6.3. Речення: поняття, типи. Порядок слів у реченні

6.3. Речення: поняття, типи. Порядок слів у реченні

1. Простим є речення
А Ледь-ледь шаруділи верховіття грабків та де-не-де порипували, схрестившись,

молоді стовбури.

Б Була прекрасна липнева ніч, повновидий місяць простилав на траві срібну

стежку.

В Уже останній сніг розтанув, забравши за собою чистоту землі і оголивши чорні

видолинки.

Г Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.
Д Як явір простягає віти до явора через ріку, так матері одної діти шлють пісню

гомінку.
А
Б
В
Г
Д
 
2. Усі речення складні, окрім
А На тлі смарагдових лук русло Дінця робить численні круті повороти,

наче намальовані примхливою рукою художника.

Б На стінах жител рушник найчастіше набуває форми трикутника, вістрям

спрямованого догори – тобто до неба, до Божества.

В Як деталь святкового вбрання українок рушники використовувалися під час

важливих подій родинного життя, наприклад, на весіллі, коли змінювався життєвий статус жінки.

Г За формою рушник схожий на головні убори,які ще за часів Київської Русі жінки та

дівчата чіпляли на дерева й кущі під час велелюдних річних свят на честь першоджерел життя.

Д Після білих снігів настає весна, і ми знову беремо до рук писанку.

А
Б
В
Г
Д
 
3. Усі речення прості, окрім
А Софія Київська – джерело для пізнання історії нашої культури, зокрема мистецтва

Київської Русі.

Б Протягом довгого віку писанки сформувався певний вид орнаменту й колірної

гами, характерний для окремого району.

В На Полтавщині часто використовують жовті, світло-зелені, білі барви, на тлі яких

виконують розпис яскравими фарбами.

Г У східних Карпатах побутують геометричні орнаменти, намальовані тонкими

жовтими й білими контурами.

Д Історія писанки як символу сонця, безсмертя, весняного відродження сягає в

далеке минуле й пов’зане з ритуалом весняного відновлення природи.
А
Б
В
Г
Д
 
4. Виділене слово вжите в переносному значенні в реченні
А Коні легким підтюпцем біжать дорогою.
Б Угорі щебече пташина, вітаючи сонечко.
В Тихо пливе човен за водою.
Г Діти, граючись у саду, весело сміються.
Д Торкнулось сонце клена за рікою.
А
Б
В
Г
Д
5. Позначте рядок, який є продовженням фрази

Розрізняють три основних способи підрядного зв’язку…
А узгодження, керування та прилягання
Б мети, причини, часу
В сурядний, сполучниковий, безсполучниковий
Г єднальний, протиставний та розділовий
Д головний, залежний, другорядний
А
Б
В
Г
Д
6. Спонукальним є речення
А Відстанеш годиною, не здоженеш і родиною.
Б Достигле яблуко само з дерева падає.
В Цінуй в жнива більше хвилину, ніж взимку годину.
Г Мерзле насіння пізно сходить.
Д Над вікнами висіли білі рушники, вишиті червоною заполоччю.
А
Б
В
Г
Д
7. Спонукальним є речення
А Зупиніться, прислухайтесь.
Б Ні пером не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до вас

усміхнулася долина!

В Куди ви не повернетесь – усе горить-палає, уся долина пишається, мов зверху

веселками вкрита!

Г Куди?
Д А скільки тут шуму всілякого!

А
Б
В
Г
Д
 
8. Спонукальним є речення
А Успішні люди знають, як правильно спілкуватися.
Б Ніби просять: налети, пробіжи по наших чутливих струнах-листочках, заграй

хвалу зеленому літу.

В А скільки вона таїть у собі незабутніх спогадів!
Г Хіба не однаково, де стояти?
Д Та хто ж возвеличить вас, мудрі зодчі, муляри й теслі людського життя?

А
Б
В
Г
Д
 
9. Розповідним є речення
А „Гарно з тобою, сонечку, – зашепотіла Марічка. – Світи, сонечку, світи, любе,

людям на щастя, на життя.”

Б Який же ти гарний, степе!
В Ставтеся до життя з цікавістю.
Г Хто створить про вас „Ілліаду” чи „Одіссею”, щоб увесь світ побачив справжню

велич і красу степових пірамід, що їх у невимірній щедрості щорічно зводите?

Д Ой, Купало, Купало, йди до нас вогонь носити!

А
Б
В
Г
Д
 
10. Поширеним є речення
А Лось був старий і бувалий.
Б Троянда – цариця квітів.
В Два брати – підсніжник і пролісок.
Г Здавалося, то й не квіти.
Д Ви дивитеся й дивуєтесь.
А
Б
В
Г
Д
11. Поширеним є речення
А Сонце, здавалось, зійшло.
Б Будинки помальовано.
В Він ніби намальований.
Г Ми можемо малювати.
Д Він був ні всих ні в тих.
А
Б
В
Г
Д
12. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Цього року може поїдемо до моря хоча б на тиждень.
Б Тепер відомо чимало імен українських учених, як-от: І.Пулюй,

М.Остроградський, досягнення яких раніше замовчувалися.

В Володя першим стрибнув із парашутом, а щасливо приземлившись, одразу

зв’язався з базою.

Г Наша експедиція лише збирає матеріали – оброблятиме їх ваша лабораторія.
Д помилки немає

А
Б
В
Г
Д
 
13. Відрізняється пунктуаційним оформленням речення
А Сміючись швидко дістала альбом із сумки.
Б Задумавшись проїхав зупинку.
В Читаючи забув про все.
Г Шкутильгаючи побрів до хати.
Д Захотівши все зможеш.
А
Б
В
Г
Д
14. Неправильно розставлені розділові знаки в реченні
А Стояла ніч, красива, мов Кармен, червоні й чорні міряла троянди.
Б Коли вона виходила на сцену, усе навколо завмирало і жила лише пісня.
В Усе: і небо, і перемелене на труху сіно, і тривожний крик птиці, і росиста отава

сповіщало, що літо здає ключі сумовитій осені.

Г Ми, не роздумуючи, взялись до діла.
Д помилки немає

А
Б
В
Г
Д
 
15. Неправильно вжито фразеологізм у реченні
А Сама від себе ще така далека, немов оце приніс мене лелека.
Б Друзі глек розбили через дрібницю.
В Горобчик миттю як схопиться, полетів, мовкне своїми ногами, десь у гущавину

заховавсь і там проспав аж до самого ранку,

Г На вступні іспити я йшов озброєний до зубів.
Д Дорослому хлопцеві не годиться нюні розпускати.

А
Б
В
Г
Д
 
16. Стверджувальним є речення
А Ні, не батьком є такий, а ворогом темним, хто брехливим язиком живе

повсякденно.

Б Так, наука – не забава, знає з чого квітне слава.
В Дикий крик і свист тривожив вечірню тишу і не давав нікому заснути.
Г Малі діти не дають спати, а великі – жити.
Д Як не любити вас літні ночі за лагідне тепло і спокій?

А
Б
В
Г
Д
17. Установіть відповідність між реченнями та їхніми типами
1 просте
2 просте ускладнене
3 складносурядне
4 безсполучникове
А Доводилося вам їздити пізньої весни чи

раннього літа по Україні?

Б Прекрасне сонце посилало проміння кожній

рослинці, веселі метелики назбирували сонячних зайчиків на свої крильця.

В Мої мрії, мов яскраві квіти, збиралися і

роїлися в голові.

Г Християни, які перейняли звичай писати

писанки, побачили в ньому знак віри у вічне життя.

Д Будинок схожий на таємничий замок, і

оздоблений він скульптурами з бетону.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
18. Правильним є тлумачення фразеологізмів
1 згадувати добром
А прирівнювати кого-небудь, що-небудь до одного Б говорити про кого-небудь щось хороше
В ослаблювати вимоги
Г про появу стану душевного піднесення
  А Б В Г
1
2
3
2 без вітрил
А без ясної мети в житті
Б про погодні умови
В відзначається швидкістю
Г про душевний стан

3 телячі ніжності

А бурхливий, невідомий вияв радісних почуттів
Б про щось непередбачуване
В надмірна або недоречна сентиментальність у вираженні своїх

почуттів

Г засторога або погроза тому, хто робить що-небудь, не подумавши

19. Текст і завдання до нього.
1. Сніданок, як і одягання, тягнеться довго й нудно 2. Низенький срібний стіл, за яким сидять на двох чи трьох м’яких подушечках, заставлено фарфоровими блюдами. 3. Негри повільно крутять стіл і здіймають покришки з страв. 4. Настя мовчки вказує, чого їй покласти, а інші страви віддає рабиням та євнухам. 5. Тоді подають їй сніжно білий пшеничний хліб з двічі просіяного бурсійського борошна. 6. Щодня печуть для султанського вжитку двадцять таких хлібів на козячому молоці. 7. Сьогодні як і завжди снідає Настя сама, бо ніхто не гідний їсти разом з коронованою султаною. 8. Після сніданку вона йде у бібліотеку. 9. Стіни там, наче писанка, а з обох боків від вікна до вікна то великі, а то зовсім маленькі поставні на книжки. 10. А книжки там арабські, перські, і турецькі.
А. У цьому тексті простих речень
А 4
Б 5
В 6
Г 8
Д 10
А
Б
В
Г
Д
Б. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 2
Б 4
В 7
Г 9
Д 10
А
Б
В
Г
Д
В. У якому реченні допущено помилку під час чергування у з в
А 1
Б 3
В 6
Г 7
Д 8
А
Б
В
Г
Д
Г. Неправильно записано слово в рядку
А сніжно білий
Б бурсійського
В пшеничний
Г щодня
Д не гідний
А
Б
В
Г
Д