1. Складним є речення |
А Віє вітер на долину, колише билину.
Б Усе порожевіло: кременисті шпилі, грюкочучий Дніпро, унизу, далекії темнії гаї на
верховинах і прудка пташка понад Дніпром.
В Світ пахучий, сонячний, зелений палахкоче, мерехтить в очах.
Г І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, серденько.
Д Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси.
|
|
|
2. Складносурядним є речення |
А Півень стояв на порозі у хліві, стріпував крильми, наче поривався летіти понад
мерехтливим сяйвом снігів.
Б Вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, знову заіржав грізно та бойовито,
перегукуючись із громами.
В У кожному готовому набої не тільки витрачена моя енергія, а й якась невловима
частка самого мене.
Г Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди ще та ще в
інші знайомі їм місцинки.
Д Мар’янка, сидячи обабіч дороги, гірко плакала, утираючи сльози рукавом, від
того, що відстала від валки, загулявшись у лісочку.
|
|
|
3. Одне з речень випадає з логічного ряду |
А З ледарем поведешся – горя наберешся.
Б Кинь ячмінь в болото – вбере тебе в золото.
В У густих верболозах поміж плакучих верб вдень і вночі не втихають закохані
соловейки.
Г Чарка горілки – лиха ківш.
Д З добрим поживеш – добро переймеш, із лихим зійдешся – того й наберешся.
|
|
|
4. Правильно розставлено розділові знаки в реченні (окремі розділові знаки опущено) |
А Дерева і кущі стояли по коліна у воді і, вибираючи місце для ловів, де-не-де
плавали на своїх поодиноких човниках поодинокі рибалки.
Б Копита відбивали чіткий ритм і, збуджений тим ритмом, він навмисно
прискорював біг.
В Теплий погляд весни зупинився найперше на снігах – і осіли сніги.
Г Безлисті чорні дуби та граби в лісі рельєфно чіткі і, в прогалинах між стовбурами,
погляд летить далеко.
Д Шугають у небі реактивні літаки швидкістю блискавок і, ефір переповнений
різномовними голосами, та піснями людськими.
|
|
|
5. Неправильно вжито тире в реченні |
А На наших озерах – ми бачимо гагару лиш на початку вересня.
Б Собака на сіні – це саме той, хто сам не гам і другому не дам.
В Старшого дідового сина звали Карпом, меншого – Лавріном.
Г Пізня осінь із дощами та вітрами – суцільний смуток на душі.
Д Найсерйозніша людина, яку я бачила в житті, — моя тітонька.
|
|
6. Кома не ставиться в реченні |
А Озвався постріл над рікою і до коня схиливсь козак.
Б І говорили на зборах про порядок і виносили рішення.
В Небо раптом укрилося хмарами і вітер почав дужчати.
Г Яблука падають і вже червоний килим під яблунею.
Д Ще довго він мовчав і ми всі сиділи немов заціплені.
|
|
7. Одне з речень відповідає схемі [ ], і [ ] |
А Мабуть, так ми і вчинимо і це буде дуже правильно.
Б Вечірня зоря встає над містом і я не помітно засинаю.
В Чого ти так гірко плачеш і чим я тобі можу зарадити?
Г У парку проходить фестиваль і лунає голосний сміх.
Д Сергій знає, що йому робити і як поводитися будь-де.
|
|
8. Частини поєднані єднальним сполучником у реченні |
А Дядько Миколай весело зареготався, а мені ж було не до сміху.
Б Осінні дощі капають теплими краплями, та ніхто цього не відчуває.
В Надумалась я, та ніби мені й роботи тепер стало на агато менше.
Г То сонце пече нестерпно, то дощ із драного неба ллє несамовито.
Д Або розумне людям казати, або закрити рота і зовсім мовчати.
|
|
9. Виберіть три пунктограми, які необхідно використати в реченні
А тінь сягала, це я недавно бачив, аж на дальні, вкриті молоденькою зеленню приподільські кручі, на яких зранку гасає дітвора з м’ячем: кручі ті найраніше зустрічають весну.
1 кома при вставних реченнях
2 двокрапка при узагальнених словах
3 кома при відокремлених означеннях
4 кома в складносурядному реченні
5 двокрапка у безсполучниковому складному реченні
|
|
А 1, 2, 3
Б 2, 3, 4
В 1, 3, 4
Г 1, 3, 5
Д 2, 3, 5
|
|
10. Протиставні відношення є в складносурядному реченні |
А Гілля яблунь по садках уже голе-голісіньке, та подекуди, на пізніх сортах, іще
біліють та рожевіють плоди.
Б Не було ні хомута, ні голобель, і ніхто не сіпав за віжки, вказуючи шлях.
В Звідусіль їхали і йшли на ярмарок люди, і дівчата всю дорогу притрушували
сміхом.
Г В полі, за попелястим маревом, проступила розмита далина, й навіть обрій
почав угадуватись.
Д Традиційної охайності української садиби ми ще не втратили, бо ця хатина прямо
таки випромінювала дбайливість господаря чи господарів.
|
|
|
11. В якому складносурядному реченні ставиться двокрапка (окремі розділові знаки опущено) |
А Оглянися прожиті твої дні летять слідом за тобою лишаючи в темряві минулого
щомиті згасаючий і все ж таки незгаслий слід.
Б Згідно з повір’ям якщо хтось поруйнує лелече гніздо, то зазнає страшного лиха
згорить хата.
В Перегорніть сторінки і ви переконаєтеся, що слова „мрія” немає навіть у Тараса
Шевченка.
Г Дотримуйтеся порад поета Максима Рильського „Не бійтесь заглядати у словник
це пишний яр а не сумне провалля…”
Д Прозвучав гудок і всі кинулися до вагонів.
|
|
|
12. Складносурядним є речення |
А Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель,
високо підведімо голови.
Б Українці мають усі підстави пишатися тим, що їхня Батьківщина не раз
переживала дні сили і слави, мужньо переносила найважчі випробування.
В Слово – срібло, а мовчання – золото.
Г Культурна людина та, яка залишається культурною.
Д У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре
серце і, звичайно ж почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі.
|
|
|
13. Складносурядним є речення |
А Т.Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх
народними піснями.
Б Прислівник звик, незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові.
В Відомо, що мова кожного народу – явище давнє.
Г Сонце, те невипуще джерело життя, огріває своїм блискучим промінням усю
землю.
Д Скоро уся долина і гори блищать вогнями, і разом з димом із землі здіймається
вгору і пісня.
|
|
|
14. Складносурядним є речення |
А Чим міцніші зв’язки людини з культурою народу, тим більшого
можна сподіватися від неї як від громадянина.
Б Треба слову ніжності додати, щоб уміло друзів пригортати.
В Схилилась над колискою мати, і перші звуки колискової пісні, музика рідної мови
переливаються у її кровинку.
Г Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя.
Д Слово „мама” росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева.
|
|
|
15. Складносурядним є речення |
А Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселить.
Б Чого навчився, того за плечима не носити.
В Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи не важкий мій хрест.
Г Батьківська хата – це те, що завжди згадується, спиниться, що ніколи не
забувається і гріє теплом спогадів.
Д Слово – клітина мислі, артерія сили духу, і тільки воно єднає різні людські береги.
|
|
|
16. Складносурядними є всі речення, окрім |
А Зумійте бути вольними – і будете вольні.
Б По узліссі на галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски і сон-трава.
В Мова й пісня – дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати
пильніше й відчайдушніше, ніж свої кордони.
Г Слово – полова, але огонь в одежі слова – безсмерна чудотворна фея.
Д На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.
|
|
|
17. Складносурядними є всі речення, окрім |
А Уночі була гроза, а ранок видався ясний на диво.
Б Ти даєш мені сонце погоже, і повітря даєш, і снагу.
В Билося серце, і гріла кров од передчуття чогось в житті радісного, могучого.
Г Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна.
Д Прийми, Боже, молитву своїх дітей, бо ми просимо за Україну, за рідну матір,
і молитва наша праведна, як і любов.
|
|
|
18. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення
На лугах вже скошено траву…
вибрати
|
А і виполошено перепелині гнізда.
Б так що буде що їсти вівцям.
В і літо буйне в береги ввійшло.
Г і зібрано останні колоски.
Д як на межі, на оболоні.
|
|
19. Одночасність подій виражають частини складносурядного речення |
А Прокотився грім з розгоном, грають блискавок шаблі, пахне морем і озоном від
притихлої землі.
Б Настане літо, жовтий цвіт укриє липу до вершини.
В Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
Г Життя торкає серця струни чулі, і я на крилах пісні лину знов.
Д Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце.
|
|
|
20. Протиставний смисловий зв’язок мають частини складносурядного речення |
А Я не знаю, чи мене вірно любиш, чи з мене сиієшся.
Б Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити Землю.
В Цілі купи міщан сновигали по менших алеях – послалась ніч над Києвом.
Г Цього разу ляк гогрнув не тільки християнські, а й мусульманські держави.
Д Десять років турецькі війська облягали перлину світу, і нарешті – перемога.
|
|
21. Складносурядним є речення |
А Ще певно я затуркана не зовсім, що чую шуршіт княжих багряниць.
Б Глянеш з високої гори на той ліс, і здається, ніби на гори впала оксамитова
зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала тисячами оборок та жмутів.
В Весь стіл був укритий рядками проскур і великих, і маленьких, і малесеньких.
Г Палажка вернулась до церковних дверей; паламар зачиняв двері і замикав
замком.
Д Скільки мотузку не плети, а кінець їй буде.
|
|
|
22. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки вилучено) |
А Так по землі приходять весни і по грозі сіяє день.
Б Навколо стояла така тиша і чути було золотий дзвін переджнивності.
В Пахне сіно лугове і зав’язь в чистих росах зріє.
Г Зрідка пробіжить тут заєць і спиниться на кручі вовк.
Д Тільки коники сюрчать і перепел іноді підпадьомкає.
|
|
23. Коми не треба ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки
вилучено)
|
А Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася
тільки музика.
Б Життя торкає серця струни чулі і я на крилах пісні лину знов.
В Темніє схід а там на заході кривавий слід лишило сонце.
Г Райдуга на небі барвно грає в землю упираючись тугу і ні на хвилинку не втихає
тракторів розмова на лугу.
Д То хмарка набіжить і бризне дощ краплистий ясною вільгістю оббризкавши
цвітінь то сонце вигляне ласкаво-променисте і знов сховається і знову дощ і тінь.
|
|
|
24. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки
вилучено)
|
А Недалеко почулося хлюпання весла а згодом з’явився рибальський човен.
Б Шпаки це імітатори веселі то іволга у пісні їх дзвенить то хлопчик друзів кличучи
свистить то соловейко розсипає трелі то колесо немазане скрипить.
В Сонце незабаром зайшло зовсім однак небо ще жевріло згасаючим багрянцем.
Г Минула буря і сонце засяяло.
Д Щасливо співати і жити у ріднім краю і зорям щасливо світити на землю мою.
|
|
|
25. Кому між частинами складносурядного речення не треба ставити (розділові знаки
вилучено)
|
А Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.
Б Материна голова затуляла сонце і його проміння іскрячись у розмаяних чорних
косах творило навколо голови мерехтливий німб.
В Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.
Г І журиться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
Д Нове століття вже на видноколі і час новітню створює красу.
|
|
|
26. Крапку з комою треба поставити між частинами складносурядного речення (деякі розділові
знаки опущено)
|
А Усе було дивовижним чисте небо море блакиті м’яке сонячне світло, а перша
зелень на деревах ще недавно похмурих і кострубатих, була схожа на хмари зеленого диму і не хотілося сідати ні в автобус, ні в тролейбус, і він пішов пішки, відчуваючи в собі велику й легку пустку.
Б І хоч куди б закинула нас доля у пам’яті жевріє материнська домівка,
материнський поріг, материнське вікно, материнські руки, материнська душа.
В Мати стояла в тому золотому німбі, який одухотворив її обличчя і я, вражений
цією явиною, стежив, як сніп проміння, падаючи на голову й розсіюючись, тремтить.
Г Учитель розкриває перед учнем таємниці буття учить розпізнавати добро та зло,
щирість і підступність, багатство душі й духовну обмеженість.
Д Сьогодні основною сировиною для виробництва паперу є деревна ценлюлоза її
одержують із твердих і м’яких лісових порід: сосни, тополі, берези та інших.
|
|
|
27. Тире в складносурядному реченні є |
А Здобути волю – то мій рай.
Б Слова – полова, але огонь в одежі слова – безсмертна, чудотворна фея, правдива
іскра Прометея.
В Субота – не робота, і в неділю нема діла.
Г Адже в основі загальнолюдської моралі – любов до матері й пошана до
материнства, які об’єднують людей незалежно від будь-яких відмінностей між ними.
Д Сорочка й штанці латані-перелатані, а випрасувала їх мама – і наче знову нові.
|
|
|
28. Не треба ставити тире між частинами складносурядного речення (розділові знаки
вилучено)
|
А Золтан Баконій виправдав сподівання майстра і став чуйним і мудрим педагогом.
Б Був студбат і немає.
В Слушні запитання і хороші рішення.
Г Слід позбутися невдячного почуття навчитися зосереджуватися не на комусь а
передусім на собі.
Д Скільки тут тіні й свіжості і сонце не сонце, спека не спека.
|
|
|
29. Прочитайте речення
Пташині голоси, сяяння молодого листя, підбадьорлива свіжість квітневого повітря(1) нібито відкривались перед Полярушем по-новому, водночас не втрачаючи своєї таємниці(2) своєї споконвічної загадки(3) й Іван намагався проникнути в найсокровенніші тайники природи, а(4) йдучи поміж тихих дерев на дніпровській кручі, бачачи наподалік синю ріку, могутній плин її води(5) він немов зазирав не тільки у весняну душу природу, а й у свою весняну душу.
Кому треба поставити на місці всіх цифр, окрім
|
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
|
|
30. Правильно поставлено розділові знаки в реченні |
А Батько врочисто виймає з футляра стареньку скрипку, і починається
імпровізований концерт.
Б Дітвора підхоплює мелодію і всі, тримаючись за руки, ідуть навколо ялинки,
урешті переходячи на танець.
В Змінюються часи, удосконалюється життєдіяльність людини на землі, сягає
фантастичних вершин наука і техніка, але неминущою цінністю, незмінною духовною, моральною величиною в людському суспільстві залишається мати.
Г І перше, що бачать діти, відкривши оченята – материнські очі, лагідні, сяйливі,
радісні.
Д Чи є в мові ніжніше, доступніше для немовляти, милозвучніше у своїй величі й
простоті слово, аніж „мама” слово, з яким ми приходимо в цей світ?
|
|
|
31. Правильними є твердження |
А Він до челяді – і челядь, і челядь пропала.
Це безсполучникове складне речення
Б Ось видніє стіжок сіна, залишений лісником для диких тварин, біля стіжка
розсипано галуззя.
Частини цього речення поєднані сполучниковим зв’язком
В Він був бруднувато-сірим, попелястим і тільки тепер, викупавшись у річці, знову
став сліпучо-білим красенем, схожим на древніх предків.
Це складносурядне речення з протиставними відношеннями між частинами.
Г Дмитро наказав гридням опустити важкі підйомні ворота, сковані у вигляді
ґрат із товстих залізних прутів, сів у прибрамній ніші, біля мовчазних сторожів, і задумався.
Це складне речення з послідовною підрядністю.
Д Гойднулась і побігла з-під верболозів хвиля, підкотилась під місяць, колихнула
його, і він зробився спочатку довгий і плескатий, а згодом знов покруглішав.
Це складносурядне речення з єднальними відношеннями.
E Вітер промчав, улігся, і надріччя взялося сивиною.
Частини цього речення поєднані безсполучниковим зв’язком.
|
|