Українська поезія 70–90-х років XIX століття
Поезія 70–90-х років – це нове явище в літературі, оскільки з’явилися нові теми, нові герої, нові жанри. Цей період у поезії зміг об’єднати одночасно романтизм, реалізм, модeрнізм.
-
Характерними ознаками українського модернізму є:
- заперечення декларативної тенденційності мистецтва й утвердження естетичних критеріїв як домінуючих;
- принцип синтезу мистецтв, злиття реального і фантастичного;
- новаторство змісту й форми;
- відбиття „філософії життя”;
- інтерес до духовного світу людини;
- відсутність соціальної типізації.
Поети цього складного періоду намагалися бути актуальними, тобто відображати реальні образи, швидкоплинний час, бути відданим ідеям гуманізму, демократизму, свободі людини і народу.
Саме це змогли втілити у своїх творах Іван Франко, Яків Щоголів, Іван Манжура, Борис Грінченко, Михайло Старицький, Олена Пчілка, Уляна Кравченко, Клементина Попович, Павло Грабовський, Леся Українка.
У цей час передує громадянська, пейзажна, мариністична, урбаністична, інтимна лірика.
Девізом цього періоду в літературі можна вважати тезу англійського поета Персі Біші Шеллі: „Коли в народу немає вождів, тоді вождем його стають поети”. Франко закликав своїх сучасників: „Сійте в головах думи вольнії, В серцях жадобу братолюбія, В грудях сміливість до великого Бою за добро, щастя й волю всіх!”
Тож тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Я на вбогім, сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі.
І від сліз тих гарячих розтане
Та кора льодовая, міцна,
Може, квіти зійдуть – і настане
Ще й для мене весела весна.
Я на гору круту крем’яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей,
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Так! я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть думи сумні!
____________________
1 Без надії сподіваюсь! (Латин.)
ЛІСОВА ПІСНЯ
Драма-феєрія в 3-х діях
(Скорочено)
ДІЙОВІ ОСОБИ:
Пролог
„Той, що греблі рве”, Русалка, Потерчата1 (двоє), Водяник2.
Дія І
Дядько Лев, Мавка3, Лукаш, Перелесник4, Пропасниця (без мови), Русалка, Потерчата, Лісовик5, Куць.
Дія II
Мати Лукашева, Лукаш, Русалка, Дядько Лев, Мавка, Перелесник, Килина, „Той, що в скалі сидить”, Русалка Польова.
Дія III
Мавка, Лісовик, Лукаш, Куць, Злидні, Мати Лукашева, Килина, Доля, Хлопчик, Діти Килинині (без мови), Перелесник.
____________________
1 Потерчата – в українській народній міфології – утоплені матерями позашлюбні діти, що стали болотними вогниками.
2 Водяник – за народними повір’ями – злий дух, що живе в озерах, річках і приносить людям нещастя.
3 Мавка – в українській народній міфології – лісова русалка.
4 Перелесник – в українській народній міфології – біс-спокусник, що ночами являється жінкам у вигляді вогняного змія або красеня парубка.
5 Лісовик – в українській народній міфології – істота, що живе в лісі, господар лісу.
Пролог
Старезний, густий, предковічний ліс на Волині. Посеред лісу простора галява з плакучою березою і з великим престарим дубом. Галява скраю переходить в куп’я та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину – то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини лісу, впадає в озеро, потім, по другім боці озера знов витікає і губиться в хащах. Саме озеро – тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині. Містина вся дика, таємнича, але не понура, – повна ніжної задумливої поліської краси. Провесна. По узліссі і на галяві зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава. Дерева ще безлисті, але вкриті бростю, що от-от має розкритись. На озері туман то лежить пеленою, то хвилює од вітру, то розривається, одкриваючи блідо-блакитну воду. В лісі щось загомоніло, струмок зашумував, забринів, і вкупі з його водами з лісу вибіг „Той, що греблі рве” – молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно-жовтої до ясно-блакитної, і поблискує гострими злотистими іскрами. Кинувшися з потоку в озеро, він починає кружляти по плесі, хвилюючи його сонну воду; туман розбігається, вода синішає. (…)
„Той, що греблі рве” віщує про прихід весни. З води виринули Потерчата – „двоє маленьких бліденьких діток у біленьких сорочечках”. Вони почали сваритися з „Тим, що греблі рве” за те, що розбудив їх. „Той, що греблі рве” попросив Потерчат допомогти знайти його кохану Русалку.
Дія І
Та сама містина, тільки весна далі поступила; узлісся наче повите ніжним, зеленим серпанком, де-не-де вже й верховіття дерев поволочене зеленою барвою. Озеро стоїть повне, в зелених берегах, як у рутвянім вінку. З лісу на прогалину виходять дядько Лев і небіж його Лукаш. Лев уже старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду; по-поліському довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої повстяної шапки-рогатки; убраний Лев у полотняну одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту; на ногах постоли, в руках кловня (малий ятірець), коло пояса на ремінці ножик, через плече виплетений з лика кошіль (торба) на широкому ремені. Лукаш – дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу, тільки з тоншого полотна; сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має; на голові бриль; на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку. Дійшовши до берега озера, Лукаш зупинився.
Лев
зайти по рибу. Мулко вельми, грузько.
Лукаш
хороший тута вельми очерет. (…)
Лукаш іде до озера і зникає в очереті.
Лев іде понад берегом, і його не стає видко за вербами.
Русалка
(випливає на берег і кричить)
Лісовик
(малий бородатий дідок, меткий рухами, поважний обличчям;
у брунатному вбранні барви кори, у волохатій шапці з куниці)
Русалка
Лісовик
Русалка
з-під стріх солом’яних! Я їх не зношу!
Я не терплю солом’яного духу!
Я їх топлю, щоб вимити водою
той дух ненáвидний. Залоскочу
тих натрутнів, як прийдуть!
Лісовик
То ж дядько Лев сидітиме в тій хижі,
а він нам приятель. То він на жарт
осикою та терличем лякає.
Люблю старого. Таж якби не він,
давно б уже не стало сього дуба, (…)
Вже німці міряли його, навколо
втрьох постававши, обсягли руками –
(…) Давали гроші,
таляри биті, людям дуже милі,
та дядько Лев заклявся на життя,
що дуба він повік не дасть рубати.
Тоді ж і я на бороду заклявся,
що дядько Лев і вся його рідня
повік безпечні будуть в сьому лісі. (…)
З очеретів доноситься голос сопілки, ніжний, кучерявий, і як він розвивається, так розвивається все в лісі. (…) З-за стовбура старої розщепленої верби півусохлої виходить Мавка, в ясно-зеленій одежі з розпущеними чорними, з зеленим полиском, косами, розправляє руки і проводить долонею по очах.
Мавка
Лісовик
Вже й сон-трава перецвітати стала.
От-от зозулька маслечко сколотить,
в червоні черевички убереться
і людям одмірятиме літа.
Вже з вирію поприлітали гості.
Он жовтими пушинками вже плавають
на чистім плесі каченятка дикі.
Мавка
Лісовик
Мавка
як отепер. Чи то мені так снилось?
Лукаш знов грає.
Лісовик
Людський хлопець, дядька Лева небіж,
Лукаш на ймення.
Мавка
Лісовик
не з сих лісів, а з тих борів соснових,
де наша баба любить зимувати;
осиротів він з матір’ю-вдовою,
то дядько Лев прийняв обох до себе…
Мавка
Він, певне, гарний!
Лісовик
Се лісовим дівчатам небезпечно… (…)
Всю силу лісову і водяну,
гірську й повітряну приваб до себе,
але минай людські стежки, дитино,
бо там не ходить воля, – там журá
тягар свій носить. Обминай їх, доню:
раз тільки ступиш і – пропала воля!
Мавка
(сміється)
Се так колись і вітер пропаде!
(…) Виходить Лукаш із сопілкою. Лісовик і Мавка ховаються. Лукаш хоче надрізати ножем березу, щоб сточити сік. Мавка кидається і хапає його за руку.
Мавка
Лукаш
Я тільки хтів собі вточити соку з берези.
Мавка
Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш
Хто ж ти така?
Мавка
Лукаш
(не так здивовано, як уважно придивляється до неї)
бо й руки білі, і сама тоненька,
і якось так убрана не по-наськи…
А чом же в тебе очі не зелені?
(Придивляється).
як небо, сині… О! Тепер вже сиві,
як тая хмара… ні, здається, чорні,
чи, може, карі… Ти таки дивнá!
Мавка
(усміхаючись)
Лукаш
(соромлячись)
Мавка
(щиро дивуючись)
Он бачиш, там питає дика рожа:
„Чи я хороша?”
А ясень їй киває в верховітті:
„Найкраща в світі!”
Лукаш
Я думав – дерево німе, та й годі.
Мавка
Лукаш
Чи ти його зовсім не маєш?
Мавка
Є Лісовик, я зву його: „дідусю”,
а він мене: „дитинко” або „доню”.
Лукаш
Мавка
Хіба не все одно? (…)
Мавка й Лукаш закохуються. Мавці шкода, що день так швидко закінчується, їй не хочеться розлучатися з Лукашем. Хлопець розповів їй, що восени його збираються оженити. Після цих слів Мавка зажурилася.
Мавка
(з тривогою)
Лукаш
а може, ще й не напитали дівки.
Мавка
Лукаш
(поглядаючи на неї)
Мавка
Лукаш
Мавка
(помовчавши)
Лукаш
Раптом чути голос дядька Лева, він кличе Лукаша. Мавка цікавиться в Лукаша, чи повернеться він.
Дія II
Пізнє літо. На темнім матовім листі в гаю де-не-де видніє осіння прозолоть. Озеро змаліло, берегова габа поширшала, очерети сухо шелестять скупим листом.
На галяві вже збудовано хату, засаджено городець. На одній нивці пшениця, на другій – жито. На озері плавають гуси. На березі сушиться хустя, на кущах стримлять горщики, гладишки. Трава на галяві чисто викошена, під дубом зложений стіжок. По лісі калатають клокічки – десь пасеться товар. Недалечко чутно сопілку, що грає якусь моторну, танцюристу мелодію.
Мати Лукашева
(виходить з хати й гукає)
Лукаш виходить з лісу із сопілкою і мережаним кийком у руках. Мати йому дорікає, що він усе грає, а робота стоїть, адже їй потрібна помічниця – невістка. Про Мавку вона не хоче й чути, бо це „відьомське кодло”.
Мавка виходить з лісу пишно заквітчана, з розпущеними косами.
Мати
(непривітно)
за парубком так дівці уганяти. (…)
Чого ти все розпатлана така?
Нема, щоб зачесатись чепурненько, –
усе як відьма ходить. Нечепурно. (…)
Я маю дещо там з дочки-небіжки,
піди вберися – там на жердці висить.
А се, як хоч, у скриню поклади.
Мавка
(Іде в хату. Звідти виходить дядько Лев).
Мати
Лев
так уїдаєш раз у раз на дівку?
Чи то вона тобі чим завинила?
Мати
коли не зачіпають! Ти б іще
зібрав сюди усіх відьом із лісу. (…)
Лев
усякі скарби з лісу йдуть…
Мати
(глузливо)
Лев
Мати.
Лев іде за хату, сердито струснувши головою. Мавка виходить з хати перебрана: на їй сорочка з десятки, скупо пошита і латана на плечах, вузька спідничина з набиванки і полинялий фартух із димки, волосся гладко зачесане у дві коси і заложене навколо голови. (…)
Мати йде через галяву до озера і криється за очеретом. Мавка замахує серпом і нахиляється до жита. З жита раптом виринає Русалка Польова; зелена одіж на їй просвічує де-не-де крізь плащ золотого волосся, що вкриває всю її невеличку постать; на голові синій вінок з волошок, у волоссі заплутались рожеві квітки з куколю, ромен, березка. (…)
Мавка не наважується кривдити Русалку Польову.
Русалка Польова клониться низько перед Мавкою, дякуючи, і никне в житі. Від озера наближається мати, а з нею молода повновида молодиця, в червоній хустці з торочками, в бурячковій спідниці, дрібно та рівно зафалдованій; так само зафалдований і зелений фартух із нашитими на ньому білими, червоними та жовтими стяжками; сорочка густо натикана червоним та синім, намисто дзвонить дукачами на білій пухкій шиї, міцна крайка тісно перетягає стан і від того кругла, заживна постать здається ще розкішнішою.
Молодиця йде замашистою ходою, аж стара ледве поспіває за нею. (…)
Килина
(надходить з матір’ю до Мавки)
Мати
(сплескує руками)
Ой мій упадоньку! Що ж ти робила?
Нездарисько! Нехтолице! Ледащо!
Мавка
(глухо)
Килина
Мавка ховає серпа за себе і вороже дивиться на Килину.
Мати
(Вириває серпа Мавці з рук і дає Килині, тая кидається на жито і жне, як вогнем палить, аж солома свище під серпом).
Мати
(втішно)
Килина
(не одриваючись од роботи)
перевéсла крутив, то я б удух
сю нивку вижала.
Мати
(гукає)
(…) поможеш тут в’язати молодичці.
Бо та „помічниця” вже скалічіла.
Лукаш береться в’язати снопи.
зварю вам киселиці на полудень.
(Іде в хату).
Мавка одійшла до берези, прихилилась до неї і крізь довге віття дивиться на женців. Килина який час так само завзято жне, потім розгинається, випростується, дивиться на похиленого над снопами Лукаша, всміхається, трьома широкими кроками прискакує до нього і пацає з виляском долонею по плечах. (…) Лукаш кидається до неї, вона переймає його руки; вони „міряють силу”, упершись долонями в долоні; який час сила їх стоїть нарівні, потім Килина трохи подалась назад, напружено сміючись і граючи очима; Лукаш, розпалившись, широко розхиляє їй руки і хоче її поцілувати, але в той час, як його уста вже торкаються її уст, вона підбиває його ногою, він падає. (…) У хаті стукнули двері. Килина знов кинулася жати, а Лукаш в’язати. (…)
Мати
(з сінешнього порога)
Килина
ніяк не вправиться. (…)
Килина йде в хату. Двері зачиняються. Мавка виходить з-під берези.
Лукаш
(трохи змішався, побачивши її, але зараз оправився)
а я піду.
Мавка
Лукашу, нехай ся жінка більше не приходить, –
я не люблю її – вона лукава,
як видра. (…)
Нехай вона до нас у ліс не ходить.
Лукаш
(випростався)
що так рядиш, хто має в ліс ходити,
хто ні?
Мавка
(сумно, з погрозою)
заховані під хрустом та галуззям, –
не бачить їх ні звір, ані людина,
аж поки не впаде…
Лукаш
про хижість, про лукавство, – вже б мовчала!
Я бачу, ще не знав натури твеї.
Мавка
Лукаш
тебе питати, хто до мене сміє
ходити, а хто ні, то ліпше сам я
знов з лісу заберуся на село. (…)
Дов’язав останнього снопа і, не дивлячись на Мавку, пішов до хати. Мавка сіла в борозні над стернею і похилилась у смутній задумі. (…) Мавка поволі вибирає напівзів’ялі квітки з пожатого жита і складає їх у пучечок. З хати виходять: мати, Килина і Лукаш. (…)
Мати наказує Лукашеві провести Килину додому, бо вже на ніч повертає. Хлопець охоче погоджується. На Мавку ніхто не звертає уваги. Вона іде до озера. Сили природи співчувають Мавці (іде дрібний дощик). Починається вітер, птахи відлітають у вирій. Мавка просить Лісовика допомогти їй стати такою, як була.
Я буду знов, як лісова царівна,
і щастя упаде мені до ніг,
благаючи моєї ласки!
Лісовик
але вона десь бавилась, химерна,
убравшися для жарту за жебрачку.
Розкриває свою кирею і дістає досі заховану під нею пишну, злотом гаптовану багряницю і срібний серпанок; надіває багряницю поверх убрання на Мавку. Мавка йде до калини, швидко ламає на ній червоні китиці ягід, звиває собі віночок, розпускає собі коси, квітчається вінком і склоняється перед Лісовиком, – він накидає їй срібний серпанок на голову. З’являється Перелесник, він кружить у танці Мавку. Голова її падає йому на плече, руки опускаються, він мчить її в танці омлілу. Раптом з-під землі з’являється темне, широке, страшне Марище.
Марище
Перелесник
(спиняється і випускає Мавку з рук, вона безвладно
спускається на траву)
Марище
„Той, що в скалі сидить”.
Перелесник здригнувся, прудким рухом кинувся геть і зник у лісі. Мавка очутилась, звелася трохи, широко розкрила очі і з жахом дивиться на Мару, що простягає руки взяти її.
Мавка
Я в серці маю те, що не вмирає.
Марище
Мавка
свою люблю і їй даю життя.
Коли б могла я тільки захотіти
її забути, я пішла б з тобою,
але ніяка сила в цілім світі
не дасть мені бажання забуття. (…)
(…) З лісу виходить Лукаш. Мавка йде назустріч Лукашеві. Обличчя її відбиває смертельною блідістю проти яскравої одежі, конаюча надія розширила її великі темні очі, рухи в неї поривчасті й зникаючі, наче щось у ній обривається.
Лукаш
(побачивши її)
(Поспішає до хати, стукає в двері, мати відчиняє
не виходячи. Лукаш до матері на порозі).
Готуйте, мамо, хліб для старостів, – я завтра засилаюсь до Килини!
(Іде в хату, двері зачиняються).
„Той, що в скалі сидить” виходить і подається до Мавки.
Мавка
(зриває з себе багряницю)
„Той, що в скалі сидить” торкається до Мавки; вона, крикнувши, падає йому на руки, він закидає на неї свою чорну кирею. Обоє западаються в землю.
Дія III
Хмарна, вітряна осіння ніч. Останній жовтий відблиск місяця гасне в хаосі голого верховіття. Стогнуть пугачі, регочуть сови. (…) Раптом все покривається протяглим сумним вовчим виттям, що розлягається все дужче, дужче і враз обривається. Настає тиша. Починається хворе світання пізньої осені. Безлистий ліс ледве мріє проти попелястого неба чорною щетиною, а долі по узліссі снується розтріпаний морок. Лукашева хата починає біліти стінами; при одній стіні чорніє якась постать, що знеможена прихилилась до одвірка, в ній ледве можна пізнати Мавку; вона в чорній одежі, в сивому непрозорому серпанку, тільки на грудях красіє маленький калиновий пучечок. Коли розвидняється, на галяві стає видко великий пеньок, там, де стояв колись столітній дуб, а недалечко від нього недавно насипану, ще не порослу моріжком могилу. З лісу виходить Лісовик у сірій свиті і в шапці з вовчого хутра.
Лісовик
(придивляючись до постаті під хатою)
Мавка
(трохи поступає до нього)
Лісовик
тебе назад „Той, що в скалі сидить”?
Мавка
Лісовик
ту справедливу помсту, що завдав я
зрадливому коханцеві твоєму?
Хіба ж то не по правді, що дізнав він
самотнього несвітського одчаю,
блукаючи в подобі вовчій лісом?
Авжеж! Тепер він вовкулака дикий!
Хай скавучить, нехай голосить, виє,
хай прагне крові людської, – не вгасить
своєї муки злої!
Мавка
бо я його порятувала. В серці
знайшла я теє слово чарівне,
що й озвірілих в люди повертає. (…)
Мавка почула те протяжне виття, вона не змогла жити в кам’яній печері, прокинулася й зрозуміла, що забуття не судилося їй. Силою чарівного голосу Мавка врятувала Лукаша, повернувши йому людську подобу.
Лукашева мати лається з Килиною, докоряє невістці, яка довго спить, що вона погана господиня.
Килина вибігла по воду й, побачивши Мавку, запитує, чи не до Лукаша вона прийшла.
Мавка
(…)
(притомніше, відступаючи од дверей)
Килина
Мавка зміняється раптом у вербу з сухим листом та плакучим, гіллям. (…)
Хлопчик
(вибігає з хати. До Килини)
а баба не дають!
Килина
(Нишком, нахилившись до нього.)
Я там під печею пиріг сховала, –
як баба вийде до комори, – з’їжте.
Хлопчик
(…) Я з неї вріжу дудочку. (…)
Хлопчик вирізує гілку з верби і вертається в хату.
З лісу виходить Лукаш, худий, з довгим волоссям, без свити, без шапки.
Килина
так довго?
Лукаш
(…) Ось я тебе тепера попитаю!
Де дядьків дуб, що он пеньок стримить?
Килина
Прийшли купці, купили та й уже.
Велике щастя – дуб!
Лукаш
заклявся не рубати.
(Стає навколішки і п’є з відра. Потім устає і дивиться задумливо поперед себе, не рушаючи з місця).
Килина
(жорстко)
Лукаш
(спустивши очі)
Килина
(злісно посміхнувшись)
то, може, я що знаю.
(…) Я відаю, кого ти дожидаєш,
та тільки ба! – шкодá твого ждання!
Якщо й було, то вже в стовпець пішло… (…)
Мати
(вибігає з хати і кидається з обіймами до Лукаша.
Він холодно приймає те вітання)
Ой синоньку! О, що ж я набідилась з отею відьмою!
Лукаш
(здригнувшись)
Мати
(показує на Килину)
Лукаш
(зневажливо всміхаючись)
відьомською свекрухою вам бути.
Та хто ж вам винен? Ви ж її хотіли. (…)
(Розлючена мати йде до хати, на порозі стрічається
з Килининим сином, що вибігає з сопілкою в руках).
(Штурхає хлопця і заходить в хату, хряснувши дверима). (…)
Хлопчик просить батька, щоб той навчив його грати на сопілці.
Лукаш
(Бере сопілку).
Хороша.
З верби зробив? (…)
Хлопчик показує на вербу, на яку перетворилася Мавка.
Лукаш
(До Килини).
Ти посадила?
Килина
Стирчав кілок вербовий та й розрісся.
Лукаш починає грати спершу тихенько, далі голосніше, зводить згодом на ту веснянку, що колись грав Мавці. Голос сопілки починає промовляти словами.
як глибоко крає,
розтинає мені груди, серденько виймає…” (…)
Лукаш хапає Килину за плече і питає, що то за верба.
Килина
Я з кодлом лісовим не накладаю
так, як твій рід! Зрубай її, як хочеш,
хіба я бороню? Ось на й сокиру.
(Витягає йому з сіней сокиру).
Лукаш
(узявши сокиру, підійшов до верби, ударив раз по стовбуру,
вона стенулась і зашелестіла сухим листом. Він замахнувся удруге – і спустив руки)
чогось за серце стисло…
Килина
(Вихоплює від Лукаша сокиру і широко замахується на вербу).
В сю мить з неба вогненним змієм-метеором злітає Перелесник і обіймає вербу. (…) Верба раптом спалахує вогнем. Досягнувши верховіття, вогонь перекидається на хату, солом’яна стріха займається, пожежа швидко поймає хату. Мати Лукашева і Килинині діти вибігають з хати з криком: „Горить! Горить! Рятуйте! Ой, пожежа!..” Мати з Килиною метушаться, вихоплюючи з вогню, що тільки можна вихопити, і на клунках та мішках виносять скулених Злиднів, що потім ховаються у ті мішки. Діти бігають з коновками до води, заливають вогонь, але він іще дужче розгоряється.
Мати
(до Лукаша)
Лукаш
Кроква з тряскотом рушиться, іскри стовпом прискають геть угору, стеля провалюється, і вся хата обертається в кострище. Надходить важка біла хмара, і починає йти сніг. Хутко крізь білий застил сніговий не стає нікого видко, тільки багряна мінлива пляма показує, де пожежа. Згодом багряна пляма гасне, і коли сніг рідшає, то видко чорну пожарину, що димує і сичить од вогкості. Матері Лукашевої і дітей Килининих та клунків з добром уже не видко. Крізь сніг мріє недопалений оборіг, віз та дещо з хліборобського начиння.
Килина
ходімо на село!
Лукаш
Від лісу наближається якась висока жіноча постать у білій сорочці і в білій, зав’язаній по-старосвітському, намітці. Вона йде, хитаючись, наче од вітру валиться, часом спиняється і низько нахиляється, немов шукаючи чогось. Коли надходить ближче і спиняється біля ожинових кущів, що ростуть недалеко від пожарища, то випростується, і тоді видно її змарніле обличчя, подібне до Лукашевого.
Лукаш
Постать
Завела мене в дебрі
нерозумна сваволя.
А тепер я блукаю
наче морок по гаю,
низько припадаю, стежечки шукаю
до минулого раю. (…)
Ти стоптав дивоцвіти
без ваги попід ноги… (…)
Похололи вже руки,
що й пучками не рушу…
Ой тепер я плачу, бо вже чую й бачу,
що загинути мушу.
(Застогнавши, рушає). (…)
Лукаш нахиляється до того місця, де кинув вербову сопілку, бере її до рук і йде по білій галяві до берези. Сідає під посивілим від снігу довгим віттям і крутить в руках сопілочку, часом усміхаючись, як дитина. Легка, біла, прозора постать, що з обличчя нагадує Мавку, з’являється з-за берези і схиляється над Лукашем.
Постать Мавки
…милий,
ти душу дав мені, як гострий ніж
дає вербовій тихий гілці голос.
Лукаш
Бо що ж тепера з тебе? Тінь! Мара!
(З невимовною тугою дивиться на неї).
Мавка
Ясним вогнем засвітилось воно,
чистим, палючим, як добре вино,
вільними іскрами вгору злетіло.
Легкий, пухкий попілець
ляже, вернувшися, в рідну землицю,
вкупі з водою там зростить вербицю, –
стане початком тоді мій кінець.
Будуть приходити люди,
вбогі й багаті, веселі й сумні,
радощі й тугу нестимуть мені,
їм промовляти душа моя буде.
Я обізвуся до них
шелестом тихим вербової гілки,
голосом ніжним тонкої сопілки,
смутними росами з вітів моїх.
Я їм тоді проспіваю
все, що колись ти для мене співав,
ще як напровесні тут вигравав,
мрії збираючи в гаю…
Грай же, коханий, благаю!
Лукаш починає грати. (…) Як міниться музика, так міниться зима навколо: береза шелестить кучерявим листом, весняні гуки озиваються в заквітлім гаю, тьмяний зимовий день зміняється в ясну, місячну весняну ніч. Мавка спалахує раптом давньою красою у зорянім вінку. Лукаш кидається до неї з покликом щастя. Вітер збиває білий цвіт з дерев. Цвіт лине, лине і закриває закохану пару, далі переходить у густу сніговицю. Коли вона трохи ущухла, видко знов зимовий краєвид, з важким навісом снігу на вітах дерев. Лукаш сидить сам, прихилившись до берези, з сопілкою в руках, очі йому заплющені, на устах застиг щасливий усміх. Він сидить без руху. Сніг шапкою наліг йому на голову, запорошив усю постать і падає, падає без кінця…
Тест