6.7.1. Складносурядні речення, розділові знаки в них

6.7.1. Складносурядні речення, розділові знаки в них

1. Складним є речення
А Віє вітер на долину, колише билину.
Б Усе порожевіло: кременисті шпилі, грюкочучий Дніпро, унизу, далекії темнії гаї на

верховинах і прудка пташка понад Дніпром.

В Світ пахучий, сонячний, зелений палахкоче, мерехтить в очах.
Г І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала, золоте, як зірка, серденько.
Д Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси.

А
Б
В
Г
Д
 
2. Складносурядним є речення
А Півень стояв на порозі у хліві, стріпував крильми, наче поривався летіти понад

мерехтливим сяйвом снігів.

Б Вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, знову заіржав грізно та бойовито,

перегукуючись із громами.

В У кожному готовому набої не тільки витрачена моя енергія, а й якась невловима

частка самого мене.

Г Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди ще та ще в

інші знайомі їм місцинки.

Д Мар’янка, сидячи обабіч дороги, гірко плакала, утираючи сльози рукавом, від

того, що відстала від валки, загулявшись у лісочку.
А
Б
В
Г
Д
 
3. Одне з речень випадає з логічного ряду
А З ледарем поведешся – горя наберешся.
Б Кинь ячмінь в болото – вбере тебе в золото.
В У густих верболозах поміж плакучих верб вдень і вночі не втихають закохані

соловейки.

Г Чарка горілки – лиха ківш.
Д З добрим поживеш – добро переймеш, із лихим зійдешся – того й наберешся.

А
Б
В
Г
Д
 
4. Правильно розставлено розділові знаки в реченні (окремі розділові знаки опущено)
А Дерева і кущі стояли по коліна у воді і, вибираючи місце для ловів, де-не-де

плавали на своїх поодиноких човниках поодинокі рибалки.

Б Копита відбивали чіткий ритм і, збуджений тим ритмом, він навмисно

прискорював біг.

В Теплий погляд весни зупинився найперше на снігах – і осіли сніги.
Г Безлисті чорні дуби та граби в лісі рельєфно чіткі і, в прогалинах між стовбурами,

погляд летить далеко.

Д Шугають у небі реактивні літаки швидкістю блискавок і, ефір переповнений

різномовними голосами, та піснями людськими.
А
Б
В
Г
Д
 
5. Неправильно вжито тире в реченні
А На наших озерах – ми бачимо гагару лиш на початку вересня.
Б Собака на сіні – це саме той, хто сам не гам і другому не дам.
В Старшого дідового сина звали Карпом, меншого – Лавріном.
Г Пізня осінь із дощами та вітрами – суцільний смуток на душі.
Д Найсерйозніша людина, яку я бачила в житті, — моя тітонька.
А
Б
В
Г
Д
6. Кома не ставиться в реченні
А Озвався постріл над рікою і до коня схиливсь козак.
Б І говорили на зборах про порядок і виносили рішення.
В Небо раптом укрилося хмарами і вітер почав дужчати.
Г Яблука падають і вже червоний килим під яблунею.
Д Ще довго він мовчав і ми всі сиділи немов заціплені.
А
Б
В
Г
Д
7. Одне з речень відповідає схемі [ ], і [ ]
А Мабуть, так ми і вчинимо і це буде дуже правильно.
Б Вечірня зоря встає над містом і я не помітно засинаю.
В Чого ти так гірко плачеш і чим я тобі можу зарадити?
Г У парку проходить фестиваль і лунає голосний сміх.
Д Сергій знає, що йому робити і як поводитися будь-де.
А
Б
В
Г
Д
8. Частини поєднані єднальним сполучником у реченні
А Дядько Миколай весело зареготався, а мені ж було не до сміху.
Б Осінні дощі капають теплими краплями, та ніхто цього не відчуває.
В Надумалась я, та ніби мені й роботи тепер стало на агато менше.
Г То сонце пече нестерпно, то дощ із драного неба ллє несамовито.
Д Або розумне людям казати, або закрити рота і зовсім мовчати.
А
Б
В
Г
Д
9. Виберіть три пунктограми, які необхідно використати в реченні

А тінь сягала, це я недавно бачив, аж на дальні, вкриті молоденькою зеленню приподільські кручі, на яких зранку гасає дітвора з м’ячем: кручі ті найраніше зустрічають весну.
1 кома при вставних реченнях
2 двокрапка при узагальнених словах
3 кома при відокремлених означеннях
4 кома в складносурядному реченні
5 двокрапка у безсполучниковому складному реченні
 
А 1, 2, 3
Б 2, 3, 4
В 1, 3, 4
Г 1, 3, 5
Д 2, 3, 5
А
Б
В
Г
Д
10. Протиставні відношення є в складносурядному реченні
А Гілля яблунь по садках уже голе-голісіньке, та подекуди, на пізніх сортах, іще

біліють та рожевіють плоди.

Б Не було ні хомута, ні голобель, і ніхто не сіпав за віжки, вказуючи шлях.
В Звідусіль їхали і йшли на ярмарок люди, і дівчата всю дорогу притрушували

сміхом.

Г В полі, за попелястим маревом, проступила розмита далина, й навіть обрій

почав угадуватись.

Д Традиційної охайності української садиби ми ще не втратили, бо ця хатина прямо

таки випромінювала дбайливість господаря чи господарів.
А
Б
В
Г
Д
 
11. В якому складносурядному реченні ставиться двокрапка (окремі розділові знаки опущено)
А Оглянися прожиті твої дні летять слідом за тобою лишаючи в темряві минулого

щомиті згасаючий і все ж таки незгаслий слід.

Б Згідно з повір’ям якщо хтось поруйнує лелече гніздо, то зазнає страшного лиха

згорить хата.

В Перегорніть сторінки і ви переконаєтеся, що слова „мрія” немає навіть у Тараса

Шевченка.

Г Дотримуйтеся порад поета Максима Рильського „Не бійтесь заглядати у словник

це пишний яр а не сумне провалля…”

Д Прозвучав гудок і всі кинулися до вагонів.

А
Б
В
Г
Д
 
12. Складносурядним є речення
А Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель,

високо підведімо голови.

Б Українці мають усі підстави пишатися тим, що їхня Батьківщина не раз

переживала дні сили і слави, мужньо переносила найважчі випробування.

В Слово – срібло, а мовчання – золото.
Г Культурна людина та, яка залишається культурною.
Д У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре

серце і, звичайно ж почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі.
А
Б
В
Г
Д
 
13. Складносурядним є речення
А Т.Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх

народними піснями.

Б Прислівник звик, незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові.
В Відомо, що мова кожного народу – явище давнє.
Г Сонце, те невипуще джерело життя, огріває своїм блискучим промінням усю

землю.

Д Скоро уся долина і гори блищать вогнями, і разом з димом із землі здіймається

вгору і пісня.
А
Б
В
Г
Д
 
14. Складносурядним є речення
А Чим міцніші зв’язки людини з культурою народу, тим більшого

можна сподіватися від неї як від громадянина.

Б Треба слову ніжності додати, щоб уміло друзів пригортати.
В Схилилась над колискою мати, і перші звуки колискової пісні, музика рідної мови

переливаються у її кровинку.

Г Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя.
Д Слово „мама” росте разом з нами тихо, як тихо ростуть дерева.

А
Б
В
Г
Д
 
15. Складносурядним є речення
А Треба слову радощів додати, щоб уміло душу звеселить.
Б Чого навчився, того за плечима не носити.
В Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи не важкий мій хрест.
Г Батьківська хата – це те, що завжди згадується, спиниться, що ніколи не

забувається і гріє теплом спогадів.

Д Слово – клітина мислі, артерія сили духу, і тільки воно єднає різні людські береги.

А
Б
В
Г
Д
 
16. Складносурядними є всі речення, окрім
А Зумійте бути вольними – і будете вольні.
Б По узліссі на галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски і сон-трава.
В Мова й пісня – дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати

пильніше й відчайдушніше, ніж свої кордони.

Г Слово – полова, але огонь в одежі слова – безсмерна чудотворна фея.
Д На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.

А
Б
В
Г
Д
 
17. Складносурядними є всі речення, окрім
А Уночі була гроза, а ранок видався ясний на диво.
Б Ти даєш мені сонце погоже, і повітря даєш, і снагу.
В Билося серце, і гріла кров од передчуття чогось в житті радісного, могучого.
Г Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна.
Д Прийми, Боже, молитву своїх дітей, бо ми просимо за Україну, за рідну матір,

і молитва наша праведна, як і любов.
А
Б
В
Г
Д
 
18. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення

На лугах вже скошено траву…
вибрати
А і виполошено перепелині гнізда.
Б так що буде що їсти вівцям.
В і літо буйне в береги ввійшло.
Г і зібрано останні колоски.
Д як на межі, на оболоні.
А
Б
В
Г
Д
19. Одночасність подій виражають частини складносурядного речення
А Прокотився грім з розгоном, грають блискавок шаблі, пахне морем і озоном від

притихлої землі.

Б Настане літо, жовтий цвіт укриє липу до вершини.
В Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
Г Життя торкає серця струни чулі, і я на крилах пісні лину знов.
Д Темніє схід, а там, на заході, кривавий слід лишило сонце.

А
Б
В
Г
Д
 
20. Протиставний смисловий зв’язок мають частини складносурядного речення
А Я не знаю, чи мене вірно любиш, чи з мене сиієшся.
Б Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити Землю.
В Цілі купи міщан сновигали по менших алеях – послалась ніч над Києвом.
Г Цього разу ляк гогрнув не тільки християнські, а й мусульманські держави.
Д Десять років турецькі війська облягали перлину світу, і нарешті – перемога.
А
Б
В
Г
Д
21. Складносурядним є речення
А Ще певно я затуркана не зовсім, що чую шуршіт княжих багряниць.
Б Глянеш з високої гори на той ліс, і здається, ніби на гори впала оксамитова

зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала тисячами оборок та жмутів.

В Весь стіл був укритий рядками проскур і великих, і маленьких, і малесеньких.
Г Палажка вернулась до церковних дверей; паламар зачиняв двері і замикав

замком.

Д Скільки мотузку не плети, а кінець їй буде.

А
Б
В
Г
Д
 
22. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченні (розділові знаки вилучено)
А Так по землі приходять весни і по грозі сіяє день.
Б Навколо стояла така тиша і чути було золотий дзвін переджнивності.
В Пахне сіно лугове і зав’язь в чистих росах зріє.
Г Зрідка пробіжить тут заєць і спиниться на кручі вовк.
Д Тільки коники сюрчать і перепел іноді підпадьомкає.
А
Б
В
Г
Д
23. Коми не треба ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки

вилучено)
А Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі зникало і залишалася

тільки музика.

Б Життя торкає серця струни чулі і я на крилах пісні лину знов.
В Темніє схід а там на заході кривавий слід лишило сонце.
Г Райдуга на небі барвно грає в землю упираючись тугу і ні на хвилинку не втихає

тракторів розмова на лугу.

Д То хмарка набіжить і бризне дощ краплистий ясною вільгістю оббризкавши

цвітінь то сонце вигляне ласкаво-променисте і знов сховається і знову дощ і тінь.
А
Б
В
Г
Д
 
24. Тире треба поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки

вилучено)
А Недалеко почулося хлюпання весла а згодом з’явився рибальський човен.
Б Шпаки це імітатори веселі то іволга у пісні їх дзвенить то хлопчик друзів кличучи

свистить то соловейко розсипає трелі то колесо немазане скрипить.

В Сонце незабаром зайшло зовсім однак небо ще жевріло згасаючим багрянцем.
Г Минула буря і сонце засяяло.
Д Щасливо співати і жити у ріднім краю і зорям щасливо світити на землю мою.

А
Б
В
Г
Д
 
25. Кому між частинами складносурядного речення не треба ставити (розділові знаки

вилучено)
А Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.
Б Материна голова затуляла сонце і його проміння іскрячись у розмаяних чорних

косах творило навколо голови мерехтливий німб.

В Пливе над світом осінь як медуза і мокре листя падає на брук.
Г І журиться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
Д Нове століття вже на видноколі і час новітню створює красу.

А
Б
В
Г
Д
 
26. Крапку з комою треба поставити між частинами складносурядного речення (деякі розділові

знаки опущено)
А Усе було дивовижним чисте небо море блакиті м’яке сонячне світло, а перша

зелень на деревах ще недавно похмурих і кострубатих, була схожа на хмари зеленого диму і не хотілося сідати ні в автобус, ні в тролейбус, і він пішов пішки, відчуваючи в собі велику й легку пустку.

Б І хоч куди б закинула нас доля у пам’яті жевріє материнська домівка,

материнський поріг, материнське вікно, материнські руки, материнська душа.

В Мати стояла в тому золотому німбі, який одухотворив її обличчя і я, вражений

цією явиною, стежив, як сніп проміння, падаючи на голову й розсіюючись, тремтить.

Г Учитель розкриває перед учнем таємниці буття учить розпізнавати добро та зло,

щирість і підступність, багатство душі й духовну обмеженість.

Д Сьогодні основною сировиною для виробництва паперу є деревна ценлюлоза її

одержують із твердих і м’яких лісових порід: сосни, тополі, берези та інших.
А
Б
В
Г
Д
 
27. Тире в складносурядному реченні є
А Здобути волю – то мій рай.
Б Слова – полова, але огонь в одежі слова – безсмертна, чудотворна фея, правдива

іскра Прометея.

В Субота – не робота, і в неділю нема діла.
Г Адже в основі загальнолюдської моралі – любов до матері й пошана до

материнства, які об’єднують людей незалежно від будь-яких відмінностей між ними.

Д Сорочка й штанці латані-перелатані, а випрасувала їх мама – і наче знову нові.

А
Б
В
Г
Д
 
28. Не треба ставити тире між частинами складносурядного речення (розділові знаки

вилучено)
А Золтан Баконій виправдав сподівання майстра і став чуйним і мудрим педагогом.
Б Був студбат і немає.
В Слушні запитання і хороші рішення.
Г Слід позбутися невдячного почуття навчитися зосереджуватися не на комусь а

передусім на собі.

Д Скільки тут тіні й свіжості і сонце не сонце, спека не спека.

А
Б
В
Г
Д
 
29. Прочитайте речення

Пташині голоси, сяяння молодого листя, підбадьорлива свіжість квітневого повітря(1) нібито відкривались перед Полярушем по-новому, водночас не втрачаючи своєї таємниці(2) своєї споконвічної загадки(3) й Іван намагався проникнути в найсокровенніші тайники природи, а(4) йдучи поміж тихих дерев на дніпровській кручі, бачачи наподалік синю ріку, могутній плин її води(5) він немов зазирав не тільки у весняну душу природу, а й у свою весняну душу.
Кому треба поставити на місці всіх цифр, окрім
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
30. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Батько врочисто виймає з футляра стареньку скрипку, і починається

імпровізований концерт.

Б Дітвора підхоплює мелодію і всі, тримаючись за руки, ідуть навколо ялинки,

урешті переходячи на танець.

В Змінюються часи, удосконалюється життєдіяльність людини на землі, сягає

фантастичних вершин наука і техніка, але неминущою цінністю, незмінною духовною, моральною величиною в людському суспільстві залишається мати.

Г І перше, що бачать діти, відкривши оченята – материнські очі, лагідні, сяйливі,

радісні.

Д Чи є в мові ніжніше, доступніше для немовляти, милозвучніше у своїй величі й

простоті слово, аніж „мама” слово, з яким ми приходимо в цей світ?
А
Б
В
Г
Д
 
31. Правильними є твердження
А Він до челяді – і челядь, і челядь пропала.

Це безсполучникове складне речення

Б Ось видніє стіжок сіна, залишений лісником для диких тварин, біля стіжка

розсипано галуззя.
Частини цього речення поєднані сполучниковим зв’язком

В Він був бруднувато-сірим, попелястим і тільки тепер, викупавшись у річці, знову

став сліпучо-білим красенем, схожим на древніх предків.
Це складносурядне речення з протиставними відношеннями між частинами.

Г Дмитро наказав гридням опустити важкі підйомні ворота, сковані у вигляді

ґрат із товстих залізних прутів, сів у прибрамній ніші, біля мовчазних сторожів, і задумався.
Це складне речення з послідовною підрядністю.

Д Гойднулась і побігла з-під верболозів хвиля, підкотилась під місяць, колихнула

його, і він зробився спочатку довгий і плескатий, а згодом знов покруглішав.
Це складносурядне речення з єднальними відношеннями.

E Вітер промчав, улігся, і надріччя взялося сивиною.

Частини цього речення поєднані безсполучниковим зв’язком.
А
Б
В
Г
Д
E
32. Установіть семантико-синтаксичні відношення між частинами складносурядного речення
Зв’язок

1 протиставлення
2 зіставлення
3 взаємовиключення
4 перелік подій

Приклад

А Ані тут клопотів жодних, ані журби ніякої

до смерті.

Б Адже з висоти пташиного лету на десятки

кілометрів видно світ на всі чотири сторони, а відчуття простору породжує почуття щастя.

В Чи то шумлять так хвилі, чи німфа плаче

всюди.

Г І ходить шум, і колихає крони вітер, і шерхіт

трав звучить у відлунні.

Д Григорій Барський був, безперечно, одним

з найосвіченіших людей свого часу, мав глибокі знання з філософії і історії, риторики, географії, медицини.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
33. Тире ставиться
1 в складносурядному

реченні

2 в неповному

реченні

3 між підметом і

присудком

4 при однорідних

членах речення
А Великосяжний престол, володіння якого

простягалися на схід до Дону й на захід до Сяну, змагання з Візантією за першість над Чорним морем, походи Святослава Хороброго і, нарешті, монгольські навали – це свідчення того, що не будь у той час на Дніпрі Києва, не було б на Віслі Кракова, на Влтаві Праги.

Б В однієї наличники на вікнах голубі, а в

другої – по голубому ще й червоненькими візерунками розмережено.

В Про землю піклуйся – золотим зерном

милуйся.

Г А велика кількість учасників народного

гуляння у вишиванках і козацьких строях – наочне свідчення органічного зв’язку поколінь.

Д Ще хвиля – і сплеснуть рожевими крильми

гобої і скрипки.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
34. Тире ставиться
1 між підметом і

присудком

2 у неповному реченні
3 при однорідних

членах речення

4 у складносурядному

реченні
А Привчав мене батько трудитися до поту,

а мати – любити пісні.

Б У святкових концертах беруть участь

художні колективи, проходить видовищне театралізоване дійство – козацькі бої, реконструкція баталій з яничарами.

В Пам’ятаю обмерзлі за ніч вікна, веселе

полум’я в печі, біля якого вже паоралася бабуся, неодмінно воркуючи щось сама собі, миротворне сяйво образів у кутку, облямованих під склом сріблястими мереживами та вощаними квітками – усе пам’ятаю ще з дитинства.

Г Хочеш щастя – візьми в себе.
Д Слушні запитання – і хороші рішення.

  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
35. Тире ставиться (деякі розділові знаки опущено)
1 між підметом і

присудком

2 у неповному реченні
3 у складносурядному

реченні

4 при однорідних

членах речення
А Там вітер з кришталевих хвиль!

А тут в вікні опустиш штору
І п’єш самотній смертний біль…

Б Небо, яке ми бачимо, частина атмосфери.
В День змінює ніч, а ніч день, тому й буває

на планеті то сонячно, то місячно.

Г Тонкі брови, русяві дрібні кучері, тонкий

ніс, рум’яні губи усе дихало молодою парубочою красою.

Д „Мати Божа, Царице небесна, гукала баба

в саме небо, голубонька моя, святая великомученице, побий його, невігласа, святим твоїм омофором!”
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
36. Тире ставиться
1 у складносурядному

реченні

2 у неповному реченні
3 між підметом і

присудком

4 у безсполучниковому

реченні
А Встановлено, що мовець активно

використовує близько 3000 слів упродовж дня, а розуміє – у десять разів більше.

Б Учитель – друг і порадник.
В Озвався постріл над рікою – і на коня

схилився козак.

Г Доводилося поспішати: чим швидше ми

вийдемо з пісків, тим менше небезпеки потрапити під тебаз – так званий пропасний вітер, – який може засипати нас пісками, якщо застане в дюнах.

Д Стукіт помалу затихав, затихав – і вмер.

  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
37. Тире ставиться
1 у неповному реченні 2 між підметом і

присудком

3 у складносурядному

реченні

4 при однорідних

членах речення
А Мати – це вічне одкровення, вічна

радість природи, сталь і ніжність поезії життя.

Б Словник мови поетичних творів Тараса

Шевченка охоплює більше десяти тисяч слів, а прозових – понад двадцять з половиною тисяч.

В Чужих два слова в пісні буде – і пісня вся

тоді чужа!

Г Потворна – просто з казки – Баба Яга.
Д Жінка не просто сердилася – кипіла.

  А Б В Г Д
1
2
3
4
38. Текст і завдання до нього.
1. Старий діловий Поділ під старим аристократичним містом, між ними тисячі невидимих багатониткових зв’язок – нерозрубних, життєдайних, антагоністичних, кревних…
2. Піщана оболонь з луками, сіножатями, болотами й озерами, з яких бере воду Почайна.
3. Кучеряві вруна верболозу на піщаних обмілинах приносять з вітерцем свої вітання-пахощі. 4. Дніпре, ріко слов’янська!.. 5. Біжиш на зустріч, несеш води і перед твоєю величчю й красою вмовкають учені розмови, паморочиться в голові затятих мандрівників, смирніють веселуни.
А. Орфографічну помилку допущено в слові
А невидимих
Б життєдайних
В піщана
Г вітання-пахощі
Д на зустріч
А
Б
В
Г
Д
Б. Ускладнені однорідними членами речення
А 1, 2, 3
Б 2, 3, 4
В 3, 4, 5
Г 1, 3, 5
Д 1, 2, 5
А
Б
В
Г
Д
В. Складносурядним є речення
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Г. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д