Частина 1
УКРАЇНСЬКА МОВА
Завдання 1 – 9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
1. Антоніми вжито у прислів’ї | |||||||||
А Голова добре, а дві – краще.
Б Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки. В Не родися красна, а родися щасна. Г Хто дбає, той і має. |
|
||||||||
2. Фразеологізм вдарити по руках означає | |||||||||
А знехтувати
Б розгніватися В домовитися Г посваритися |
|
||||||||
3. Простим є речення | |||||||||
А Малий човен на видноколі був добрим прихистком для мого втомленого
погляду – мені раптом захотілося зробити щось надзвичайне. Б Хлопець не жалкував за тими непрочитаними книжками – знав, що рецепта на свій пошук там не відчитає. В Я тоді довго сидів над Дніпром, заколисаний його тишею, довго слухав мелодійний плескіт хвиль… Г Він почув: до нього щось торкається – сипався пісок. |
|
||||||||
4. Числівник є в реченні | |||||||||
А Він сьогодні не вивчив вірш, тому отримав двійку.
Б У спектаклі брало участь одинадцятеро дітей. В Забрьоха викликав усю сотню на майдан. Г Збудували новий тридцятиповерховий будинок. |
|
||||||||
5. Префікс при- пишеться в усіх словах рядка | |||||||||
А пр..шумний пр..творити, пр..багатіти, пр..змружений, пр..славний
Б пр..гіркий пр..кипіти, пр..мокрий, пр..червоний пр..поганий В пр..гарний, пр..чорний, пр..ставити, пр.. цілитися, пр.. сипати Г пр..мчати, пр..гладити, пр..шити, пр..морський, пр..творити |
|
||||||||
6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з йо | |||||||||
А під..омний, кур..озний, павіл..он, ма..оріти, д..оготь
Б л..отчик, пен..ок, ст..ожка, зна..омий, бо..овий В намал..ований, с..огодні, га..ок, ра..он, кра..овкй Г медал..он, з..омка, Солов..ов, Вороб..ов, міл..он |
|
Прочитайте текст і виконайте завдання 7 – 9.
(1) Глибоке розуміння того, що Шевченко як співтворець духовної краси, сили і величі української нації, стає однією з найбільших її святинь-символом України, її невід’ємною суттю, прозвучало не в одній з прощальних промов. (2) І не випадково, що біля домовини Шевченка промовляли тоді найвидатніші діячі і творці української історії – відомий етнограф Павло Чубинський, історик і письменник Микола Костомаров, письменник-культуролог, історик Пантелеймон Куліш, редактор першого українського літературно-мистецького щомісячного журналу „Основа” Василь Бєлозерський, поет Афанасьєв-Чужбинський. (3) …Повернення Шевченка Україні – це повернення нашої національної гідності і розуміння, що в своїй хаті своя правда, і сила, і воля. (4) Повернення Шевченка Україні – це повернення до України її блудних синів, що підступно були обмануті і втратили духовний зв’язок з материнською землею, повернення Україні Шевченкової мови.
7. Орфографічну помилку допущено в слові | |||||||||
А співтворець
Б письменник-культуролог В громадсько-політичного Г Шевченкова мова |
|
||||||||
8. Пунктуаційну помилку допущено в реченні | |||||||||
А першому
Б другому В третьому Г четвертому |
|
||||||||
9. Складнопідрядним означальним є реченняо | |||||||||
А перше
Б друге В третє Г четверте |
|
Завдання 10 – 23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
10. Апостроф пишеться в усіх словах рядка | |||||||||||
А м..ясо, в..язати, п..ятнадцять, л..яний, в..яне
Б м..язи, в..ється, пам..ятник, здоров..я, без..язикий В безслав..я, осеред..я, з..юрмитися, від..їхати, об..явити Г об..єм, за..їхати, без..ядерний, без..ініціативний, трьох..ярусний Д с..юрчить, знан..я, розв..язка, зор..я, надвечір..я |
|
||||||||||
11. Позначте рядок, у якому відбулося подвоєння приголосних | |||||||||||
А силен..ий, невблаган..ий, підніс..я, священ..ий, священ..ик
Б незрівнян..ий, сказан..ий, тряс..я стальн..ий, цін..ий В рослин..ий, здоровен..ий, шален..ий, закон..ий, цілин..ий Г бурячин..я, воз..’єднан..я, півден..ий, оборон..ий, родин..ий Д лист..я, гордіст..ю, медал..ю, стат..я, ніч..ю |
|
||||||||||
12. Не допущено помилку у відмінюванні числівника | |||||||||||
А шестидесятьома трьома
Б восьми десятьох п’ятьох В на сімдесяти дев’яти Г сороками п’ятьома Д стома п’ятьомами |
|
||||||||||
13. Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку | |||||||||||
А обоє книжок
Б півтора місяці В чотири екзамени Г три аркуша Д п’ятдесят один пасажирів |
|
||||||||||
14. Неправильно побудовано словосполучення | |||||||||||
А передплатити газети
Б ухвалити рішення В складати іспити Г співставити результати Д брати участь |
|
||||||||||
15. Прикладки слід писати в лапках у всіх словосполученнях рядка | |||||||||||
А озеро Тельбін, човен Тарас Шевченко, село Конотоп
Б квітка ромашка, цукерка Ромашка, атракціон Ромашка В напій Ситро, фірма Гайденс, роман Сибіріада Г пес Пірат, місто Харків, готель Київ Д печиво Сяйво, комедія Хазяїн, дівчина Софійка |
|
||||||||||
16. Разом пишуться всі слова в рядку | |||||||||||
А автоматно/токарний, дослідно/виробничий, до/несхочу
Б пів/Києва, південно/східний, північно/східний В південно/український, північно/морський, вище/вказаний Г пів/пляшки, досить/таки, до/снаги Д до/ста, достатньо/відомий, палео/геновий |
|
||||||||||
17. Не змінюються всі слова в рядку | |||||||||||
А ходити, даласі, мадам, тхеквондо
Б сміючись, двійко, помацки, ЖЕК В бра, кімоно, месер, театр Г зранку, кін, телеінтерв’ю, пальто Д на-гора, магнето, модерато, ложе |
|
||||||||||
18. Поширене означення НЕ відокремлюється в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А У залитих водою низинах витикався лапатий лопух.
Б Вдалині чорніла пляма схожа на Андрійка. В Пахло зерном збираним недавно розкиданим під сонцем для підсихання. Г Місто освітлене вогнями лежало в долині. Д Сп’янілий від щастя я брів городами і не бачив жодної рослини під ногами. |
|
||||||||||
19. Букви я, ю, є, ї позначають два звуки в усіх словах рядка | |||||||||||
А багатослів’я, довір’я, згуртування, лопушняк
Б в’єтнамський, кампанія, пательня, тер’єр В балалаєчний, сіряк, щеня, торф’яний Г камер-юнкер, сіяти, миколаївець, рельєф Д морквяний, зброяр, юридичний, мідянка |
|
||||||||||
20. Тире між підметом і присудком НЕ потрібне в реченні (розділові знаки вилучено) | |||||||||||
А Сім моє улюблене число.
Б Моя мати наївність тиха жура і добрість безмежна. В Дуже добра жінка моя мати. Г Шепіт вечоровий то голос близького повноліття. Д Щастя не знати спокою, в далі йдучи невідомі. |
|
||||||||||
21. Закінчення –а(-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку | |||||||||||
А свищик, сволок, лірик, Луганськ
Б пересуд, лінотип, деспот, випад В наскок, ліпник, держак, аркан Г заспів, насип, аркуш, архів Д депутат, ароматизатор, наст, Алтай |
|
||||||||||
22. Поширеним є речення | |||||||||||
А Валка чумаків посунула.
Б Ми накивали п’ятами. В „Бути чи не бути” – це питання. Г Сіно ще не прибрали. Д Час летить. |
|
||||||||||
23. Правильну вимову слова кривдниця відображає фонетичний запис | |||||||||||
А [кри́ўдниец’а]
Б [кри́вдниец’а] В [кри́удниц’а] Г [кри́вдниця] Д [кри́вдн’иц’а] |
|
Завдання 24 – 28. До кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви).
24. Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вид речення 1 означено-особове
2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове |
Приклади А Довіряй, але перевіряй. Б Брехливу собаку чути здалека. В П’ю життя моє спрагненно-радо. Г В Італії короп вважають стравою для закоханих. Д Диво дивнеє на світі з тим серцем буває! |
|
25. Установіть відповідність між типом підрядного речення і прикладом | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тип речення 1 підрядне умови
2 підрядне мети 3 підрядне місця 4 підрядне ступеня і способу дії |
Приклади А Для того, щоб стать щасливим, треба мріяти завжди. Б Серця не змусиш битися так, як це тобі заманеться. В Якби видніше, поблукати скрізь би. Г Куди ноги, туди й голова. Д Я п’ю шовковість самоти, як ніч спиває заходу останню червінь. |
|
26. Установіть відповідність між видом речення і прикладом | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вид речення 1 просте зі вставним
cловом 2 просте речення з однорідними присудками 3 складнопідрядне речення 4 складносурядне речення з однорідними членами речення |
Приклад А Буває вечірня зоря золота буває рожева а ця ось багрянисто-туманна. Б Дійсність така містична така химерна. В Предметом наукового дослідження дельфіни стали двадцять два століття тому. Г Справді дурний язик голові не приятель. Д Сучасна наука не може пояснити хто був предком дельфіна. |
|
27. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Фразеологізм 1 баламутити голови
2 взяти своїм горбом 3 очі відбирає 4 збирати вершки |
Значення А хто-небудь вродливий, гарний Б дурити, морочити когось В здобувати що-небудь ціною величезних зусиль Г ставати рішучим, зібраним Д брати собі все найкраще, першим користуючись чиїмось здобутками |
|
28. Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)
Старий ще більше насупився, але доскіпуватись не став: (1)той (2)же чабанський (3)гонор не дозволяв йому (4)по-своєму бути причепливим, лізти не в своє.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
А іменник
Б займенник В дієприслівник (як форма дієслова) Г прислівник Д частка |
|
ЧИТАННЯ Й АНАЛІЗ ТЕКСТУ
Завдання 29 – 36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його. Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36. Пантеон постатей (1–5) У будь-якому національному просторі є свій пантеон постатей, які символізують його мистецькі й духовні верховини, стають своєрідними іменами-емблемами, що вирізняють його серед інших етнокультур. Цей пантеон відсвічує променями національного генія й складається з образів діячів культури, науки, політики, без яких практично неможливо уявити інтелектуальний та духовний розвій нації.
(6–9) З-поміж митців, які ввійшли до пантеону-геніалітету, вплинули на розвиток і тенденції драматургії, театру та драматичної культури й долі яких надзвичайно тісно переплелися, своєю творчою спорідненістю вирізняються Лесь Курбас та Микола Куліш. Кожен із них став еталонним і канонічним явищем у своїй творчій сфері.
(10–12) Л.Курбас понад усе поціновував неординарність людини, її індивідуальну й мистецьку яскравість. Один з провідних принципів його мистецько-театральної педагогіки полягав у тому, щоб формувати талановитих, „зоряних” майстрів сцени.
(13–18) Основоположник „Березоля” не лише розвивав природний потенціал особистостей, використовуючи багатий арсенал засобів театральної педагогіки, підіймаючи своїх вихованців до високого акторського й режисерського рівня, за що його називали „мистецьким поводирем”, а відчував потребу в такому митцеві-однодумцеві, який стояв би на одному художньо-інтелектуальному рівні з ним, став би стимулом і для його, Курбасового, особистісного розвою.
(19–29) Особливу потребу Л.Курбас відчував у непересічних сучасних драматургах. Він поважливо ставився до світової драматичної класики, постійно виставляв її на березільській сцені. Проте вона не могла замінити йому драматургію сучасності, оригінальних драматичних творів 20-30-х рр. XX століття, які відображали б специфіку національного буття, враховували б не лише традиційні психологічні підвалини мистецтва, а й модернові формотворчі здобутки. Йому бракувало сучасної драматургії, що виходила з таких же, що й Л.Курбас, уявлень про театральне мистецтво як про дійство, що протистоїть натурально-побутовій школі й передбачає каскад феєричних трюків, умовностей, фантазійний політ режисерської думки та акторської імпровізації.
(30–32) Л.Курбас почувався до кінця не реалізованим без національної драматургії, яка органічно вписувалася б у реформаторський пафос, програмну декларацію „Березоля”.
(33–37) Л.Курбас шукав – свідомо чи підсвідомо – серед українських драматургів такого митця, який був би адекватним йому (а може, й більшим) за масштабом таланту й самобутності. Йому конче потрібний був сучасний письменник-драматург, твори якого дали б змогу втілити у сценічній формі його, Курбасові, найважливіші знахідки режисерської філософії та театральної системи.
(38–44) М.Куліш, хоч і був лідером за покликанням, все ж потребував натхненників, які власними ідеями, оригінальними гаслами, критичними міркуваннями сприяли б його творчому розвою. Він відчував потребу в могутній діяльній постаті, на яку міг би орієнтуватися у своїй творчості. М.Кулішеві бракувало режисера, який підтримував би і поглиблював би його драматичні шукання, узагальнення, відкриття. Поруч з ним мала бути людина-концепція. Одна або кілька. Ними і стали Л.Курбас та М.Хвильовий.
(45–54) У зближенні драматурга і режисера велику роль зіграв психологічний чинник – притаманна їм однорідність почуттєвих, моральних і духовних домінант. Ці дві особистості швидко утворили творчий тандем, що вирізнявся серед інших мистецьких союзів неабиякою плідністю, тривалістю й органічністю. Обом була притаманна романтична тональність душі, і надихалися вони в драматургічній та сценічній діяльності романтичним пафосом творення. Обидва відчували покликання до створення такого мистецтва, яке було б відкриттям для українського суспільства, для часу, для доби – з гротеском і побутовістю, іронією і щирістю, фантасмагорією і прозорістю, ритмомелодійністю і сюжетністю, філософічністю і натуралістичністю.
(55–58) Ю.Смолич зазначав: „їх взаємна любов – Куліша і Курбаса – була ніжна і пристрасна: так люблять закохані навічно; так люблять друга, коли вірять, що йому готовано на майбутнє вчинити щось видатне. Думаю, що це була любов двох талантів, що знайшлися: Куліш був талант для Курбаса, Курбас – талант для Куліша”.
(520 слів)
29. Висловлювання „У будь-якому національному просторі є свій пантеон постатей, які
символізують його мистецькі й духовні верховини, стають своєрідними іменами-
емблемами, що вирізняють його серед інших етнокультур” є |
|||||||||
А тезою автора, яку потрібно підтвердити або спростувати;
Б авторською ідеєю тексту; В істиною, яка не потребує доказів; Г формулювання суперечливого питання. |
|
||||||||
30. Вислів „Л.Курбас понад усе поціновував неординарність людини, її індивідуальну й
мистецьку яскравість” характеризує натуру
|
|||||||||
А спостережливу;
Б цілісну; В вдячну; Г митця. |
|
||||||||
31. Основна думка тексту звучить у реченні | |||||||||
А „Думаю, що це була любов двох талантів, що знайшлися: Куліш був талант для
Курбаса, Курбас – талант для Куліша”; Б „У зближенні драматурга і режисера велику роль зіграв психологічний чинник”; В „Л.Курбас почувався до кінця не реалізованим без національної драматургії, яка органічно вписувалася б у реформаторський пафос, програмну декларацію „Березоля”; Г „З-поміж митців, які ввійшли до пантеону-геніалітету, вплинули на розвиток і тенденції драматургії, театру та драматичної культури й долі яких надзвичайно тісно переплелися, своєю творчою спорідненістю вирізняються Лесь Курбас та Микола Куліш”. |
|
||||||||
32. У реченні „Л.Курбас понад усе поціновував неординарність людини, її індивідуальну й
мистецьку яскравість” вжито
|
|||||||||
А синоніми;
Б пароніми; В антоніми; Г омоніми. |
|
||||||||
33. Висловлювання „Ці дві особистості швидко утворили творчий тандем, що вирізнявся
серед інших мистецьких союзів неабиякою плідністю, тривалістю й органічністю” говорить про
|
|||||||||
А родинні зв’язки митців;
Б складні умови виживання; В спільність поглядів двох митців; Г основну тематику творів. |
|
||||||||
34. Наведений текст належить до такого функціонального стилю | |||||||||
А публіцистичного;
Б розмовно-побутового; В публіцистичного з елементами художнього; Г поєднання публіцистичного з науковим. |
|
||||||||
35. Текст є | |||||||||
А роздумом з елементами опису;
Б розповіддю; В описом; Г розповіддю з елементами роздуму. |
|
||||||||
36. Висновком є слова | |||||||||
А „Обидва відчували покликання до створення такого мистецтва, яке було б
відкриттям для українського суспільства, для часу, для доби – з гротеском і побутовістю, іронією і щирістю, фантасмагорією і прозорістю, ритмомелодійністю і сюжетністю, філософічністю і натуралістичністю”; Б „У зближенні драматурга і режисера велику роль зіграв психологічний чинник – притаманна їм однорідність почуттєвих, моральних і духовних домінант”; В „М.Куліш, хоч і був лідером за покликанням, все ж потребував натхненників, які власними ідеями, оригінальними гаслами, критичними міркуваннями сприяли б його творчому розвою”; Г „Думаю, що це була любов двох талантів, що знайшлися: Куліш був талант для Курбаса, Курбас – талант для Куліша”. |
|
Частина 2
Українська література
Завдання 37 – 56 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
37. „Водіння кози” супроводжує календарно-обрядову пісню | |||||||||||
А щедрівку
Б колядку В веснянку Г петрівчану пісню Д купальську пісню |
|
||||||||||
38. „Ви ж сказали: „Мужаймося самі – минулу славу самі заберемо і прийдешню самі
поділим!” – ці слова у „Слові” належать
|
|||||||||||
А Святославу Київському
Б Святославу Курському В Всеволоду, брату Ігоря Г авторові „Слова” Д Ігореві, князю Новгород-Сіверському |
|
||||||||||
39. Григорій Сковорода називає „силою” | |||||||||||
А крилаті фрази
Б байку як літературний жанр В давню літературу Г мораль байки Д фабулу |
|
||||||||||
40. Характеристику Енея містять всі рядки, ОКРІМ | |||||||||||
А був тяжко не по серцю Юноні, – все її гнівив: здававсь гірчиший їй від перцю,
ні в чім Юнони не просив Б суціга, паливода і горлоріз; по світу як іще побіга, чиїхсь багацько виллє сліз В прямий, як сосна, величавий, бувалий, здатний, тертий, жвавий, такий, як був Нечеса князь Г був парубок моторний і хлопець хоч куди козак Д він так здавався і нікчемний, та був розумний і письменний, слова так сипав, як горох |
|
||||||||||
41. Отцем Бенедиктом був | |||||||||||
А свитник Василь
Б Іван Шрам В Іван Брюховецький Г Максим Гримач Д Омелько Кайдаш |
|
||||||||||
42. Пейзажні описи в поемі „Катерина” введені, щоб | |||||||||||
А передати красу української природи
Б поглибити психологічний стан героїні В зберегти народнопісенні традиції Г показати красу шевченківського вірша Д надати твору реалістичного звучання |
|
||||||||||
43. „Батько мій сів на коня, ухопив на сідло карапуза – синка свого, себто мене,
ледачого, та й гайда на Запорожжя,” – розповідає про себе
|
|||||||||||
А Гриць Бобренко
Б Яким Сомко В Кирило Тур Г Ярема Галайда Д Іван Шрам |
|
||||||||||
44. Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав, І трудився для неї – так сказано про |
|||||||||||
А Тараса Шевченка
Б Панаса Мирного В Івана Франка Г Івана Карпенка-Карого Д Івана Нечуя-Левицького |
|
||||||||||
45. До фольклорно-епічних жанрів належить жанр | |||||||||||
А легенда
Б казка В пісня Г дума Д коломийка |
|
||||||||||
46. Образ Азазеля наявний у творі | |||||||||||
А Івана Котляревського
Б Тараса Шевченка В Івана Франка Г Лесі Українки Д Михайла Коцюбинського |
|
||||||||||
47. Представником МУРу був письменник | |||||||||||
А Улас Самчук
Б Володимир Сосюра В Василь Стус Г Богдан-Ігор Антонич Д Юрій Андрухович |
|
||||||||||
48. За жанром „Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого | |||||||||||
А трагедія
Б комедія В власне драма Г трагікомедія Д водевіль |
|
||||||||||
49. Назва вірша „Contra spem spero” перекладається з латини як | |||||||||||
А борітеся – поборете
Б надія помирає остання В мріє, не зрадь Г без надії сподіваюсь Д сізіфова праця |
|
||||||||||
50. „Великий жаль вхопив … за серце. Зразу його тягло скочити з скелі у крутіж”. | |||||||||||
А Івана Палійчука
Б Івана Дідуха В Івана Брюховецького Г Івана Запорожця Д Омелька Кайдаша |
|
||||||||||
51. Використання повтору „Любіть Україну” в однойменному вірші В.Сосюри називається | |||||||||||
А анафорою
Б рефреном В тавтологією Г ретардацією Д риторичним звертанням |
|
||||||||||
52. Героями новели „Я (Романтика)” є всі, ОКРІМ | |||||||||||
А доктора Тагабата
Б людини X В Андрюші Г редактора Карка Д дегенерата |
|
||||||||||
53. Справжнє ім’я Остапа Вишні | |||||||||||
А Панас Рудченко
Б Павло Губенко В Іван Лозов’ягін Г Іван Тобілевич Д Микола Фітільов |
|
||||||||||
54. Родина Лавріна Запорожця на початку і в кінці кіноповісті „Україна в огні” виконує пісню | |||||||||||
А „Повій, вітре, на Вкраїну”
Б „Та забіліли сніги, забіліли білі” В „Ой, піду я до роду гуляти” Г „Віють вітри, віють буйні” Д „Мати ж моя пава” |
|
||||||||||
55. Строфа Брате мій, наречений Іваном!
Брате мій, наречений Іваном!
Нащо рятував мене? Біда. Кажуть, десь далеко за лиманом Море є – одним лицем вода. написала віршовим розміром |
|||||||||||
А хорей
Б ямб В дактиль Г анапест Д амфібрахій |
|
||||||||||
56. Прийом антитези відсутній у рядку | |||||||||||
А Наш батько з тих, що умирали перші, А гриць Бобренко – з тих, що хочуть жить.
Б Моя любов з чолом сягала неба, А Гриць ходив негами по землі. В Про наші битви – на папері – голо, Лише в піснях отой вогонь пашить. Г Історії ж бо пишуть на столі, Ми ж пишем кров’ю на своїй землі. Д Чи він мені, чи я йому – нерівня, Нерівня душ – це гірше, ніж майна! |
|
Завдання 57 – 60 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його.
57. Установіть відповідність між терміном і його визначенням | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Термін 1 алюзія
2 алегорія 3 алітерація 4 амфібрахій |
Визначення А втілення абстракного поняття в конкретному образі Б трискладова стопа з наголосом на другому складі В натяк на загальновідомий історичний чи літературний факт Г справжнє ім’я автора, на противагу імені вигаданому – псевдоніму Д повторення подібних за звучанням приголосних у віршованому рядку |
|
58. Установіть відповідність між реплікою та персонажем твору | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Персонаж 1 Тьотя Мотя („Мина Мазайло” М.Куліша)
2 Мавка („Лісова пісня” Лесі Українки) 3 Маруся („Маруся Чурай” Л.Костенко) 4 Григорій Многогрішний („Тигролови” Івана Багряного) |
Репліка А Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи. Б Я – навіжена. Я – дитя любові. Мені без неї білий світ глевкий. В Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає. Г Тільки що під’їхали до вокзалу, дивлюсь – отакими великими літерами: „Харків”. Дивлюсь – не „Харьков”, а „Харків”! Нащо, питаюсь, навіщо ви нам іспортілі город? Д А Котляревський мені без надобності. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
59. Установіть відповідність між художнім засобом і прикладом, у якому вжито | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Художній засіб
1 гіпербола 2 оксиморон 3 інверсія 4 порівняння |
Приклад А Тут і починається найцікавіший момент нашого полювання. Б Ні, я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні. В Припливайте до колиски, лебеді, як мрії. Г Та там з одного набою торік по двадцять чотири качки били. Д На галявині широкій квітка червона зійшла. |
|
60. Установіть відповідність між автором і поетичними рядками | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Автор 1 Павло Тичина
2 Василь Стус 3 Дмитро Павличко 4 Василь Симоненко |
Поетичні рядки А Мене водило в безвісті життя, та я вертався на свої пороги. Б Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину. В Йде весна запашна, Квітами-перлами закосичена. Г Поезіє, сонце моє оранжеве, Щомиті якийсь хлопчисько Відкриває тебе для себе. Д І собором дзвінким Україна написалась на мурах тюрми. |
|
Частина 3
Власне висловлювання
61. Прочитайте наведений текст.
У народі кажуть: „Коли черствіє хліб, то і душі черствіють, а якщо черстіють душі – неодмінно зачерствіє хліб – наша совість”.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, що найкраще підтвердять Вашу думку. Проілюструйте Ваш міркування посиланнями на приклади з художньої літератури чи інших видів мистецтва (зазначте автора й назву твору, укажіть проблему, порушену митцем, художній образ, через який проблему розкрито, наведітіь цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Орієнтовний обсяг роботи – 1 сторінка (200–250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Чернетка