4.6. Іван Нечуй-Левицький

4.6. Іван Нечуй-Левицький

1. Справжнє прізвище І.С.Нечуя-Левицького
А Левицький
Б Рудченко
В Нечуй
Г Радченко
Д Левкович
А
Б
В
Г
Д
2. Композиція „Кайдашевої сім’ї” твориться відповідно до принципів
А класицизму
Б модернізму
В романтизму
Г реалізму
Д сентименталізму
А
Б
В
Г
Д
3. „Артистом зору” І.Нечуя-Левицького назвав (називала)
А П.Куліш
Б Леся Українка
В І.Франко
Г Л.Костенко
Д Є.Гуцало
А
Б
В
Г
Д
4. Критика вад суспільства, що призводить до егоїзму, жорстокості, дріб’язковості, морального

занепаду окремих людей і родин є
А темою
Б ідеєю
В кульмінацією
Г проблемою
Д мотивом
А
Б
В
Г
Д
5. На малюнку зображено початок першої колотнечі між Мотрею й Кайдашихою.
Вона сталась через
А мотовило
Б борщ
В курку
Г пісню
Д сміття
Малюнок „Бійка через мотовило”
А
Б
В
Г
Д
6. „Серце з перцем” у героїні твору „Кайдашева сім’я”
А баби Палажки
Б баби Параски
В Марусі
Г Мотрі
Д Мелашки
А
Б
В
Г
Д
7. „… Заходила у декотрі хати, щоб попрощатися з тими молодицями, з якими лаялася” героїня

„Кайдашевої сім’ї”
А баба Параска
Б баба Палажка
В Маруся
Г Мотря
Д Мелашка
А
Б
В
Г
Д
8. У творі „Кайдашева сім’я” не порушено проблеми
А батьків і дітей
Б народної моралі
В добра і зла
Г захисту природи
Д кохання і стосунків у сім’ї
А
Б
В
Г
Д
9. Яка реальна сім’я була прототипом Кайдашевої
А Мазурів
Б Гнидки
В Федорчуків
Г Палійчуків
Д Довбишів
А
Б
В
Г
Д
10. На чому І.Нечуй-Левицький зосереджує основну увагу у творі „Кайдашева сім’я”
А на панщині, яка наклала відбиток на характери героїв
Б на коханні
В на сім’ї, яка має бути основою суспільства
Г на показі важливих епохальних подій
Д на зміні в характерах персонажів
А
Б
В
Г
Д
11. Який художній прийом використаний в уривку: „не чорна хмара з синього моря наступала,

то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала, то наближалась до тину стара видроока Кайдашиха, а за нею вибігла з хати Мелашка з Лавріном, а за ними повибігали всі діти.”
А градації
Б змішування стилів
В паралелізму
Г синхронізації
Д сатири
Карпо біля тину Лаврін біля тину
А
Б
В
Г
Д
12. „Тут усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент

у хорошому оркестрі чи хорі.” Так сказав про повість І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”
А Іван Франко
Б Євген Гуцало
В Максим Рильський
Г Василь Стус
Д Ліна Костенко
А
Б
В
Г
Д
13. Визначте специфічність гумору в повісті І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”
А гумор з елементами сатири
Б гумор з елементами іронії
В викривальний сміх
Г сміх скрізь сльози
Д гумор заради розваги
А
Б
В
Г
Д
14. Символом родинних чвар в українській культурі стало (за повістю І.Нечуя-Левицького

„Кайдашева сім’я”)
А курка
Б півень
В мотовило
Г рогачі
Д груша
А
Б
В
Г
Д
15. Укажіть, що заперечує автор у повісті „Кайдашева сім’я”, створюючи комічні ситуації і

сцени
А знущання свекрухи над невістками, які тільки потрапили до родини
Б необхідність відокремлення господарства старшого брата Карпа від молодшого

Лавріна зі своїм господарством

В зумовлене пореформеною психологією селянина безглузде марнування життя і

здоров’я на суперечки, які порушують цілісність і міцність родини

Г крутий характер Марусі Кайдашихи
Д постійне вживання алкогольних напоїв старим Кайдашем

А
Б
В
Г
Д
 
16. Причиною сварок у родині Кайдашів є
А кріпацьке минуле декого з роду Кайдашів
Б матеріальна скрута
В релігійні вірування та забобони
Г відсутність бажання порозумітися
Д багатодітність родини та невміння керувати дітьми
А
Б
В
Г
Д
17. Ілюстрація до твору І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я” є
А експозицією
Б зав’язкою
В розвитком дії
Г кульмінацією
Д розв’язкою
Малюнок „Батько й сини”
А
Б
В
Г
Д
18. Яке ім’я у батька Мелашки (за твором І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”)
А Омелько
Б Іван
В Юхим
Г Яким
Д Охрім
А
Б
В
Г
Д
19. Cтильовою ознакою твору І.С.Нечуя-Левицького є
А надмірне вживання лайливої лексики
Б поєднання гумору й сатири
В надмірність у застосуванні пейзажів
Г використання архаїзмів та історизмів
Д наявність оповідача
А
Б
В
Г
Д
20. Про кого сказано у творі І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”: „… хоч і білявий, які в

його веселі очі!”
А Карпа
Б Лавріна
В Омелька
Г кума
Д волосного
А
Б
В
Г
Д
21. Яке з прислів’їв або приказок використовується у творі І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева

сім’я”
А „Або пан, або пропав”
Б „Як корова язиком злизала”
В „Не питай старого, а бувалого”
Г „Як муха в окропі”
Д „Язик до Києва доведе”
А
Б
В
Г
Д
22. Твір „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького належить до тематичної групи творів про
А інтелігенцію
Б стосунки людей різних верств населення
В філософію буття
Г рідну природу
Д життя селян
А
Б
В
Г
Д
23. Яка характеристика Омелька Кайдаша відповідає малюнку
А „В Кайдаша в повітці лежало чимало деревні.

Кайдаш прикупив трохи колодок, щоб поставить Карпові хату через сіни.”

Б „На другий день перед обідом Кайдаш увійшов у

хату й уніс двоє нових мотовил.”

В „Одного літнього дня перед пали копою Омелько

Кайдаш сидів в повітці на ослоні й майстрував… Кайдаш стругав вісь”
Малюнок „Кайдаш струже вісь”
А
Б
В
Г
Д
Г „Сини пополуднували й пішли знов до роботи, а старий Кайдаш все працював”
Д „Кайдаш сидів, мов деревяний, і на його лиці розливався якийсь смуток та жаль.Сторож

брязнув ключами, одмикаючи важкий здоровий замок. Кайдаш кинувся, aж затрусився.”
24. За що Карпові присудили дати десять різок або заплатити п’ять карбованців
А за те, що ганявся за матір’ю
Б за те, що зневажав Лавріна
В за те, що не хотів, щоб Берко настоновляв шинки в Семигорах
Г за те, що не ходив до церкви і не був богомільним
Д за те, що штовхнув матір, коли знімав з горища Мотрю з куркою
А
Б
В
Г
Д
25. Про якого святого розповідала Палажка Солов’їха, що зловив злодія у церкві
А Миколая
Б Гавриїла
В Мойсея
Г Аристарха
Д Георгія
А
Б
В
Г
Д
26. І.С.Нечуя-Левицький використовує в „Кайдашевій сім’ї” елементи
А фольклору
Б народознавства
В літературознавства
Г українознавства
Д етнографізму
А
Б
В
Г
Д
27. Під якою церквою в Києві „янголи бовтають воду під престолом”, як розповідала баба

Палажка Солов’їха (за твором І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”)
А під Десятинною церквою
Б під церквою святого Іллі
В під Володимирським собором
Г під Андріївською церквою
Д під Києво-Печерською лаврою
А
Б
В
Г
Д
28. Хто у творі „Кайдашева сім’я” І.С.Нечуя-Левицького говорить: „… Якби я зозулею летіла,

то ліси б посушила своєю нудьгою, крилами садки поламала б, степи попалила б своїми сухотами і зелені луги сльозами залила”
А Мотря
Б Мелашка
В проскурниця
Г баба Палажка
Д баба Параска
А
Б
В
Г
Д
29. Який епізод змальовано на ілюстрації до твору І.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім’я”
А „… крикнув Кайдаш і почав присікуватися до синів

та махать стругом перед самим Карповим носом…”

Б „Кайдаш закричав не своїм голосом. Сини повска-

кували з постелі й кинулись на батька. Мотря й Кайдашиха перестали свариться і собі повставали”

В „… старий Кайдаш розxодився, кинувся на Карпа з

кулаками й штовхнув його рукою у груди. Карпо зблід, як смерть…”

Г „Кайдаш побачив, що Карпо не жартує. Він не

Малюнок „Бійка з батьком”
А
Б
В
Г
Д
мовчав батькові й маленьким, а тепер по всьому було видно, що він говорить не на вітер”
Д „Старий Кайдаш пам’ятав мотовило… В його й досі щеміла спина… Омелько боявся, щоб

не довелося через ту кашу вдруге задерти ноги догори…”
30. Який сон приснився Мелашці, коли Кайдашиха не пускала її до матері
А що втікала вона додому через перелаз
Б що перетворилась на горличку та й полетіла
В що стала зозулею та й полетіла,.. та й сіла на вишні
Г що бігла лісами та болотами й не оберталася
Д що помолилася Богу за свою матір, яка руки склала
А
Б
В
Г
Д
31. Яке прислів’я (приказка) не використовується під час розмови Лавріна з матір’ю щодо

Мелашки
А хоч між дровами, аби з чорними бровами
Б хоч під лавкою, аби з гарною панянкою
В краси на тарілці не краяти
Г чорними бровами не нап’єшся й не наїсися
Д у неї снігу зимою не дістанеш
А
Б
В
Г
Д
32. Скільки пасок з’їла Палажка Солов’їха в Києві (за твором І.С.Нечуя-Левицького

„Кайдашева сім’я”)
А 13
Б 25
В 10
Г 20
Д 7
А
Б
В
Г
Д
33. Про що подумала М.Кайдашиха, коли побачила вперше Мелашку
А „Ну, невеличка поміч буде мені з такої невістки. Для неї ще б тільки на припічку

кашу їсти”

Б „Дуже гарна невісточка буде: роботяща, слухняна, не така, як Мотря”
В „Бідність та й тільки, багато чому треба буде вчити, бо молода занадто”
Г „Цією невісткою можна буде володати, звична на велику сім’ю робити – діточок

в хаті, як у вулику”

Д „Вона слова проти не скаже, бо звикла на сім’ю робити, панські буряки сапати”

А
Б
В
Г
Д
 
34. Коли Мелашка прийшла до Києва, то злякалась
А Самсона, який роздирає левові пащеку
Б дзвіниці, яка має на неї впасти та розчавити
В черниць, які закликали до своїх церков
Г дзвонів, які було чутно навколо
Д багатолюддя, яке було на вулицях Києва
А
Б
В
Г
Д
35. Якими словами намагалася образити Мелашку Кайдашиха в епізоді, зображеному на даній
ілюстрації
А „Лавріне! Підстав своїй жінці під ноги стільчи-

ка, бач, не дістане руками й до половини діжі”

Б „Лавріне! Втри жінці піт з лоба, а то ще в

діжку покапає”

В „Лавріне! Утри лиш носа своїй жінці. Он, бач,

дядьки з носа виглядають”

Г „Лавріне! Чом твоя жінка мала та непроворна”
Д „Лавріне! Погана хазяйка твоя Мелашка”

Малюнок „Мелашка місить тісто”
А
Б
В
Г
Д
36. Мелашка нудилася, перебуваючи в Києві у проскурниці, за
А Бієвцями
Б матір’ю
В Семигорами
Г Лавріном
Д вишневим садочком
А
Б
В
Г
Д
37. З якого приводу Кайдаш подумав: „Заженуть мене сини швидко на піч”
А Лаврін не послухав батька, коли той загадав косити ячмінь
Б Карпо не поважав батька у дворі й лаявся з ним
В бачив колотнечу в хаті й не міг нічим дорадити
Г відчував, що сини не прислухаються до його думки
Д коли сини почали його зневажати
А
Б
В
Г
Д
38. Що „почудилося” Кайдашеві в церкві, коли він був сам, від чого він перелякався
А чортів, які стояли біля іконостасу
Б бабу у бабинцях, яка незрозуміло співала
В ікон, що співали й ворушилися
Г несподіваного вітру, який піднявся в церкві
Д дяка, що почав говорити про гріхи Кайдаша
А
Б
В
Г
Д
39. На якому музичному інструменті умів грати Лаврін
А цимбалах
Б скрипці
В сопілці
Г бандурі
Д кобзі
А
Б
В
Г
Д
40. З якого приводу в Семигорах говорили про Кайдашиху: „… наша пані економша вилізла

трохи не під небо!” Через те, що
А Кайдашиха їхала на розглядини
Б їхала у церкву розговітися
В їхала на ярмарок у сусіднє село
Г їхала панам готувати обід
Д її покликала матушка до себе в гості
А
Б
В
Г
Д
41. Продовжіть фразу, поставивши замість трьох крапок слово. „Ідучи на Западинці, воли

розбіглися з крутого, як піч горба. Кайдаш скочив з війя, побіг за волами… Кайдашиха вхопилась за полудрабки і трусилась, як у пропасниці. Віз натрапив колесами на горб і перекинувся. Кайдашиха викотилася з воза, неначе …”
А сонце
Б кавун
В горщик
Г м’яч
Д куля
Малюнок „Поїздка на Западинці”
А
Б
В
Г
Д
42. З якого приводу Карпо сказав слова: „Хіба в мене жіночий розум, щоб я жінок слухав?”
А через те, що Кайдашенки хотіли поділити город
Б коли Мотря з Мелашкою сварилися, то Кайдашенки вирішили не встрявати в

бійку

В коли вирішували питання з грушею
Г коли Карпо відділяв хату, а Лаврін йому допомагав
Д коли Мотрин син розбив кухля і жінки почали сварку

А
Б
В
Г
Д
 
43. Мелашка Мотрі сказала: „Авжеж, велика пані. Покалякаєш, княгине, золоті підківки.”

Через те, що Мотря
А розкидала Мелащине сміття
Б не могла перейти брід
В з презирством ставилася до Кайдашихиної хати
Г ніяк не могла вилізти на горище
Д насилу перейшла через Мелащину половину двора
А
Б
В
Г
Д
44. На який день по смерті батька Кайдашенки почали ділити землю
А на другий
Б на четвертий
В через місяць
Г через тиждень
Д не ділили взагалі
А
Б
В
Г
Д
45. Установіть відповідність між прийомами гумористичного зображення та їх прикладами

Прийом гумористичного зображення
1 комічні ситуації
2 комічні діалоги
3 бурлескні

моменти у творі

Приклад
А „Не чорна хмара… наступала, то виступала

Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину…”

Б „– То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.

– І вже доладна! Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить!”
  А Б В Г Д
1
2
3
4
4 сатирично-

гумористичні епітети
В Кайдашиха „розпустила на всю хату мед своїм язиком”.
Г видроока Кайдашиха
Д „… а повні губи цілували бабу в щоки, в брови, в очі, а далі щось

чорне знялося і, як куля, полетіло між липи.
Що це таке?– думав чернець. – Така гарна молодиця, а лице таке тверде, як дірявий горщик; аж губи щемлять!”
46. Установіть відповідність між прикладом і художнім засобом

„… Мелашка (1)частувала миски рогачем на миснику. Горшки сипались з полиці, (2)як яблука з яблуні, неначе земля тряслася… Лаврінові спало на ум думка, чи не (3)покусала часом матері скажена собака… але глянули вони, що з полиці (4)сипляться горшки, а з мисника миски…”
А метонімія
Б інверсія
В порівняння
Г фразеологізм
Д метафора
  А Б В Г Д
1
2
3
4
47. Установіть відповідність
Персонаж твору

1 Карпо Кайдашенко
2 Маруся Кайдашиха
3 Мелашка Балашівна
4 Мотря Довбишівна

Репліка

А „Їй-богу, правду кажу, проше вас”
Б „Поганять в мене стало б хисту, аби було

кого…”

В „Коли хочеш сердитись, то сердься, а не

кидай на святий хліб ложкою…”
  А Б В Г Д
1
2
3
4
  Г „Завела мене нечиста сила аж у Богуславський ліс”
Д „Авжеж, велика пані. Покалякаєш, княгине, золоті підківки.”
48. Установіть відповідність між прикладом з тексту та художнім засобом

(1) Сумний зимній вечір заглянув через вікно в хату. Густі діди стали по кутках і навели, (2) як бліда та сумна смерть, покій на роздражнену, розгнівану сім’ю. На лаві сидів старий Кайдаш… Його (3) тягло за живіт. Він пішов до шинку поминати (4) святу п’ятницю та запивати сором.
А метонімія
Б фразеологізм
В персоніфікація
Г епітет
Д порівняння
  А Б В Г Д
1
2
3
4
49. Установіть відповідність між художнім засобом та прикладом з тексту

„Карпо вийшов з хати в одній сорочці… (1) Свіжий перший сніг укрив гори й долини (2) ніби тонким дорогим полотном. (3) Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе молочним туманом. Карпо дививсь на голі білі гори, що зовсім зливалися з білим небом в вечірній імлі так, що не можна було розібрати, де (4) кінчались гори, де починалось небо.”
А гіпербола
Б метафора
В епітет
Г інверсія
Д порівняння
  А Б В Г Д
1
2
3
4