карпо, як і батько, часто заглядав у шинок
Г Мелашка любила саджати щось у землю, щоб воно росло
Д Кайдашиха не дуже чепурилася, бо за роботою було ніколи
А
Б
В
Г
Д
26. Яку пораду дав священик Лавріну й Карпу щодо груші
А зрубати її
Б відгородити до Лаврінової землі
В щоб Карпо сплатив за грушу
Г щоб Карпо віддавав половину груш Лаврінові
Д щоб Карпо спродав груші, а частину грошей віддав Лавріну
А
Б
В
Г
Д
27. Кого у творі „… тільки посадить у клітку та показувати за гроші, як звірюку, на ярмарках”
А Кайдашиху
Б Мотрю
В Мелашку
Г бабу Палажку
Д бабу Параску
А
Б
В
Г
Д
28. Хто в повісті „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького сказав: „Якби хто взяв Лаврінову

хату та зіпхнув її… геть-геть на гору або й за гору, а Карпову хату одсунув ген-ген за ставок, аж у діброву, то вони б помирились”
А священик
Б волосний
В кум
Г Палажка
Д Параска
А
Б
В
Г
Д
29. Ілюстрація до твору І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я” може бути
А експозицією
Б зав’язкою
В розгортанням дії
Г кульмінацією
Д розв’язкою
Мотря злазить з горища
А
Б
В
Г
Д
30. Хто з персонажів твору лікував Омелька Кайдаша
А священик
Б проскурниця
В баба Палажка
Г баба Параска
Д Мотря
А
Б
В
Г
Д
31. Про кого у творі сказано: „Діло ніби горіло в її руках. Вона оджимала плаття й поралась

коло печі”
А Мелашку
Б Мотрю
В Марусю
Г Палажку
Д проскурницю
А
Б
В
Г
Д
32. Хто з героїнь твору хвалиться: „З’їла я двадцять пасок у Києві, то, може, Бог поможе з’їсти

і двадцять першу”
А Маруся
Б Мотря
В Мелашка
Г Палажка
Д Параска
А
Б
В
Г
Д
33. Хто хвалиться добрим знанням церковних обрядів: „Я знаю і де гроші коло образів класти,

а де гроші ченцям просто в руки давати. А за мною люди так і валять валкою, а я їх воджу од Воєнного Миколая ло Десятинного, од Десятинного до Доброго, од Доброго Миколая до Малого, а далі до Мокрого Миколая, а потім до Притискового Миколая…”
А Омелько Кайдаш
Б Маруся Кайдашиха
В Мелашка Балашівна
Г Параска Гришиха
Д Палажка Солов’їха
А
Б
В
Г
Д
34. Чому батьки вирішили, що „з Лавріна не буде роботи”
А бо він загулювався на вечорницях
Б Лаврін лінувався і не хотів працювати на землі
В Карпо знущався над братом і той соромився
Г Лаврін через день ходив до Мелашки й гуляв цілу ніч
Д Лаврін почав заглядати в пляшку
А
Б
В
Г
Д
35. „Свекруха… витягла з скрині сорочку й сіла коло вікна шити. Мотря одімкнула свою

скриню, витягла стару сорочку й собі сіла латать коло другого вікна.
– Чого це ти, Мотре, сіла шити?
– А я вам, мамо, не наймичка…”
Яке прислів’я використовує Кайдашиха, говорячи до Мотрі
А „як не будеш робити, то й їсти зась”
Б „як візьму кочергу, то й зуби визбираєш”
В „під лежачий камінь вода не тече”
Г „як взялася за гуж, то не говори, що недуж”
Д „не буди лихо, поки лихо тихо”
Малюнок „Дві молодиці шиють”
А
Б
В
Г
Д
36. За вибите око Кайдашихи Мотрі присудили
А посидіти в холодній два дні
Б сплатити штраф Марусі Кайдашисі
В виткати 5 ліктів полотна й віддати на церкву
Г відпрацювати громаді три дні
Д висповідатись у церкві та причаститись
А
Б
В
Г
Д
37. На початку твору Лаврін та Карпо обговорюють, яку б дівчину посватати. Їх розмова

показує, що
А Карпо не хоче одружуватись
Б Лаврін знайшов для себе пару
В традиції сватання та одруження були міцнішими, ніж бажання самих юнаків
Г у Лавріна легкий та веселий характер, а у Карпа важкий та суворий
Д одружували не за бажанням, а за традицією
А
Б
В
Г
Д
38. З якою річкою пов’язана повість І.С.Нечуя-Левицького„Кайдашева сім’я”
А Дніпром
Б Россю
В Десною
Г Доном
Д Осколом
А
Б
В
Г
Д
 
39. Продовжіть речення „Мотрин півень перескочив через тин та давай вибирати

Мелащині …”
А нагідки
Б помідори
В васильки
Г огірки
Д бурячки
А
Б
В
Г
Д
40. Правильним твердженням твору є
А Кайдашиха була дуже богомільною
Б Лаврін любив заглядати до шинку, як батько
В Мотря сприйняла Мелашку, як нещасну невістку
Г Проскурниця побачила Лавріна і він їй сподобався
Д Мелашка знайшла спільну мову з Кайдашихою
А
Б
В
Г
Д
41. В якому розділі повісті І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я” розповідається: „Восени

Мотря обродинилась… Кайдашиха тішилась унуком, колихала його, гойдала, а Мотря мусила робити всю важку роботу за себе й за свекруху”
А ІІ
Б ІІІ
В ІV
Г V
Д VI
Малюнок „Свекруха з дитиною
А
Б
В
Г
Д
42. Яку пораду дав священик Лавріну й Карпу щодо груші
А зрубати її
Б відгородити до Лаврінової землі
В щоб Карпо сплатив за грушу
Г щоб Карпо віддавав половину груш Лаврінові
Д щоб Карпо спродав груші, а частину грошей віддав Лавріну
А
Б
В
Г
Д
43. Яким стилем послуговується автор, коли пише: „Не чорна хмара з синього моря наступала,

то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала, то наближалась до тину стара видроока Кайдашиха…”
А героїчним
Б іронічно-бурлескним
В гумористично-сатиричним
Г саркастичним
Д гротескним
А
Б
В
Г
Д
44. Неправильним твердженням є
А Кайдашеві спочатку уявлялися чорти, а потім його покійний батько
Б Баба Палажка була місцевою ворожкою та знахаркою
В Баба Параска принесла новину Кайдашам, що Мелашка залишилась в Києві
Г Лаврін виставив добрий могорич хлопцям, шоб ходити до Мелашки в Бієвці
Д Мелашчин батько без погорди ставився до Лавріна і вважав його за гарного зятя
А
Б
В
Г
Д
45. Установіть відповідність між прикладом і художнім засобом

„… Мелашка (1) частувала миски рогачем на миснику. Горшки сипались з полиці, (2) як яблука з яблуні, неначе земля тряслася… Лаврінові спало на ум думка, чи не (3) покусала часом матері скажена собака… але глянули вони, що з полиці (4) сипляться горшки, а з мисника миски…”
А метонімія
Б інверсія
В порівняння
Г фразеологізм
Д метафора
  А Б В Г Д
1
2
3
4
46. Установіть відповідність

Персонаж твору
1 Карпо Кайдашенко
2 Маруся Кайдашиха
3 Мелашка Балашівна
4 Мотря Довбишівна

Репліка
А „Їй-богу, правду кажу, проше вас”
Б „Поганять в мене стало б хисту, аби було

кого…”

В „Коли хочеш сердитися, сердься, а не

кидай на святий хліб ложкою…”

Г „Завела мене нечиста сила аж у

богуславський ліс”

Д „Авжеж, велика пані. Покалякаєш,

княгине, золоті підківки”
  А Б В Г Д
1
2
3
4
47. Установіть відповідність
Персонаж

1 Мотря Довбишівна
2 Мелашка Балашівна
3 Омелько Кайдашенко
4 Карпо Кайдашенко


Характеристика
А „… в білій сорочці з короткими рукавами…

Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице сухорляве й бліде, наче лице в ченця”

Б „… був широкий в плечах, з … карими

  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве”

В „… молоде довгасте лице було рум’яне. Веселі сині очі світились

привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи…”

Г „… з широким лобом, з загостреним лицем, з блискучим, як жар,

чорними маленькими очима… Хазяйновита, але скупа…”

Д „…в білій сорочці, в червоній новій хустці з зеленими та синіми

квітами, в зеленій ситцевій рясній спідниці…”
48. Установіть відповідність між прикладом з тексту та художнім засобом

(1)Сумний зимній вечір заглянув через вікно в хату. Густі діди стали по кутках і навели, (2)як бліда та сумна смерть, покій на роздражнену, розгнівану сім’ю. На лаві сидів старий Кайдаш… Його (3)тягло за живіт. Він пішов до шинку поминати (4)святу п’ятницю та запивати сором.
А метонімія
Б фразеологізм
В персоніфікація
Г епітет
Д порівняння
  А Б В Г Д
1
2
3
4
49. Установіть відповідність між художнім засобом та прикладом з тексту

„Карпо вийшов з хати в одній сорочці… (1)Свіжий перший сніг укрив гори й долини (2)ніби тонким дорогим полотном. (3)Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе молочним туманом. Карпо дививсь на голі білі гори, що зовсім зливалися з білим небом в вечірній імлі так, що не можна було розібрати, де (4)кінчались гори, де починалось небо.”
А гіпербола
Б метафора
В епітет
Г інверсія
Д порівняння
  А Б В Г Д
1
2
3
4