1. Речення якого рядка відповідає схемі |
А Ще не вродився той, хто все порвати б міг, що зв’язане народами й віками.
Б Лише завзяті лісоруби, яких стежина привела, присядуть біля джерела, де клен
шумить зеленочубий.
В Чую, як в гніздах ворушаться птиці, як прибуває вода у криниці.
Г Куди голка, туди й нитка.
Д Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під
низькою оселею осміхнулися.
|
|
|
2. Сполучним словом поєднані частини складнопідрядного речення |
А Ви знаєте, як пахне хліб диханням сівача, вогнем безсонних діб?
Б А я люблю, як в вечірній час сопілка заспіває переливна.
В Доріжка була така вузька, що зелене гілля вгорі сходилось докупи й закривало
небо.
Г Внизу коло самої греблі, що прилягала до мосту, росли густі очерети.
Д Щасливий тим, що живу тобою, Вітчизно рідна – земле сподівань.
|
|
|
3. Підрядне з’ясувальне є в реченні |
А А навкруги так тихо, що росинка з листа не скотиться.
Б Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.
В Все, що відбувається в світі природи, має свій смисл.
Г Коли вже народився ти поетом, – за все відповідай у цім житті.
Д Зорею станьмо для людей отих, яких на світі вже нема. в живих.
|
|
4. Складнопідрядне означальне речення є в рядку |
А Місяць повис над ставом, нитку сріблясту в’яже, щоб таємниці неба і землю
людей з’єднати.
Б Під тихе рипіння морозу я казку стару пригадаю, як тихо шепочуться лози весною
в подільському краю.
В У досвітньому небі сизіли далекі пера непорушних хмар, наче над цією землею
летіло з усіх усюдів безліч перелітних птахів.
Г Як одступиш од гармат на аршин, то вона од тебе на сажень.
Д Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.
|
|
|
5. Підрядне способу дії є в рядку |
А Здоровий садок слався зеленими хвилями за домом на гору, скільки можна було
скинути оком.
Б Квітує день на радощах буття, що нам кують зозулі із ліщини.
В Як тільки займеться десь небо з другого боку, встає зараз червоний туман і
розгортає крила.
Г Твій мужній голос музикою лине, як плескіт хвиль і сяйво без зірок.
Д Пташки, що влітку так співали, у ірій вже повідлітали.
|
|
|
6. Підрядна частина місця є в реченні |
А Щасливий той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку.
Б Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.
В Намалюй мені ніч, коли падають зорі.
Г Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.
Д Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув кількома
сліпучими промінцями ясний лід.
|
|
|
7. Підрядне часу є в реченні |
А Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не
вміщалися в ньому.
Б Бо коли над сонцем заплететься хмарка, а у серце стукне копитом зима – не
нарвеш ти квітів у пожовклім парку, не нарвеш ти квітів, коли їх нема.
В Де б у світі я не мандрував, завжди прохолодою сріблиться в пахощах густих
калин і трав дзвонкова одстояна криниця.
Г Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить.
Д Щасливий майстер, що з тяжкої брили прекрасну постать висікав на радість
людям.
|
|
|
8. Підрядне причини є в реченні |
А І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.
Г Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.
Д Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні
життя вписано од руки.
|
|
|
9. Підрядне мети є в рядку |
А Жнива найменше схожі на народ, хоч і вінчають битви переможні.
Б Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
В Бджолина сім’я над гречками гула, щоб медом іскрилися сота.
Г Щасливий, хто сни має милі.
Д На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
|
|
10. Підрядне умови є в реченні |
А Якщо ви любите пісні, запрошуйте у гості птаство.
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В Принишкли хати, наче присіли до землі.
Г Дерева благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.
Д З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний
Прут.
|
|
|
11. Складнопідрядне допустове речення є в рядку |
А То не любов, яка не вміє бажати іншому добра.
Б Всі слова на світі замалі, щоб, як хліб, дзвеніти з краю в край.
В Десь за перевеслом горбатого обрію, що весь видимий світ зв’язав у тугий та
дозрілий сніп, зводилося сонце.
Г Дарма що стояло тихе сонячне безвіття, листя тріпотіло на деревах вздовж
шляху.
Д Якщо взявся іти, кінця ти доходжай.
|
|
|
12. Допущено пунктуаційні помилки в реченні |
А В небосхил задивившись далекий, де задумливо зорі горять, дві високі гілчасті
смереки край заснулого саду стоять.
Б Який же хлібороб щасливий коли із печі на світанку, мов сонце випечене з
млива, ми хліба беремо буханку.
В Коли місяць запріг небо, засіяне зорями, й сошником своїм землю орав, наша
сотня стояла дозорами біля чорної смуги Дніпра.
Г Хто не має крил, той не злетить у піднебесся.
Д Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила і летіли з ними в далекий вирій.
|
|
|
13. Складнопідрядні з підрядним з’ясувальним є всі речення, окрім |
А Хто ж не знає, що в кожному українському обійсті має рости ружа й шавлія,
любисток і м’ята, чорнобривці й нагідки.
Б На Україні вірили, що поле після битви навесні вкривається маками.
В Мабуть, ніколи не зможемо довідатися, хто і коли вперше здогадався втілити
в узорах красу рідної природи свої переживання та відчуття.
Г Навесні 1904 року Соломія Крушельницька блискуче виступила при
тріумфальному відродженні „Мадам Баттерфляй” Пуччіні в Італії, хоча кількома місяцями раніше ця опера зазнала гучного провалу.
Д Пуччіні до кінця життя пам’ятав, як Соломія Крушельницька захистила й
відстояла в артистичному світі його оперу, знехтувану вимогливою й безкомпромісною італійською публікою.
|
|
|
14. Послідовна підрядність є в реченні |
А Вернадський знав, що недалеко той час, коли людина одержить у свої руки
надзвичайне джерело сили – атомну енергію.
Б Був на Русі один пан, що страшенно гнобив своїх підданих; бо не тільки мусили
вони працювати на нього, але ще відбирав він у них все, що оно бачило.
В В’яз так покращав, що привабив до себе синичку в жовтім фартушку, і вона
завзято виспівує немудру, але солодко-щемливу пісеньку.
Г Хто мріє про булаву, має пам’ятати, що її дають лише гідним.
Д Хто береться за булаву, мусить розуміти, що її дуже важко здобути, але ще важче
втримати.
|
|
|
15. Складнопідрядним є речення |
А Звісно, матеріальні, душевні, духовні блага приносять задоволення, проте людина
сама робить себе щасливою.
Б Виграючи розмаїттям кольорів на блакитному небосхилі, веселка в усі часи не
давала спокою людській уяві.
В Про веселку складали легенди, її наділяли дивовижними властивостями.
Г У скандинавських міфах веселку вважали мостом, який сполучає небо й землю.
Д Пройшла гроза, і ніч промчала.
|
|
|
16. Складнопідрядним є речення |
А У небі нерухомо стояли яструби, розпластавши свої крила й непорушно
втупивши очі свої в траву.
Б Самі тільки коні, ховаючись у диких рослинах, як у лісі, толочили їх.
В Уся поверхня землі була така гарна, немов зелено-золотий океан, по якому
бризнули мільйони різних квітів.
Г Крізь тонкі стебла трави прозирали голубі, сині й фіолетові волошки, жовтий
дрок вискакував догори своєю пірамідальною верхівкою, біла кашка зонтикоподібними шапками рябіла на поверхні, занесений бозна-звідки колос пшениці наливався в гущині.
Д Уже горіли мохнатими й червоними, як жар, шапками будяки, дихаючи солодким
медвяним душком.
|
|
|
17. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де сходить
веселеє сонце вписати замість крапок у реченні
|
А Люблю той край, … .
Б У гаю, …, свято весни вповні.
В Прийду я до тебе туди, … .
Г Вислів … є двоскладним реченням.
Д Я хочу знати, … .
|
|
18. Складнопідрядним реченням з підрядним причини утвориться, якщо частину не можу йти
пішки далеко вписати замість крапок у реченні
|
А Коли болять ноги, … .
Б …, адже мій дім знаходиться далеко.
В … хоча я знаю, що це корисно.
Г Якщо немає бажання, … .
Д … хоч як мене не просіть.
|
|
19. Складне речення з підрядним обставинним мети утвориться, якщо частину чую тебе,
рідна земле вписати замість крапок у реченні
|
А Як тільки перша ластівка прилине, … .
Б … так що вуха закладає.
В Коли тяжко на душі, … .
Г … аби знати, що будеш цвісти ти вічно.
Д … бо рідна кличе сторона.
|
|
20. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли вималює
мороз на вікнах візерунки вписати замість крапок у реченні
|
А Я чекаю день, … .
Б Мені цікаво знати, … .
В Відчуття холоду посилюється, … .
Г Ти прийдеш до мене, … .
Д Ти нічого не зможеш побачити, … .
|
|
21. Складнопідрядні означальні усі речення, окрім |
А Розпарений нічною задухою, гостро й нудливо пах болиголов, який то тут, то
там здіймався вище за всіх на своєму товстому й породньому стовбурі, увінчаному тоненькими, схожими на віття кропу гіллячками.
Б Близькість річки відчувалася особливо виразно не тільки по тому свіжому
холодному повітрі, яким віяло з очеретів, а й по щедрій росі на травах, яка бризкала людям на руки й на ноги світлими льодяними краплями, по таємничості звуків, властивих для кожного приріччя: тихому бульканні, короткому раптовому плюскоту, якомусь шарудінні, схожому на чиїсь хитрі кроки.
В Долиною повилася річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву.
Г Ні пером не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до нас
усміхалася долина.
Д Зелена трава горить-палає вогнем, на її листочках грає й сяє, мов самоцвітне
каміння, чиста роса: то стрільне у вічі тоненькою голочкою жовтого цвіту, то зачервоніє круглою горошиною, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками.
|
|
|
22. Складнопідрядним із підрядною частиною причини є речення |
А Я вигадував якусь нісенітницю, бо мені тоді нічого не снилося.
Б Біда навчить, кому подати руку і від кого прийняти чесний хліб.
В Серед людей її покоління, що стали на боротьбу, майже не було слабкодухих.
Г Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша правда не пропала,
щоб наше слово не вмирало.
Д Дай, мені земле, сили такої, якої і досі не знав чоловік, яка б пломеніла в мені
повік.
|
|
|
23. Однорідна підрядність є в реченні |
А Талант оживає у тій спадщині, яку залишає після себе, яку зберігають його
духовні діти, яку вони цінують, немов коштовну скарбницю.
Б Талант не буде шукати тріски, бо його творча діяльність стає міцним гранітним
п’єдесталом, на якому иайбутнє збудує йому безсмертний пам’ятник.
В Давні індійці, милуючись веселкою, були переконані, що в небі розцвіли квіти, які
зів’яли на землі.
Г Деякі народи щиро вірили, що веселка – це райська дуга, шлях до країни
праведників.
Д За народним повір’ям, веселка – це дорога, якою янголи сходять із неба, щоб
зачерпнути води для дощу.
|
|
|
24. Складнопідрядне умови вжито в рядку |
А Якщо говорити про життя і творчість Володимира Івасюка, неможливо
позбутися відчуття трагічності: ще надто близько ми стоїмо від часу його народження й загибелі.
Б Те, що Володимир Івасюк обирає музику основною сферою своєї діяльності, не є
випадковістю.
В Наприкінці шістдесятих років стало очевидним, що серед різних видів мистецької
діяльності музика стає провідною.
Г За легендами, лелека походить від людини, яка згрішила колись проти Бога й
тепер у пташиній подобі старанно спокутує свою проаину.
Д Недарма деякі люди життя своє присвячують, щоб вибудувати й дослідити своє
генетичне дерево.
|
|
|
25. Складнопідрядне мети міститься в реченні |
А Якщо ви ніколи не дарували батькам і друзям власноруч створених писанок, то
цієї весни обов’язково подаруйте.
Б І все це нове, одягнути сьогодні вперше, бо цілий рік готувалося до Великодня.
В Після білих снігів наступає весна, і ми знову беремо до рук писанку, аби
закодувати на ній наші надії та сподівання тим праведним письмом, яке дісталося нам у спадщину від пращурів, яке в Європі називають українською мініатюрою.
Г Не ті батьки, що на світ привели, а ті, що в люди вивели.
Д Українська мова витворила багато пестливих слів, якими опоетизовано світ.
|
|
|
26. Однорідна підрядність є в реченні |
А Вернадський вважав, що думка про унікальність Землі повинна стати
повсякденною важкою турботою кожного, бо немає нічого дорожчого за її збереження.
Б Для всіх утіленням патріотизму є слово, рідна мова, якою розмовляли пращури,
у якій міститься код нації, формується думка.
В З-поміж безлічі книжок, з якими має справу історія світової літератури,
поодиноко виділяються ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне.
Г Поезії, що входять до „Кобзаря”, складалися на тернистих дорогах поетового
життя, писалися то в мандрах, то в казематах, мережилися при світлі білих ночей Півночі й у пісках пустель закаспійських, під самотнім сонцем вигнання.
Д Хоча більшість поезій Кобзаря написано поза межами рідного краю, наскрізно
струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів.
|
|
|
27. Означальні речення усі, крім |
А Над нею швидко розметані хмари, важко позбутися відчуття, що будова не
рухається й не пливе кудись за Дніпро.
Б Той, хто потрапив на Хрещатик, стає ніби іншою людиною.
В Вишивка – це вид мистецтва, що виник давно.
Г Знайомство Соломії з Пуччіні переросло в щиру дружбу, яка тривала довгі роки.
Д Кремонські вистави пройшли так успішно, що через два місяці українку
запросили на сезони в інші міста Італії.
|
|
|
28. Означальні речення усі, окрім |
А Тільки українська держава, у якій пануватиме національна ідея, дасть нашому
народові світлу будущину й невмирущість.
Б Ці прості істини, як і перші уроки про землю-годувальницю, яку треба любити й
шанувати, про хліб насущний, почув я вперше від сого дідуся.
В У мові, що постійно змінюється, збагачується, удосконалюється залежно від
життя її носіїв, відбито екологію етносу, його культуру, побут, звичаї.
Г Людина вибудувала з минулого в прийдешнє золотий міст, яким спішать у серця
посланці людяності й любові – викупані в пелюстках квіту та в пробудженнях росяного ранку слова.
Д Ходім зараз до матері, хай вона втішиться, що має таку добру дитину.
|
|
|
29. Підрядну частину до головної приєднує сполучне слово в реченні |
А Труби мінометів розпеклись так, що не можна було торкнутись рукою.
Б Чи доводилось вам чути, як чайка кличе?
В Усім найкращим, що є в моїй душі, завдячую рідній батьківській хаті.
Г Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселять.
Д Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель,
високо підведімо голови.
|
|
|
30. Виділене слово є сполучником у реченні |
А Засипав сніг стежку, що миша протоптала.
Б Є такі гірські вершини, що сягають аж до гір.
В Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.
Г Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
Д Справжня людина, що хоче бути господарем життя і своєї долі, мусить
триматися ближче до природи, жити простіше й щоденно гартувати і навіть випробувати свій організм і свою волю.
|
|
|
31. Складнопідрядним з означальною частиною є речення |
А Крик табуна диких гусей, що сунув стороною, відгукувався в якомусь далекому
озері.
Б Народ захоплений танцем і все звужує коло так, що танцюристи мов у криниці.
В Сумно і смутно людині, коли висихає її уява.
Г З дороги було видно, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний
Прут.
Д Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
|
|
|
32. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення
|
Я так люблю зимові вечори в людськомі домі…
вибрати
А щоб пісня линула з вікон.
Б бо тепло там і затишно в душі.
В незважаючи на гамір та неспокій.
Г як любить сонце посивілий дід.
Д де зростають діти.
|
|
|
33. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення
|
Перед очима слалися поля…
вибрати
А щоб добре було їх і близько обробляти.
Б які буйно поросли бур’янами.
В так що хотілося вибігти й гасати ними до вечора.
Г хоч часто здавалося, що вони завеликі.
Д бо лісопосадку вирубано вже давно.
|
|
|
34. Складне речення з підрядним з’ясувальним утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення
|
З дороги видно було…
вибрати
А вікно, яке блимало світлом каганця.
Б як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут.
В все, що їхало й йшло до нашого села.
Г так що всі намагалися йти тихіше.
Д незважаючи на те, що дощ періщив стіною.
|
|
|
35. Складнопідрядним із з’ясувальною частиною є речення |
А Блакитне море збурених гір облягло Івана широким колом, і здавалося, що
безконечні сині вали йдуть на нього, готові впасти йому до ніг.
Б Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє.
В Якби мої думи німії та піснею стали без слова, вони б тоді більше сказали, ніж вся
моя довга розмова.
Г Не поет, хто покидає боронить народну справу.
Д Козацькі пісні – це пісні, що їх склав український народ.
|
|
|
36. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення |
А Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.
Б Як дбаєш, так і маєш.
В Ви чули, як шумлять бори у вересневі вечори.
Г Степ особливо чарівний тієї пори, коли жита половіють.
Д Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.
|
|
37. Складне речення з підрядним обставинним способу дії утвориться, якщо серед варіантів
продовження речення
|
А злива так само почала відходити…
вибрати
А туди, де ще не просвітліло небо.
Б щоб висвітлити поля і дати зелу піднятися.
В незважаючи на те, що сонце ще не ввійшло у свої права.
Г як і надійшла.
Д сподіваючись повернутися за якусь годину.
|
|
|
38. Складне речення з підрядним обставинним міри і ступеня утвориться, якщо серед варіантів
продовження речення
|
Сьогодні я такий веселий…
вибрати
А що молодіти хочу знов.
Б бо вчора вирішив усі справи одним махом.
В хоч до неба дострибни.
Г тому, що грайливе сонечко заглянуло у віконечко.
Д незважаючи на те, що на вулиці розгулялася непогода.
|
|
|
39. Складнопідрядним із підрядною частиною міри й ступеня є речення |
А У Січі був такий звичай, що кожен мусив коритися волі старшого, жити у
братерстві один з одним і поводитися доброчесно.
Б В небі ластівка мріє далека, що на крилах весну принесла.
В Нема гірше, як в неволі про волю згадувать.
Г В глибоких западинах біліють хати, зеленіють городи, чорніють тини, котрими
помережані долини.
Д Чим чорніший пар, тим біліша паляниця.
|
|
|
40. Складне речення з підрядним обставинним порівняльним утвориться, якщо серед варіантів
продовження речення
|
Нема сильніш од землетрусу…
вибрати
А який струшує землю одним поштовхом.
Б бо тільки він одним ударом зрушує гори з місця.
В як потрясають серця людей.
Г хоч є нові технології.
Д що пхає силу з глибини до неба.
|
|
|
41. Складнопідрядним із підрядною порівняльною частиною є речення |
А Благословенна та ясна година, коли дитя читає „Кобзаря”.
Б А вітер в степу припадає, як вершник до гриви.
В Певне, в кожного є заповітні пороги, звідки нас проводжали в житті матері.
Г Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.
Д Сонце так світило ласкаво, що аж каміння сміється.
|
|
42. Однорідна підрядність є в усіх реченнях, окрім |
А Слово „мама” росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева, сходить сонце,
розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить по голівці рідна рука.
Б Тільки не дано нам запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, як над нашою
колискою вперше нахилилася мати.
В По грудках, які мороз тільки зверху трохи стужив, а коли ступиш, то цвіркає рідка
грязюка, я обережно дістався до долини, що її дощ налив у городах.
Г По дорозі швидко вишикувалися заслони, щоб перепиняти молодих і вимагати
викуп.
Д Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша правда не пропала,
щоб наше слово не вмирало.
|
|
|
43. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення |
А Там, де рідні кожна стежка і стеблина, бродять мої думки і пісні мої.
Б Цілую руки, що крутили жорна у переддень космічної доби.
В Той, хто зерно в плодючу землю сіє, пшеницю косить, садить дерева,
той на плечі планету підійма й несе в майбутнє, сповнене надії.
Г Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори.
Д Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту.
|
|
|
44. Складнопідрядним із підрядною частиною часу є речення |
А Ми підем, де трави похилі, де сонця ясна далина.
Б По скляному поверху ставка, з глибини якого визирало темне зоряне небо,
тихо плив білою хмарою туман.
В Я так люблю мою Україну убогу, що прокляну самого Бога.
Г Коли крізь розпач випливуть надії і загудуть на вітрі степовім, я тоді твоїм ім’ям
радію і сумую іменем твоїм.
Д Та в порожнечі нам блукати, аж доки ми тягар того хреста донесемо до нашої
Ґолґоти.
|
|
|
45. Складнопідрядним із підрядною частиною мети є речення |
А Там, де Ятрань круто в’ється, з-під берега б’є вода.
Б Я посланий, щоб виконать закон.
В Замість лісів тепер слався чорний килим повзучих смерек, у якому плуталися
ноги, і мохи одягали камінь зеленим шовком.
Г Блакитне море збурених гір облягло Івана широким колом, і здавалося, що
безконечні сині вали йдуть на нього, готові впасти йому до ніг.
Д Він хотів крикнути на всі легені так, щоб луна покотилася з гори на гору, аж до
крайнеба.
|
|
|
46. Складнопідрядне порівняльне речення є в рядку |
А Вітер, гострий, як наточена сокира, бив йому в груди, його дихання зливалося з
диханням гір, і гордість обняла Іванову душу.
Б Межи зеленим килимами біліє гречка, наче хто розіслав великі шматки полотна
білити на сонці.
В Як тільки Харитя увійшла в жито, гарний краєвид зник.
Г Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками,
як стрічка, синіло небо.
Д Але раптом почув, що голос пропав би в цих просторах, як комариний писк.
|
|
|
47. Складне речення з підрядним умови утвориться, якщо серед варіантів продовження
речення
|
Буде й далі добре все…
вибрати
А хоч ми повстали із тугої тіні.
Б адже ми знаємо закон людини і природи.
В так що треба жити повноцінним життям.
Г як хвиля мимо пронесе.
Д бо вже нам світить волі пломінь.
|
|
|
48. Складнопідрядними з означальною частиною є всі речення, окрім |
А Замість лісів тепер слався чорний килим повзучих смерек, у якому плуталися
ноги, і мохи одягали камінь зеленим шовком.
Б Ще звечора землю оповив їдкий холодний туман, що пробирав до кісток і вганяв
у дрож.
В На високих стеблах в’язалися десятки бутонів, які в кінці весни зацвітали
червоними, світло-рожевими й темно-пурпуровими квітами.
Г Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь непереможним.
Д А може, то така правда, як на вербі груші.
|
|
|
49. Складнопідрядним із з’ясувальною частиною є речення |
А Люблю, коли хвилі юрбою шумлять.
Б Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.
В Я не такий, щоб зрадити людину.
Г Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
Д Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і я!
|
|
50. Складнопідрядним з підрядною наслідковою частиною є речення |
А Ніщо мені так не пахне, як наш степ.
Б Наближалась весна, так що вже не тільки вдень, а й вночі капало зі стріх.
В Людину прив’язує до певного місця на землі дім, де вона народилася.
Г Ви знаєте, як пахне хліб диханням сіяча, вогнем безсонних діб?
Д Щоб вволю всього мати, треба чесно працювати.
|
|
51. Складнопідрядним з підрядною допустовою частиною є речення |
А Сумую знов за невідомим, що завжди манить далиною.
Б Дарма, що серце чує гострий біль – я прагну знов у шторми й дальні рейси.
В Хоч би як під правду лжа не рядилась, правда, як мати, на світі одна.
Г Лиш той герой, хто першим кроком осяг незвідані путі.
Д Хоч була рясна весна, але надворі було вже гаряче.
|
|
52. Складнопідрядним з підрядною частиною умови є речення |
А Коли за все берешся, то нічого не зробиш.
Б Часом Десна розливалась так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й
сінокоси.
В Добре, коли людина вміє добре мріяти.
Г Благословенна та ясна година, коли дитя читає „Кобзаря”.
Д У книги люди, наче бджоли в соти, знесли сміливий, чародійний мед.
|
|
|
53. Складнопідрядним означальним є речення |
А Коли настала тиша після бою, у комишах знайшли ми журавля.
Б Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година.
В Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів два,
а то й більше.
Г Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
Д Щоб розпізнати людину, треба її полюбити.
|
|
|
54. Складнопідрядним з підрядною порівняльною частиною є речення |
А Куди серце летить, туди й око глядить.
Б Все, що гарне в природі, все, що чесне у народі, розцвітає в ці деньки.
В Коли мене на фронт ти проводжала, пучок конвалій ти мені дала.
Г Бо, де нема святої волі, не буде там добра ніколи.
Д Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
|
|
55. Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним є в рядку |
А А як пройде злива, усе тут пахне водою, ніби губка насичена, і густі тумани
підносяться й звиваються над коронами дерев.
Б Куди ви не повернетесь – усе горить-палає, уся долина пишається, мов зверху
веселками вкрита!
В Далекі гори відкривали свої верхи, вигинали хребти, уставали, як хвилі в
синьому морі.
Г Сонце вже не котиться горою, як улітку, не стоїть над самою головою, не палить
палом, а береться низом, понад горою, привітно світить і пригріває після довгої холодної ночі та ущипливого рожевого ранку.
Д Його життя було як казка, в якій були тільки плюси щоденного життя.
|
|