6.7.2. Складнопідрядні речення, розділові знаки в них

6.7.2. Складнопідрядні речення, розділові знаки в них

1. Речення якого рядка відповідає схемі
А Ще не вродився той, хто все порвати б міг, що зв’язане народами й віками.
Б Лише завзяті лісоруби, яких стежина привела, присядуть біля джерела, де клен

шумить зеленочубий.

В Чую, як в гніздах ворушаться птиці, як прибуває вода у криниці.
Г Куди голка, туди й нитка.
Д Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під

низькою оселею осміхнулися.
А
Б
В
Г
Д
 
2. Сполучним словом поєднані частини складнопідрядного речення
А Ви знаєте, як пахне хліб диханням сівача, вогнем безсонних діб?
Б А я люблю, як в вечірній час сопілка заспіває переливна.
В Доріжка була така вузька, що зелене гілля вгорі сходилось докупи й закривало

небо.

Г Внизу коло самої греблі, що прилягала до мосту, росли густі очерети.
Д Щасливий тим, що живу тобою, Вітчизно рідна – земле сподівань.

А
Б
В
Г
Д
 
3. Підрядне з’ясувальне є в реченні
А А навкруги так тихо, що росинка з листа не скотиться.
Б Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі.
В Все, що відбувається в світі природи, має свій смисл.
Г Коли вже народився ти поетом, – за все відповідай у цім житті.
Д Зорею станьмо для людей отих, яких на світі вже нема. в живих.
А
Б
В
Г
Д
4. Складнопідрядне означальне речення є в рядку
А Місяць повис над ставом, нитку сріблясту в’яже, щоб таємниці неба і землю

людей з’єднати.

Б Під тихе рипіння морозу я казку стару пригадаю, як тихо шепочуться лози весною

в подільському краю.

В У досвітньому небі сизіли далекі пера непорушних хмар, наче над цією землею

летіло з усіх усюдів безліч перелітних птахів.

Г Як одступиш од гармат на аршин, то вона од тебе на сажень.
Д Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.

А
Б
В
Г
Д
 
5. Підрядне способу дії є в рядку
А Здоровий садок слався зеленими хвилями за домом на гору, скільки можна було

скинути оком.

Б Квітує день на радощах буття, що нам кують зозулі із ліщини.
В Як тільки займеться десь небо з другого боку, встає зараз червоний туман і

розгортає крила.

Г Твій мужній голос музикою лине, як плескіт хвиль і сяйво без зірок.
Д Пташки, що влітку так співали, у ірій вже повідлітали.

А
Б
В
Г
Д
 
6. Підрядна частина місця є в реченні
А Щасливий той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку.
Б Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.
В Намалюй мені ніч, коли падають зорі.
Г Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.
Д Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув кількома

сліпучими промінцями ясний лід.
А
Б
В
Г
Д
 
7. Підрядне часу є в реченні
А Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не

вміщалися в ньому.

Б Бо коли над сонцем заплететься хмарка, а у серце стукне копитом зима – не

нарвеш ти квітів у пожовклім парку, не нарвеш ти квітів, коли їх нема.

В Де б у світі я не мандрував, завжди прохолодою сріблиться в пахощах густих

калин і трав дзвонкова одстояна криниця.

Г Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить.
Д Щасливий майстер, що з тяжкої брили прекрасну постать висікав на радість

людям.
А
Б
В
Г
Д
 
8. Підрядне причини є в реченні
А І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.
Г Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.
Д Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні

життя вписано од руки.
А
Б
В
Г
Д
 
9. Підрядне мети є в рядку
А Жнива найменше схожі на народ, хоч і вінчають битви переможні.
Б Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
В Бджолина сім’я над гречками гула, щоб медом іскрилися сота.
Г Щасливий, хто сни має милі.
Д На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
А
Б
В
Г
Д
10. Підрядне умови є в реченні
А Якщо ви любите пісні, запрошуйте у гості птаство.
Б Те, що було, минулося і знову не буде.
В Принишкли хати, наче присіли до землі.
Г Дерева благають, щоб парості розпустило в їхнім біднім краї.
Д З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний

Прут.
А
Б
В
Г
Д
 
11. Складнопідрядне допустове речення є в рядку
А То не любов, яка не вміє бажати іншому добра.
Б Всі слова на світі замалі, щоб, як хліб, дзвеніти з краю в край.
В Десь за перевеслом горбатого обрію, що весь видимий світ зв’язав у тугий та

дозрілий сніп, зводилося сонце.

Г Дарма що стояло тихе сонячне безвіття, листя тріпотіло на деревах вздовж

шляху.

Д Якщо взявся іти, кінця ти доходжай.

А
Б
В
Г
Д
 
12. Допущено пунктуаційні помилки в реченні
А В небосхил задивившись далекий, де задумливо зорі горять, дві високі гілчасті

смереки край заснулого саду стоять.

Б Який же хлібороб щасливий коли із печі на світанку, мов сонце випечене з

млива, ми хліба беремо буханку.

В Коли місяць запріг небо, засіяне зорями, й сошником своїм землю орав, наша

сотня стояла дозорами біля чорної смуги Дніпра.

Г Хто не має крил, той не злетить у піднебесся.
Д Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила і летіли з ними в далекий вирій.

А
Б
В
Г
Д
 
13. Складнопідрядні з підрядним з’ясувальним є всі речення, окрім
А Хто ж не знає, що в кожному українському обійсті має рости ружа й шавлія,

любисток і м’ята, чорнобривці й нагідки.

Б На Україні вірили, що поле після битви навесні вкривається маками.
В Мабуть, ніколи не зможемо довідатися, хто і коли вперше здогадався втілити

в узорах красу рідної природи свої переживання та відчуття.

Г Навесні 1904 року Соломія Крушельницька блискуче виступила при

тріумфальному відродженні „Мадам Баттерфляй” Пуччіні в Італії, хоча кількома місяцями раніше ця опера зазнала гучного провалу.

Д Пуччіні до кінця життя пам’ятав, як Соломія Крушельницька захистила й

відстояла в артистичному світі його оперу, знехтувану вимогливою й безкомпромісною італійською публікою.
А
Б
В
Г
Д
 
14. Послідовна підрядність є в реченні
А Вернадський знав, що недалеко той час, коли людина одержить у свої руки

надзвичайне джерело сили – атомну енергію.

Б Був на Русі один пан, що страшенно гнобив своїх підданих; бо не тільки мусили

вони працювати на нього, але ще відбирав він у них все, що оно бачило.

В В’яз так покращав, що привабив до себе синичку в жовтім фартушку, і вона

завзято виспівує немудру, але солодко-щемливу пісеньку.

Г Хто мріє про булаву, має пам’ятати, що її дають лише гідним.
Д Хто береться за булаву, мусить розуміти, що її дуже важко здобути, але ще важче

втримати.
А
Б
В
Г
Д
 
15. Складнопідрядним є речення
А Звісно, матеріальні, душевні, духовні блага приносять задоволення, проте людина

сама робить себе щасливою.

Б Виграючи розмаїттям кольорів на блакитному небосхилі, веселка в усі часи не

давала спокою людській уяві.

В Про веселку складали легенди, її наділяли дивовижними властивостями.
Г У скандинавських міфах веселку вважали мостом, який сполучає небо й землю.
Д Пройшла гроза, і ніч промчала.

А
Б
В
Г
Д
 
16. Складнопідрядним є речення
А У небі нерухомо стояли яструби, розпластавши свої крила й непорушно

втупивши очі свої в траву.

Б Самі тільки коні, ховаючись у диких рослинах, як у лісі, толочили їх.
В Уся поверхня землі була така гарна, немов зелено-золотий океан, по якому

бризнули мільйони різних квітів.

Г Крізь тонкі стебла трави прозирали голубі, сині й фіолетові волошки, жовтий

дрок вискакував догори своєю пірамідальною верхівкою, біла кашка зонтикоподібними шапками рябіла на поверхні, занесений бозна-звідки колос пшениці наливався в гущині.

Д Уже горіли мохнатими й червоними, як жар, шапками будяки, дихаючи солодким

медвяним душком.
А
Б
В
Г
Д
 
17. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частину де сходить

веселеє сонце вписати замість крапок у реченні
А Люблю той край, .
Б У гаю, , свято весни вповні.
В Прийду я до тебе туди, .
Г Вислів є двоскладним реченням.
Д Я хочу знати, .
А
Б
В
Г
Д
18. Складнопідрядним реченням з підрядним причини утвориться, якщо частину не можу йти

пішки далеко вписати замість крапок у реченні
А Коли болять ноги, .
Б , адже мій дім знаходиться далеко.
В хоча я знаю, що це корисно.
Г Якщо немає бажання, .
Д хоч як мене не просіть.
А
Б
В
Г
Д
19. Складне речення з підрядним обставинним мети утвориться, якщо частину чую тебе,

рідна земле вписати замість крапок у реченні
А Як тільки перша ластівка прилине, .
Б так що вуха закладає.
В Коли тяжко на душі, .
Г аби знати, що будеш цвісти ти вічно.
Д бо рідна кличе сторона.
А
Б
В
Г
Д
20. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли вималює

мороз на вікнах візерунки вписати замість крапок у реченні
А Я чекаю день, .
Б Мені цікаво знати, .
В Відчуття холоду посилюється, .
Г Ти прийдеш до мене, .
Д Ти нічого не зможеш побачити, .
А
Б
В
Г
Д
21. Складнопідрядні означальні усі речення, окрім
А Розпарений нічною задухою, гостро й нудливо пах болиголов, який то тут, то

там здіймався вище за всіх на своєму товстому й породньому стовбурі, увінчаному тоненькими, схожими на віття кропу гіллячками.

Б Близькість річки відчувалася особливо виразно не тільки по тому свіжому

холодному повітрі, яким віяло з очеретів, а й по щедрій росі на травах, яка бризкала людям на руки й на ноги світлими льодяними краплями, по таємничості звуків, властивих для кожного приріччя: тихому бульканні, короткому раптовому плюскоту, якомусь шарудінні, схожому на чиїсь хитрі кроки.

В Долиною повилася річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву.
Г Ні пером не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до нас

усміхалася долина.

Д Зелена трава горить-палає вогнем, на її листочках грає й сяє, мов самоцвітне

каміння, чиста роса: то стрільне у вічі тоненькою голочкою жовтого цвіту, то зачервоніє круглою горошиною, то засиніє синьоцвітом, то посипле зеленими іскорками.
А
Б
В
Г
Д
 
22. Складнопідрядним із підрядною частиною причини є речення
А Я вигадував якусь нісенітницю, бо мені тоді нічого не снилося.
Б Біда навчить, кому подати руку і від кого прийняти чесний хліб.
В Серед людей її покоління, що стали на боротьбу, майже не було слабкодухих.
Г Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша правда не пропала,

щоб наше слово не вмирало.

Д Дай, мені земле, сили такої, якої і досі не знав чоловік, яка б пломеніла в мені

повік.
А
Б
В
Г
Д
 
23. Однорідна підрядність є в реченні
А Талант оживає у тій спадщині, яку залишає після себе, яку зберігають його

духовні діти, яку вони цінують, немов коштовну скарбницю.

Б Талант не буде шукати тріски, бо його творча діяльність стає міцним гранітним

п’єдесталом, на якому иайбутнє збудує йому безсмертний пам’ятник.

В Давні індійці, милуючись веселкою, були переконані, що в небі розцвіли квіти, які

зів’яли на землі.

Г Деякі народи щиро вірили, що веселка – це райська дуга, шлях до країни

праведників.

Д За народним повір’ям, веселка – це дорога, якою янголи сходять із неба, щоб

зачерпнути води для дощу.
А
Б
В
Г
Д
 
24. Складнопідрядне умови вжито в рядку
А Якщо говорити про життя і творчість Володимира Івасюка, неможливо

позбутися відчуття трагічності: ще надто близько ми стоїмо від часу його народження й загибелі.

Б Те, що Володимир Івасюк обирає музику основною сферою своєї діяльності, не є

випадковістю.

В Наприкінці шістдесятих років стало очевидним, що серед різних видів мистецької

діяльності музика стає провідною.

Г За легендами, лелека походить від людини, яка згрішила колись проти Бога й

тепер у пташиній подобі старанно спокутує свою проаину.

Д Недарма деякі люди життя своє присвячують, щоб вибудувати й дослідити своє

генетичне дерево.
А
Б
В
Г
Д
 
25. Складнопідрядне мети міститься в реченні
А Якщо ви ніколи не дарували батькам і друзям власноруч створених писанок, то

цієї весни обов’язково подаруйте.

Б І все це нове, одягнути сьогодні вперше, бо цілий рік готувалося до Великодня.
В Після білих снігів наступає весна, і ми знову беремо до рук писанку, аби

закодувати на ній наші надії та сподівання тим праведним письмом, яке дісталося нам у спадщину від пращурів, яке в Європі називають українською мініатюрою.

Г Не ті батьки, що на світ привели, а ті, що в люди вивели.
Д Українська мова витворила багато пестливих слів, якими опоетизовано світ.

А
Б
В
Г
Д
 
26. Однорідна підрядність є в реченні
А Вернадський вважав, що думка про унікальність Землі повинна стати

повсякденною важкою турботою кожного, бо немає нічого дорожчого за її збереження.

Б Для всіх утіленням патріотизму є слово, рідна мова, якою розмовляли пращури,

у якій міститься код нації, формується думка.

В З-поміж безлічі книжок, з якими має справу історія світової літератури,

поодиноко виділяються ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне.

Г Поезії, що входять до „Кобзаря”, складалися на тернистих дорогах поетового

життя, писалися то в мандрах, то в казематах, мережилися при світлі білих ночей Півночі й у пісках пустель закаспійських, під самотнім сонцем вигнання.

Д Хоча більшість поезій Кобзаря написано поза межами рідного краю, наскрізно

струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів.
А
Б
В
Г
Д
 
27. Означальні речення усі, крім
А Над нею швидко розметані хмари, важко позбутися відчуття, що будова не

рухається й не пливе кудись за Дніпро.

Б Той, хто потрапив на Хрещатик, стає ніби іншою людиною.
В Вишивка – це вид мистецтва, що виник давно.
Г Знайомство Соломії з Пуччіні переросло в щиру дружбу, яка тривала довгі роки.
Д Кремонські вистави пройшли так успішно, що через два місяці українку

запросили на сезони в інші міста Італії.
А
Б
В
Г
Д
 
28. Означальні речення усі, окрім
А Тільки українська держава, у якій пануватиме національна ідея, дасть нашому

народові світлу будущину й невмирущість.

Б Ці прості істини, як і перші уроки про землю-годувальницю, яку треба любити й

шанувати, про хліб насущний, почув я вперше від сого дідуся.

В У мові, що постійно змінюється, збагачується, удосконалюється залежно від

життя її носіїв, відбито екологію етносу, його культуру, побут, звичаї.

Г Людина вибудувала з минулого в прийдешнє золотий міст, яким спішать у серця

посланці людяності й любові – викупані в пелюстках квіту та в пробудженнях росяного ранку слова.

Д Ходім зараз до матері, хай вона втішиться, що має таку добру дитину.

А
Б
В
Г
Д
 
29. Підрядну частину до головної приєднує сполучне слово в реченні
А Труби мінометів розпеклись так, що не можна було торкнутись рукою.
Б Чи доводилось вам чути, як чайка кличе?
В Усім найкращим, що є в моїй душі, завдячую рідній батьківській хаті.
Г Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселять.
Д Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель,

високо підведімо голови.
А
Б
В
Г
Д
 
30. Виділене слово є сполучником у реченні
А Засипав сніг стежку, що миша протоптала.
Б Є такі гірські вершини, що сягають аж до гір.
В Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.
Г Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
Д Справжня людина, що хоче бути господарем життя і своєї долі, мусить

триматися ближче до природи, жити простіше й щоденно гартувати і навіть випробувати свій організм і свою волю.
А
Б
В
Г
Д
 
31. Складнопідрядним з означальною частиною є речення
А Крик табуна диких гусей, що сунув стороною, відгукувався в якомусь далекому

озері.

Б Народ захоплений танцем і все звужує коло так, що танцюристи мов у криниці.
В Сумно і смутно людині, коли висихає її уява.
Г З дороги було видно, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний

Прут.

Д Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.

А
Б
В
Г
Д
 
32. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення
Я так люблю зимові вечори в людськомі домі…
вибрати
А щоб пісня линула з вікон.
Б бо тепло там і затишно в душі.
В незважаючи на гамір та неспокій.
Г як любить сонце посивілий дід.
Д де зростають діти.
А
Б
В
Г
Д
 
33. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення
Перед очима слалися поля…
вибрати
А щоб добре було їх і близько обробляти.
Б які буйно поросли бур’янами.
В так що хотілося вибігти й гасати ними до вечора.
Г хоч часто здавалося, що вони завеликі.
Д бо лісопосадку вирубано вже давно.
А
Б
В
Г
Д
 
34. Складне речення з підрядним з’ясувальним утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення
З дороги видно було…
вибрати
А вікно, яке блимало світлом каганця.
Б як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут.
В все, що їхало й йшло до нашого села.
Г так що всі намагалися йти тихіше.
Д незважаючи на те, що дощ періщив стіною.
А
Б
В
Г
Д
 
35. Складнопідрядним із з’ясувальною частиною є речення
А Блакитне море збурених гір облягло Івана широким колом, і здавалося, що

безконечні сині вали йдуть на нього, готові впасти йому до ніг.

Б Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє.
В Якби мої думи німії та піснею стали без слова, вони б тоді більше сказали, ніж вся

моя довга розмова.

Г Не поет, хто покидає боронить народну справу.
Д Козацькі пісні – це пісні, що їх склав український народ.

А
Б
В
Г
Д
 
36. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення
А Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.
Б Як дбаєш, так і маєш.
В Ви чули, як шумлять бори у вересневі вечори.
Г Степ особливо чарівний тієї пори, коли жита половіють.
Д Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.
А
Б
В
Г
Д
37. Складне речення з підрядним обставинним способу дії утвориться, якщо серед варіантів

продовження речення
А злива так само почала відходити…
вибрати
А туди, де ще не просвітліло небо.
Б щоб висвітлити поля і дати зелу піднятися.
В незважаючи на те, що сонце ще не ввійшло у свої права.
Г як і надійшла.
Д сподіваючись повернутися за якусь годину.
А
Б
В
Г
Д
 
38. Складне речення з підрядним обставинним міри і ступеня утвориться, якщо серед варіантів

продовження речення
Сьогодні я такий веселий…
вибрати
А що молодіти хочу знов.
Б бо вчора вирішив усі справи одним махом.
В хоч до неба дострибни.
Г тому, що грайливе сонечко заглянуло у віконечко.
Д незважаючи на те, що на вулиці розгулялася непогода.
А
Б
В
Г
Д
 
39. Складнопідрядним із підрядною частиною міри й ступеня є речення
А У Січі був такий звичай, що кожен мусив коритися волі старшого, жити у

братерстві один з одним і поводитися доброчесно.

Б В небі ластівка мріє далека, що на крилах весну принесла.
В Нема гірше, як в неволі про волю згадувать.
Г В глибоких западинах біліють хати, зеленіють городи, чорніють тини, котрими

помережані долини.

Д Чим чорніший пар, тим біліша паляниця.

А
Б
В
Г
Д
 
40. Складне речення з підрядним обставинним порівняльним утвориться, якщо серед варіантів

продовження речення
Нема сильніш од землетрусу…
вибрати
А який струшує землю одним поштовхом.
Б бо тільки він одним ударом зрушує гори з місця.
В як потрясають серця людей.
Г хоч є нові технології.
Д що пхає силу з глибини до неба.
А
Б
В
Г
Д
 
41. Складнопідрядним із підрядною порівняльною частиною є речення
А Благословенна та ясна година, коли дитя читає „Кобзаря”.
Б А вітер в степу припадає, як вершник до гриви.
В Певне, в кожного є заповітні пороги, звідки нас проводжали в житті матері.
Г Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.
Д Сонце так світило ласкаво, що аж каміння сміється.
А
Б
В
Г
Д
42. Однорідна підрядність є в усіх реченнях, окрім
А Слово „мама” росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева, сходить сонце,

розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить по голівці рідна рука.

Б Тільки не дано нам запам’ятати цю мить, як не згадати того дня, як над нашою

колискою вперше нахилилася мати.

В По грудках, які мороз тільки зверху трохи стужив, а коли ступиш, то цвіркає рідка

грязюка, я обережно дістався до долини, що її дощ налив у городах.

Г По дорозі швидко вишикувалися заслони, щоб перепиняти молодих і вимагати

викуп.

Д Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша правда не пропала,

щоб наше слово не вмирало.
А
Б
В
Г
Д
 
43. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення
А Там, де рідні кожна стежка і стеблина, бродять мої думки і пісні мої.
Б Цілую руки, що крутили жорна у переддень космічної доби.
В Той, хто зерно в плодючу землю сіє, пшеницю косить, садить дерева,

той на плечі планету підійма й несе в майбутнє, сповнене надії.

Г Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори.
Д Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту.

А
Б
В
Г
Д
 
44. Складнопідрядним із підрядною частиною часу є речення
А Ми підем, де трави похилі, де сонця ясна далина.
Б По скляному поверху ставка, з глибини якого визирало темне зоряне небо,

тихо плив білою хмарою туман.

В Я так люблю мою Україну убогу, що прокляну самого Бога.
Г Коли крізь розпач випливуть надії і загудуть на вітрі степовім, я тоді твоїм ім’ям

радію і сумую іменем твоїм.

Д Та в порожнечі нам блукати, аж доки ми тягар того хреста донесемо до нашої

Ґолґоти.
А
Б
В
Г
Д
 
45. Складнопідрядним із підрядною частиною мети є речення
А Там, де Ятрань круто в’ється, з-під берега б’є вода.
Б Я посланий, щоб виконать закон.
В Замість лісів тепер слався чорний килим повзучих смерек, у якому плуталися

ноги, і мохи одягали камінь зеленим шовком.

Г Блакитне море збурених гір облягло Івана широким колом, і здавалося, що

безконечні сині вали йдуть на нього, готові впасти йому до ніг.

Д Він хотів крикнути на всі легені так, щоб луна покотилася з гори на гору, аж до

крайнеба.
А
Б
В
Г
Д
 
46. Складнопідрядне порівняльне речення є в рядку
А Вітер, гострий, як наточена сокира, бив йому в груди, його дихання зливалося з

диханням гір, і гордість обняла Іванову душу.

Б Межи зеленим килимами біліє гречка, наче хто розіслав великі шматки полотна

білити на сонці.

В Як тільки Харитя увійшла в жито, гарний краєвид зник.
Г Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками,

як стрічка, синіло небо.

Д Але раптом почув, що голос пропав би в цих просторах, як комариний писк.

А
Б
В
Г
Д
 
47. Складне речення з підрядним умови утвориться, якщо серед варіантів продовження

речення
Буде й далі добре все…
вибрати
А хоч ми повстали із тугої тіні.
Б адже ми знаємо закон людини і природи.
В так що треба жити повноцінним життям.
Г як хвиля мимо пронесе.
Д бо вже нам світить волі пломінь.
А
Б
В
Г
Д
 
48. Складнопідрядними з означальною частиною є всі речення, окрім
А Замість лісів тепер слався чорний килим повзучих смерек, у якому плуталися

ноги, і мохи одягали камінь зеленим шовком.

Б Ще звечора землю оповив їдкий холодний туман, що пробирав до кісток і вганяв

у дрож.

В На високих стеблах в’язалися десятки бутонів, які в кінці весни зацвітали

червоними, світло-рожевими й темно-пурпуровими квітами.

Г Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь непереможним.
Д А може, то така правда, як на вербі груші.

А
Б
В
Г
Д
 
49. Складнопідрядним із з’ясувальною частиною є речення
А Люблю, коли хвилі юрбою шумлять.
Б Сьогодні я такий веселий, що молодіти хочу знов.
В Я не такий, щоб зрадити людину.
Г Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки.
Д Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в щасті жить і я!
А
Б
В
Г
Д
50. Складнопідрядним з підрядною наслідковою частиною є речення
А Ніщо мені так не пахне, як наш степ.
Б Наближалась весна, так що вже не тільки вдень, а й вночі капало зі стріх.
В Людину прив’язує до певного місця на землі дім, де вона народилася.
Г Ви знаєте, як пахне хліб диханням сіяча, вогнем безсонних діб?
Д Щоб вволю всього мати, треба чесно працювати.
А
Б
В
Г
Д
51. Складнопідрядним з підрядною допустовою частиною є речення
А Сумую знов за невідомим, що завжди манить далиною.
Б Дарма, що серце чує гострий біль – я прагну знов у шторми й дальні рейси.
В Хоч би як під правду лжа не рядилась, правда, як мати, на світі одна.
Г Лиш той герой, хто першим кроком осяг незвідані путі.
Д Хоч була рясна весна, але надворі було вже гаряче.
А
Б
В
Г
Д
52. Складнопідрядним з підрядною частиною умови є речення
А Коли за все берешся, то нічого не зробиш.
Б Часом Десна розливалась так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й

сінокоси.

В Добре, коли людина вміє добре мріяти.
Г Благословенна та ясна година, коли дитя читає „Кобзаря”.
Д У книги люди, наче бджоли в соти, знесли сміливий, чародійний мед.

А
Б
В
Г
Д
 
53. Складнопідрядним означальним є речення
А Коли настала тиша після бою, у комишах знайшли ми журавля.
Б Тихо в садку, тихо в місті, бо пізня година.
В Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів два,

а то й більше.

Г Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
Д Щоб розпізнати людину, треба її полюбити.

А
Б
В
Г
Д
 
54. Складнопідрядним з підрядною порівняльною частиною є речення
А Куди серце летить, туди й око глядить.
Б Все, що гарне в природі, все, що чесне у народі, розцвітає в ці деньки.
В Коли мене на фронт ти проводжала, пучок конвалій ти мені дала.
Г Бо, де нема святої волі, не буде там добра ніколи.
Д Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
А
Б
В
Г
Д
55. Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним є в рядку
А А як пройде злива, усе тут пахне водою, ніби губка насичена, і густі тумани

підносяться й звиваються над коронами дерев.

Б Куди ви не повернетесь – усе горить-палає, уся долина пишається, мов зверху

веселками вкрита!

В Далекі гори відкривали свої верхи, вигинали хребти, уставали, як хвилі в

синьому морі.

Г Сонце вже не котиться горою, як улітку, не стоїть над самою головою, не палить

палом, а береться низом, понад горою, привітно світить і пригріває після довгої холодної ночі та ущипливого рожевого ранку.

Д Його життя було як казка, в якій були тільки плюси щоденного життя.

А
Б
В
Г
Д
56. Установіть відповідність між реченням та його видом
1 ускладнене

речення

2 складносурядне

речення

3 складнопідрядне

речення

4 складне

безсполучникове речення
А Вночі несподівано подув північний вітер,

небо скоро затяглеся хмарами.

Б Лиш де-де з вікон блимає світло, що ледве

мерехтить за сніговим серпанком.

В Над дзеркалом весняної ріки мовчать беріз

стрункі віолончелі й зеленолисті скрипки осоки.

Г А ніч і далі брела заколисаним степом, згори

обсівала його росою, а знизу дзвеніла стотисячним стрекотом коників.

Д Дніпро спокійно шумить і реве, і хвиля берег

миє.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
57. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини
1 Той не відродиться, хто спершу не

згорить!

2 Струмками, що рвалися з-під

снігових підошов, бринів березень.

3 Коли весело живеться, до роботи

серце рветься.

4 Знай, що в світі найтяжче – це серце

носить студене.
А підрядне умови
Б підрядне займенниково-

означальне

В підрядне означальне
Г підрядне часу
Д підрядне з’ясувальне

  А Б В Г Д
1
2
3
4
58. Установіть відповідність між складнопідрядним реченням і типом підрядності
1 однорідна підрядність
2 послідовна підрядність
3 неоднорідна підрядність
4 мішана підрядність
А Мабуть, тому тривога нам дана, щоб

оновлять любов в її горнилі, щоб воскресала вона в радості і силі, неначе вічні древні письмена.

Б Коли ми йшли удвох з тобою вузькою

стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива, ніжна наречена.

В Як же нам жити на рідній землі, щоб

зникли навіки невігласи злі, щоб наша квітуча і щедра земля справді для людства раєм була.

Г Над світом стояла така благословенна

тиша, що було чути, як кущики жита ронили краплі роси.

Д Стояла непорушно тиша, урочиста й

ніби свята, а згори валив і валив лапатий сніг.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
59. Установіть відповідність
Вид підрядного речення
1 обставинне місця
2 з’ясувальне
3 обставинне часу
4 способу дії, міри та

ступеня
Приклад

А А вулиця гнеться крутим коліном і тікає

від багачів, аж сива курява здіймається у верби.

Б Ге, таж не дурень-бо й вигадав таке, що

найкраще у світі попові й котові.

В Над озером, де плачуть верби, стоїть

вродлива мавка чорноброва.

Г Уже вишневі зацвіли садки – і сніг

пахучий падає на воду.

Д Доки сонце зійде, роса очі виїсть.

  А Б В Г Д
1
2
3
4
60. Установіть відповідність між складнопідрядним реченням і типом
Вид підрядності

1 часу
2 способу й міри дії
3 з’ясувальне
4 означальне

Приклад

А Схопив грудку, що трапила під руку, жбурнув

сердито на лід.

Б А коли надщерблений дзвінок покликав нас

до класу, то Нінині очі й слова знову виринули.

В Нам було так жаль його, що й не передати.
Г Коли б мені сказали перед уроком, що через

півгодини обличчя моє палатиме, що я гарячково ворушитиму своїми досить лінивими мізками, аби першому викинути руку і переможно вигукнути рішення, я нізащо не повірив би.

Д Мабуть, не варто говорити, що домашні

завдання з математики ми виконували в першу чергу.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
61. Установіть відповідність
 Підрядность
1 мети
2 з’ясувальне
3 часу
4 місця
Приклад

А Біля берега, де зовсім мілко, золоті й безтурботні

сонячні промені граються на піщаному дні.

Б Тут і там дрібний мальок срібно виблискує,

порскаючи раз по раз у різні боки, наляканий нахабним завжди голодним окунем.

В За годинки поспішали люди з роботи, щоб було що

й самому їсти і вивезти зайве на продаж.

Г Ніхто не знає, коли й хто посадив мальви на

сонячному причілку.

Д Вечорам тихими, коли спадала літня спека,

мальви стояли урочисті серед золотого надвечір’я, тихо граючи чарівну пісню на своїх чутливих трубках.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
62. Установіть відповідність
Підрядность

1 з’ясувальне
2 способу дії, міри,

ступеня

3 умови
4 наслідку

Приклад

А Косарі затягли пісню, так що аж луна пішла

понад ставом.

Б І слухав я , як серце б’ється без перебоїв,

втомі не дається.

В Хоч би хто й захотів повірити, навряд чи

зважиться.

Г Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
Д Як будеш, земле, ти щасливою, то буду в

щасті жить і я.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
63. Установіть відповідність
Підрядность

1 способюу дії, міри,

ступеня

2 наслідку
3 означальне
4 з’ясувальне

Приклад

А Дівчина стала радо показувати йому, що

збирає кленові листки.

Б Ніщо мені так не пахне, як наш степ.
В Наближалась весна, так що вже не тільки

вдень, а й вночі капало зі стріх.

Г Людину прив’язує до певного місця на землі

дім, де вона народилася.

Д Щоб вволю всього мати, треба чесно

працювати.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
64. Установіть відповідність
Підрядность

1 означальне
2 з’ясувальне
3 мети
4 способу дії, міри і

ступеня
Приклад

А Я не такий, щоб зрадити людину.
Б А щоб кінці як-небудь поховать, я хочу байку

розказать.

В Серед великої тиші чулось тільки, як

шелестіли листочки.

Г Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки

співів у серці моїм.

Д Довгим ключем пливли по небу хмари, як

журавлі у вирій.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
65. Установіть відповідність
 Підрядность
1 означальне
2 причини
3 часу
4 умови
Приклад

А Коли дух людини веселий, думки спокійні, серце

мирне.

Б І заблудився я в пущу темну, котрій, здавалось, і

кінця нема.

В Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди, поки

сонце з неба сяє, тебе не забудуть.

Г Скільки голів, стільки умів.
Д Слухайте ж, щоб дітям потім розказати, щоб і діти

знали.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
66. Текст і завдання до нього
1. А над усім цим світом, де пахощі сіна злегка притрушує туман і дух молодого, ще не затужавілого, зерна, сяють найкращі зорі мого дитинства. 2. Навіть далекий вогник на хуторі біля містка теж здається мені зорею, що стала в чиємусь вікні, щоб радісніше жилося добрим людям. 3. От аби й нам узяти одну зірку в свою оселю… 4. I здається мені, що минувши потемнілі вітряки я входжу в синє крайнебо, беру з нього свою зірку та й навпростець полями поспішаю в село. 5. А в цей час невидимий сон, що причаївся в узголов’ї на другому покосі, торкається повік і наближає до мене зірки.
А. Однорідні підрядні означальні речення, з’єднані сурядним сполучником, ужито в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Б. Яке речення тексту відповідає схемі
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
В. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
67. Текст і завдання до нього
1. Над заходом зависла густа холодно-синя хмара. 2. Вона покрутилася там, наче зручніше вмощуючись і стала враз схожа на глевку стару бабу, що притулилася до гарячого комина. 3. Тільки замість комина – велетенське палаюче сонце… 4. Все це я спостеріг, бо метляв головою, наче городяне опудало на сильному вітрі: удавав, що мене абсолютно не цікавить ота маленька світленька дівчинка по переду, що я просто прогулююсь. 5. Поки ми дійшли до перехрестя, баба-хмара геть нагрілася, аж побуряковіла вся, й одсунулась од сонця. 6. І сонце притьма кинуло на весь світ гарячі червоні промені. 7. На перехресті вогнем спалахнула купа снігу. 8. Та ще яскравіше, сильніше спалахнула біла хустина на Ніниній голові.
А. Слово-омонім ужито в реченні
А 1
Б 3
В 4
Г 7
Д 8
А
Б
В
Г
Д
Б. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 2
Б 3
В 6
Г 7
Д 8
А
Б
В
Г
Д
В. Орфографічну помилку допущено в слові
А холодно-синя
Б комина
В баба-хмара
Г по переду
Д спалахнула
А
Б
В
Г
Д
Г. Складнопідрядних речень у тексті
А 3
Б 4
В 6
Г 7
Д 8
А
Б
В
Г
Д
Д. Неоднорідні означення є в реченнях, окрім
А 2
Б 3
В 4
Г 6
Д 8
А
Б
В
Г
Д