1. Дієсловами є всі слова в рядку |
А запобігати, співати, спати, зробивши
Б хотіти, сумувати, сон, сонно
В відлуння, кликати, зеленити, сказано
Г приниження, напружуватися, підзеленити, чвалати
Д сидіти, писати, скакун, глядіти
|
|
2. Дієсловами є всі слова в рядку |
А працювати, дивитись, письмо, лозунг
Б височіти, іти, мести, танцюючий
В шкода, бігти, бентежити, жаль
Г читати, галоп, жаліти, віддаль
Д збентежений, зелень, годувати
|
|
3. Форми дієслова є всі слова в рядку |
А розв’язую, зробив би, сумуючи, голод
Б читати, виростатимуть, світає, писання,
В перемогти, застелений, їжа, біганина
Г любити, розв’язаний, перемогти, написано
Д варити, проростити, читаючи, любов
|
|
4. Форми дієслова є всі слова в рядку |
А показати, улюблений, вари, їжа
Б хотіти, їзда, проїжджаючи, їздив би
В їздити, знайти, шукаючи, досягнути
Г нагромаджувати, досягнення, хотів би, зважаючи
Д шукати, написаний, сум, ніжитися
|
|
5. У неозначеній формі всі дієслова рядка |
А розбігтися, нагромадити, воркотати, вирізьбити
Б знехтувати, знайти, повірили, хилитися
В відпороти, випорскнув, бажає, зневажити
Г домагатися, знайдено, сіяти, сіяв би
Д виріс, озеленити, догоріти, відбутися
|
|
6. У неозначеній формі всі дієслова рядка |
А розрісся, забезпечити, гоїть, воркотіти
Б дихатиме, відбуватися, розширилися, марить
В вручити, кликати, ридати, вчити
Г спізнитися, робитиме, вчитися, полоти
Д побачаться, зсунувся, перелякається, пермагати
|
|
7. Неозначена форма дієслова є в реченні |
А Ми обрали незалежність, бо є нащадками поколінь, які віками мріяли про
Українську державу, здобували волю своїм потом і кров’ю.
Б Наше коріння не дасть вітрам історії погнати нас перекотиполем.
В Ми будемо сучасною нацією в динамічному глобальному світі і станемо рівними
серед рівних.
Г Над нами сяятиме національний миньо-жовтий прапор, над нами мільйонами
голосів завжди звучатиме гімн України.
Д Вірте в Україну, любіть Україну, служіть Україні.
|
|
|
8. Неозначена форма дієслова є в реченні |
А Осягнути подумки все, що сталося з початку нової ери бодай у нашій країні, –
справа безнадійна.
Б Сивим попелом забуття припорошує час багато подій.
В Здобувши незалежність, ми прокинулися нарешті від летаргійного сну,
випросталися на повен зріст і на весь світ заявили, що ми таки є народом!
Г Давня істина: сьогоднішній день – похідне вчорашнього, а завтрашній – похідне
сьогоднішнього.
Д Зміцнів Київ, знову став культурною віссю нашої землі.
|
|
|
9. Усі дієслова належать до особових форм у рядку |
А народжують, мастити, гуляють, зробивши
Б ворогують, мітингують, воювати, летіла
В впевнений, жевріючи, малюючи, хочу
Г малюю, смієшся, говорять, плачу
Д злюсь, сплять, змарнілий, витру
|
|
10. Усі дієслова належать до особових форм у рядку |
А хочемо, оформлюють, веземо, писати
Б купуватиму, ходить, прозираємо, тремтіли
В вечеряти, являється, захищає, вміти
Г готувати, символізував, знаходити, дзвонімо
Д блука, кружляє, проспать, розбуди
|
|
11. У формі 1-ї особи однини всі дієслова в рядку |
А мерехтимо, веземо, вітаю, пишу
Б хочу, прошу, цілуватимеш, купую
В граємо, знаємо, робимо, пишемо
Г ризикую, співаю, виношу, розрісся
Д звертаюсь, дихаю, ходжу, мостимо
|
|
12. У формі 1-ї особи множини всі дієслова рядка |
А мерзну, лінує, сподіваємось, усміхаємося
Б шануватиму, розмірковуємо, вивчаємо, чекаю
В допомагаю, написано, розважатимемо, вводимо
Г вибачаємо, поділяємо, пишуть, проходимо
Д встановлюємо, плачемо, зупинимо, хочемо
|
|
13. У формі 2-ї особи однини всі дієслова рядка |
А говорю, запиши, прийдеш, співаючи
Б приготуєш, шануватимеш, співаєш, відповідай
В зрозумієте, ходитимете, топчеш, перебіжи
Г бажаємо, сміюся, плаче, говорю
Д з’їж, терпіть, стій. кричи
|
|
14. У формі 3-ї особи однини всі дієслова рядка |
А малює, п’ємо, мовчатиме, кричить
Б пектиме, косить, хоче, боїться
В демонструє, презентує, оспівує, маринує
Г освітлюватиме, захоплюються, снідає, плачуть
Д сміялася, плаче, нехтують, сивіє
|
|
15. Знайдіть дієслово з префіксом с– |
А ..цідити
Б ..шити
В ..фотографувати
Г ..сунути
Д ..чепити
|
|
16. Допущено помилку у правописі особових дієслів у рядку |
А малюють, переказуєш
Б одержують, хочеш
В водете, жениш
Г відпишемо, скажуть
Д наллють, будуть
|
|
17. Укажіть речення, у якому вжито безособові дієслова |
А Сумовито скрипить дуб, замислився перед зимовим сном ясен, тяжко зітхає
клен.
Б Коли тихого вечора починав наш батько клепати косу під хатою в саду, ото й
була для мене найчарівніша музика.
В Потемніло, завітрило, закрутила курява.
Г Самі на себе дивляться ліси, загублені від власної краси.
Д Читай і думай, друже мій. і не цурайся свого роду.
|
|
|
18. Усі дієслова доконаного виду в рядку |
А виступити, зробити, зрозуміти, заспівати
Б підходити, слугувати, загартувати, сходити
В купатись, погрітись, тиснути, говорити
Г падати, помиритись, занепокоїтись, труситись
Д горіти, сумувати, розписати, гладити
|
|
19. Усі дієслова доконаного виду в рядку |
А заклеїти, доїти, продати, скосити
Б випити, чути, боротися, охороняти
В сфотографуватись, навчатися, здолати, засіяти
Г начитатись, змолоти, прокинутись, створити
Д віддати, лежати, станцювати, просити
|
|
20. Усі дієслова недоконаного виду в рядку |
А мовчати, полетіти, горіти, сидіти
Б бігти, слугувати, зрозуміти, боротися
В з’їсти, підходити, зачекати, охороняти
Г давати, стояти. казати, сподіватися
Д любити, впіймати, тиснути, просити
|
|
21. Усі дієслова недоконаного виду в рядку |
А зігріти, крутити, заспівати, кричати
Б віддавати, будувати, розбити, навчатися
В відвідати, загартувати, чути, їсти
Г різати, співати, лежати, дозволяти
Д кликати, падати, лягти, радити
|
|
22. В якому рядку всі дієслова утворюють форму доконаного виду |
А збирати, зберігати, здобувати, розшукати
Б брати, гордувати, підкреслювати, ремонтувати
В ловити, забороняти, керувати, відправляти
Г ходити, зігрівати, чути, повертатися
Д визначати, говорити, розрізати, в’янути
|
|
23. Усі дієслова дійсного способу в рядку |
А будуєш, хай продадуть, стережу, сушити
Б збудував, перейшли б, зберіг, робіть
В ламатимемо, стань, застережи, готував би
Г п’ю, колишемо, схопимо, сподіваймось
Д падають, буду оберігати, творимо, розгубиш
|
|
24. Усі дієслова дійсного способу в рядку |
А випав би, їхатимемо, кличеш, будемо молотити
Б напали, втрачаю, дізнаєшся, возитимеш
В визнай, стережись, радіють, малював
Г дізнається, готує, берімо, був написав
Д зазнав, скосив би, чарує, побачиш
|
|
25. Усі дієслова наказового способу в рядку |
А читайте, підпишімо, поборете, купіть
Б ходімо, володіймо, борись, зумій
В солимо, почуймося, наносіть, поводимось
Г сподіваймось, закінчуйте, перемалюйте, засіймо
Д зуміймо, ненавидите, хай напишу, почепіть
|
|
26. Усі дієслова способу в рядку |
А берімо, летімо, треба написати, оселяться
Б робіть, згадаєш, зрубай, перебіжимо
В думаємо, пиши, побродімо, славлю
Г заспіваймо, плачте, не гаймо, заплач
Д закоптили, борімося, налий, подої
|
|
27. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А пішли
Б зрізаємо
В треба писати
Г відчуймо
Д зробімте
|
|
28. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А сидимо
Б допоможете
В вивчаймо
Г працюємо
Д зрозуміємо
|
|
29. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А радіємо
Б давай поговоримо
В нехай пише
Г йди
Д покладемо
|
|
30. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А хай ідуть
Б зловиш
В вдержиш
Г прикрашають
Д треба тягти
|
|
31. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А одужуй
Б розіллємо
В пишемо
Г спізнишся
Д розійдемось
|
|
32. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А говоріть
Б фарбуйте
В напишемо
Г працюємо
Д зробив би
|
|
33. Правильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А візьмуться
Б йдемо
В ходімо
Г спитайте
Д підводимо
|
|
34. Неправильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А хай пишуть
Б пишіть
В треба писати
Г напиши
Д хай напише
|
|
35. Неправильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А підготуйтесь
Б відчуймо
В відредагуємо
Г захистімо
Д знайди
|
|
36. Неправильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А переклади
Б давай стежити
В вирости
Г сидіть
Д плач
|
|
37. Неправильно утворена форма наказового способу дієслова в рядку |
А прочитаємо
Б нехай читають
В читай
Г читаймо
Д читайте
|
|
38. Усі дієслова умовного способу в рядку |
А зробив би, проспівали б, впіймало б, зачинили б
Б побудували, сіли б, почистив би, смикни
В казали б, ремонтували, нехай оглянуть, відшукайте
Г нехай пишуть, здайте, прилетіли б, розповіла б
Д несли б, заграли б, був зробив, вивчали б
|
|
39. Усі дієслова теперішнього часу в рядку |
А спалахнули, тріснули, розбила, телефонують
Б купують, вечеряли, даю, обговорять
В принесуть, сидять, розкажеш, галасують
Г зафарбовую, запропонували, ремонтую
Д відчувають, підтримаєш, сколихнуться, задзвенить
|
|
40. Усі дієслова минулого часу в рядку |
А обговорили, носив, отямився, запитали
Б поніс, перекинули, виголосив, схвалюю
В підглянула, вилікували, одержали, буде писати
Г випив, почув, перепочила, ремонтуймо
Д став, прагнули, сказав, перезимувала
|
|
41. Усі дієслова мають форму майбутнього часу в рядку |
А берегти, попросив, сміється
Б росло, буде спати, розказуватиме
В мандруватиме, гратимуться, буде володіти
Г будуть купувати, буду вивчати, проводити
Д плавати, готувати, фарбувала
|
|
42. Усі дієслова мають форму майбутнього часу в рядку |
А закрили, замінимо, будеш перестрибувати, зрубаєте
Б відпочинуть, розвидняється, виспались, зазнав
В співають, будуть робити, сидітимуть, маємо
Г замовкнемо, перегочують, захистите, мерехтітимуть
Д бринить, прощатиму, буду благати, пофарбують
|
|
43. Усі дієслова одного часу подано в рядку |
А боюсь, мережитиму, нехай напишу, зробимо
Б любитимеш, будуть будувати, треба зробити, дивитимусь
В зупиняться, любив, понесли, переповів
Г вирішили, зробили б, діятиме, працюю
Д доїдемо, будемо вивчати, вип’ю, почав
|
|
44. Форму умовного способу дієслова вжито в значенні наказового в реченні |
А З першим теплим промінням сонця пташки б повернулися до нас.
Б Приніс би ти мені води холодної.
В Якби мені черевички, то пішла б я на музички.
Г Насипало б снігу повний двір, та осінь ще не відступається.
Д Виконали б цю роботу, та вміння забракло.
|
|
45. Форму наказового способу дієслова вжито в значенні дійсного в реченні |
А Вона візьми й напиши листа до козаків на Січ.
Б Прощатиму і зраду, й безнадію, й окриленість, й безкрилля в тобі.
В Візьміть хоч не надію, а крихту милої землі.
Г Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди.
Д Хоч би сова попід небом літала, та соколом не буде.
|
|
46. Дієслово майбутнього часу є в реченні |
А Тихо пливе блакитними річками льон.
Б Стежки зміяться глибоко в житі, їх око не бачить, сама ловить нога.
В Біжать за вітром, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти.
Г Ні, на хвилях поля не залишиш сліду, на небі не проореш тривкої межі.
Д Прибій колосистого моря йде через мене кудись у безвість.
|
|
47. Дієслово минулого часу є в реченні |
А Наближається південь, повний спеки й світла.
Б Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожирає тіні на землі,
зганяє їх під дерева, кущі, у гущину.
В Нащо вже були таємничі холодки, а й туди хоч тоненькою цівкою протиснеться
світло й сміється, радіє, що знайшло і там свого ворога – темряву.
Г Однак світло помічає, що альтанка не порожня.
Д Мої дні течуть тепер серед степу, серед долини, налитої зеленим хлібом.
|
|
|
48. Дієслово теперішнього часу є в реченні |
А Ще з ночі впала роса на кожну стеблинку, на кожний листочок і лежить там
холодною красою.
Б Застигли повні махрові жоржини.
В Поплелися вздовж тину кручені паничі.
Г Ось-ось прокинуться квіти від сну, розплющать повіки на зустріч світанкові й
заграють різними барвами свого цвітіння: синього, рожевого, фіалкового.
Д Тут же духмяно пахли чорнобривці, рожеві шапки флоксів, тендітні матіоли й
буйна всюдисуща красоля.
|
|
|
49. Усі дієслова є перехідними в рядку |
А засіяти поля, готуватися до екзаменів, їхати на велосипеді
Б намалювати пейзаж, боротися за мир, іти полем
В проплив човен, шити голкою, поставити хату
Г вітатися з учителем, білити покої, читаю листи
Д купити цукру, вручити подарунок, не прочитати книгу
|
|
50. Знайдіть рядок, у якому всі дієслова неперехідні |
А організувати, стояти, дарувати, шукати
Б закінчити, виростати, об’їздити, зігріти
В підкреслити, зеленіти, залишити, свистіти
Г умиватися, бігти, озирнутися, зібрати
Д крокувати, замислитися, дихати, зітхати
|
|
51. Усі дієслова належать до однієї дієвідміни в рядку |
А допомагати, біліти, тримати
Б шуміти, господарювати, з’єднувати
В слухати, хотіти, затихати
Г плавати, платити, спати
Д платити, відкладати, зустрічати
|
|
52. Усі дієслова належать до І дієвідміни в рядку |
А дивитись, вчитись, одягатися, мазати
Б пекти, стояти, вантажити, починати
В усміхатися, працювати, носити, писати
Г віяти, бити, кинути, текти
Д вчити, торкнутись, клеїти, летіти
|
|
53. Усі дієслова належать до ІІ дієвідміни в рядку |
А прсити, говорити, варити, сушити
Б мити, бігти, лежати, цокотіти
В читати, кидати, вантажити, виконати
Г боятися, молоти, вибачити, кликати
Д возити, в’язати, охрестити, напоїти
|
|
54. Неправильно утворено форму 3-ї особи множини дієслова |
А летіти – летять
Б креслити – креслять
В краяти – краять
Г зносити – зносять
Д носити – носять
|
|
55. Неправильно утворено форму 3-ї особи множини дієслова |
А волочити – волочуть
Б перебороти – переборюють
В журитися – журяться
Г гомоніти – гомонять
Д слати – стелять
|
|
56. Неправильно утворено форму 3-ї особи множини дієслова |
А бродити – бродять
Б гуркотіти – гуркотять
В котити – кочуть
Г цінувати – цінують
Д бриніти – бринять
|
|
57. Літеру е (є) треба писати в обох дієсловах в рядку |
А сипл..мо, кле..мо
Б мел..ш, змор..шся
В кра..мо, зваж..мо
Г хил..мося, відпор..мо
Д мож..мо, схоч..мо
|
|
58. Літеру е (є) треба писати в обох дієсловах в рядку |
А свищ..мо, хоч..мо
Б збор..мо, роб..мо
В бач..мо, біж..мо
Г ріж..мо, маст..мо
Д завад..мо, гра..мо
|
|
59. Закінчення –уть (-ють) у 3-ій особі множини мають обидва дієслова рядка |
А бачити, ударити
Б завадити, волочити
В колоти, схотіти
Г спізнитися, відкривати
Д сушити, гуркотіти
|
|
60. Закінчення –уть (-ють) у 3-ій особі множини мають обидва дієслова рядка |
А свистіти, гоїти
Б бачити, зробити
В варити, боятися
Г оцінити, одужати
Д оборонити, белькотати
|
|
61. Закінчення –ать (-ять) у 3-ій особі множини мають обидва дієслова рядка |
А різати, дивитися
Б морозити, боротися
В вивчити, зробити
Г сказати, озиратися
Д заняти, назбирати
|
|
62. Закінчення –ать (-ять) у 3-ій особі множини мають обидва дієслова рядка |
А відбудувати, визначити
Б зварити, купити
В чинити, читати
Г перкладати, писати
Д розказати, слухати
|
|
63. Помилку в особовому закінченні дієслова допущено в реченні |
А Усе це розростається, цвіте, наповнює ароматом подвір’я настільки, що забиває
дух розквітлих троянд, яким припало красуватися перед самісінькими вікнами охайної голубостінної кімнати.
Б Густим килимом укривають теплу землю фіалки.
В Кожна пелюсточка фіалки окрема від іншої, але всі разом вони утворюють таку
дивовижну гармонію фарб, що не можна відірвати очей.
Г Випростовує свої м’які волохаті пелюстки тихий сон
Д Стрімко зводяться легкі тремтливі дзвіночки.
|
|
|
64. Усі слова – дієприкметники в рядку |
А зварена, зніяковілий, непосидючий, сівши
Б упорядкований, написати, в’ялий, опрацьований
В написано, летючий, леткий, розмальовано
Г змарнілий, занесений, розвантажений, обставлений
Д розкутий, граційний, пом’якшений, попрацювавши
|
|
65. Усі слова – дієприкметники в рядку |
А вишитий, контужений, в’ялий, зарослий
Б зрізаний, мертвий, м’який, закритий
В погоджений, бетонний, зм’якшений, гравітаційний
Г люблячий, вмитий, працьовитий, ніжний
Д оновлений, снуючий, опрацьований, пещений
|
|
66. Дієприкметник є в реченні |
А Кожна людина, котра вважає себе інтелігентною, не може, живучи в сучасному
світі, не тримати в пам’яті історичного іта культурного досвіду свого народу, цілого людства.
Б Але ж який я був шокований, розлючений, коли почали з’являтися пасквілі на
поезію Тараса Шевченка та на нього самого.
В В усі роки мене вражало дивовижне співзвуччя Шевченкової поезії із сучасністю.
Г Пам’ятник Ярославу Мудрому споруджено на честь заснування першої на Русі
бібліотеки.
Д На жаль, ми не знаємо, які саме книги були в князевій книгозбірні, не знаємо й
того, яка доля спіткала старовинне книгосховище.
|
|
|
67. Дієприкметник є в реченні |
А Нестор Літописець присвтив соє життя релігійній справі: до кінця своїх днів був
ченцем Києво-Печерської лаври.
Б Портрет князя, якого за прихильність до наук народ прозвав Мудрим, дивиться
на нас із пам’ятної брили , встановленої вдячними нащадками 1969 року у дворі заповідника навпроти Софійського собору.
В Уперше ім’я Ярослава Мудрого згадується в літописній статті „Повісті минулих
літ”.
Г Ярослав Мудрий був першим князем, який не прагнув походів та завоювань, а
вдовольнився тим, що зміцнив кордони своєї держави, захистив її від ворогів.
Д Ярослав Мудрий збудував у Києві й Новгороді соборні храми на ім’я Святої
Софії, які збереглися до наших днів.
|
|
|
68. Дієприкметники виділено в усіх словосполученнях, ОКРІМ |
А співаючі діти
Б засноване місто
В прохололий чай
Г в’ялий помідор
Д засмаглі хлоп’ята
|
|
69. Дієприкметники виділено в усіх словосполученнях, ОКРІМ |
А змужнілий юнак
Б існуючий лист
В м’який захист
Г опрацьований матеріал
Д вирішені тести
|
|
70. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово)
(1)Художнє слово з нами все життя, (2)починаючи від (3)маминої колискової, від (4)першого (5)продекламованого віршика.
Дієприкметник позначено цифрою
|
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
|
|
71. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово)
На (1)Зелену неділю колись на Київщині готували (2)ігровий дуб – це була (3)висока жердина з (4)великим колесом, (5)уквітчана травами, стрічками.
Дієприкметник позначено цифрою
|
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
|
|
72. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово)
Скажімо, (1)подарований букетик волошок говорить про скромність і ніжність, (2)квітучий барвінок – про освідчення в коханні; (3)подарований білий бузок натякає на скромність, а (4)зрізаний (5)великий листок папороті символізує довіру.
Дієприкметник позначено всіма цифрами, ОКРІМ
|
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
|
|
73. Усі дієприкметники активного стану в рядку |
А пишучий, оформлений, палаючий, задубілий
Б молотий, поранений, подорожуючий, читаючий
В обтяжений, знаний, здрібнілий, темніючий
Г стріляючий, знаючий, сидячий, зів’ялий
Д перемерзлий, поділений, зблідлий, посріблений
|
|
74. Усі дієприкметники активного стану в рядку |
А загустілий, оформлений, поруділий, влаштований
Б зм’яклий, збережений, виконаний, забувши
В мелений, гарантований, пам’ятний, згорілий
Г співаючий, ріжучий, примирений, перетворений
Д ваблячий, знесилений, зблідлий, змарнілий
|
|
75. Усі дієприкметники пасивного стану в рядку |
А написаний, занімілий, здерев’янілий, роз’єднаний
Б розсипаний, випитий, іонізуючий, посвіжілий
В розбитий, прочитаний, пригнічений, одягнутий
Г прошений, збитий, спітнілий, зростаючий
Д замерзлий, вигаданий, нудьгуючий, змарнілий
|
|
76. Усі дієприкметники пасивного стану в рядку |
А сяючий, здичавілий, переритий, індустріалізований
Б прощений, почорнілий, розказаний, палаючий
В доручений, існуючий, куплений, прикутий
Г заподіяний, освітлений, обпалений, роздутий
Д вбитий, покараний, перекритий, зраділий
|
|
77. Правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку |
А забулий, зроблений, летящий, посріблений
Б біжачий, миючийся, втоптаний, витоптаний
В написаний, опрацьований, пожовклий, налитий
Г почорнівший, зшитий, присівший, зігрітий
Д вигадавшийся, повернутий, зістарівшийся, списаний
|
|
78. Правильно утворені всі форми дієприкметників у рядку |
А почервонівший, спитаний, промоклий, сказаний
Б стомившийся, прибитий, надівший, вимощений
В потемнілий, засумувавшийся, лежащий, відрізаний
Г зубожілий, вилитий, напомаджений, замерзлий
Д полеглий, зігрілий, зрізаний, прив’ялий
|
|
79. Дієприкметник відсутній у реченні |
А Прославився Нестор Літописець передусім як автор найдавнішого літописного
зібрання „Повість минулих літ”, що проливає світло на нашу історію, адже пам’яток, написаних майже тисячу років тому, дуже мало, а тим паче таких масштабних.
Б „Повість минулих літ” висвітлює історію східних слов’ян і князівської влади,
утвердження християнства на Русі, містить розповіді про виникнення слов’янської писемності.
В Затремтіли зірки посмутнілі і погасли в імлі голубій.
Г Мовчить і гнеться, як жива, в степу пожовклая трава.
Д За лісом починалося село, розкидане в горах та глибоких ярах.
|
|
|
80. Дієприкметник відсутній у реченні |
А Доріжка, колись вимощена цеглою, тепер до половини заросла зеленим мохом.
Б Раставиця знову ховається між двома високими вербовими стінами, неначе
обсипана зеленим пір’ям.
В Любив я, їдучи на возі з лугу, дивитися, лежачи, на зоряне небо.
Г Червоні та сині квіти, повишивані на рукавах, дуже приставали до чорних брів.
Д Передо мною простягся шлях, обтиканий з обох боків старими липами у два
ряди.
|
|
|
81. Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом, що відокремлюється комами (розділові
знаки вилучено)
|
А Буде бите царями сіянеє жито!
Б Долинка вишита сонцем пускає їм в очі веселі сліпучі зайчики.
В Рівно й спокійно дише натомлена з праці земля.
Г На випускний вечір до закинутої в полтавські степи школи не приїздили ні
Тичина ні Вишня.
Д Маленькою хмаринкою темніє над глибоким яром закинутий у степу хуторець.
|
|
|
82. Дієприкметник виступає в ролі присудка в реченні |
А Спочатку люди заходили в напівтінь галерей Софії, а лише після цього відвідувачі
мали бути осліплені внутрішнім сяйвом мозаїки, духовним світлом собору.
Б Одяг козацької старшини виготовляли з дорогої тканини, привезеної із Західної
Європи.
В Одяг старшини складався із сорочки з тонкого полотна, вишитої шовком, сріблом
або золотом.
Г На свята одягали парчеві шуби, оздоблені риссю, соболями, чорностаями.
Д „Мрія” – це безсумнівне народне слово, видобуте літературною мовою з глибин
душі народу-мовотворця
|
|
|
83. Дієприкметник виступає в ролі присудка в реченні |
А У Софійському соборі був свій скрипторій, а також перша відома нам бібліотека,
заснована Ярославом.
Б Читаючи „Літопис Самовидця”, відчуваєш, що автор твору – не тільки людина
глибоких патріотичних почувань, а й самостійно мисляча, добре обізнана в усіх внутрішніх і зовнішніх проблемах держави.
В Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, розташований Святогорський
монастир.
Г Серед інших речей виявлено сірі бляшки з фігурками чоловіків, одягнених у
широкі сорочки з вишивкою на грудях.
Д Один із літописців свідчить, що князь Данило Галицький для офіційних зустрічей
одягав кожух, обшитий золотими мережками.
|
|
|
84. Дієприкметник виступає в ролі присудка в реченні |
А Стоячи на Володимирській гірці вище пам’ятника Володимиру-хрестителю
Київської Русі, я зачудований неосяжним простором, що відкривається внизу, за Дніпром.
Б Денис, взутий у гумові чоботи, скочив у воду і потяг човен на ланцюг.
В Після відлиги різко похолодало, калюжі, замерзлі з ночі, блищали.
Г Ще одна пісня, проспівана хором, сподобалась журі.
Д Серед нив, поруділих восени, бачилося єдине зеленкувате дерево.
|
|
|
85. Дієприкметниковий зворот НЕ входить до складу речення |
А Князеві Ярославу приписують також перше зведення писаних давньоруських
законів, відоме під загальною назвою „Руська правда”, що не поступається європейським аналогам тієї епохи.
Б Я чую пісню, в щасті співану.
В Веселка, овіяна вітром, в моїх зацвітає очах.
Г Котить сонний Дніпро віками зажурені води.
Д Душа, переповнена щастям, часто буває німа.
|
|
|
86. Дієприкметниковий зворот НЕ входить до складу речення |
А Усе спить, поморене денною працею, усе набирається сили.
Б Тягар життєвої негоди спадає з вимученої душі.
В Коло великого столу, застеленого усяким свяченим, стояла Олеся.
Г Маленькою хмаринкою темніє над яром закутаний у степу хутірець.
Д Перед очима ще жили картини, навіяні піснею.
|
|
87. Дієприкметниковий зворот НЕ треба виділяти комами в реченні (розділові знаки
пропущено)
|
А На причілку хата була підперта двома стовпами обмазаними білою глиною.
Б Од вікон до самої печі простягся промінь ніби одягнені стовпи виткані з сонця та
дрібного пороху котрий ворушився в чсному проміні неначе дрібненька мошка.
В Вона принесла з хижки зав’язані в хустинці квіти та стрічки і розсипала їх по
столі.
Г Тільки собаки надворі ще довго брехали роздратовані криком та світлом у хаті в
таку пізню добу.
Д На горах за шпилями вкритими лісом пишно горів вечірній світ сонця.
|
|
|
88. Дієприкметниковий зворот НЕ треба виділяти комами в реченні (розділові знаки
пропущено)
|
А Греблі обсаджені столітніми вербами.
Б На високих гривах гір кругом зеленіє старий ліс як зелене море вкрите хвилями.
В На кожну тарілку клали маленький хліб вкритий серветкою не більшою від
носової хустки ложку й ніж.
Г Для бідних шляхтичів накривали столи надворі і вони мусили їсти ложками й
ножами принесеними з дому за пазухою.
Д На лаві сиділи діти захищені листям верби від палючого сонця.
|
|
|
89. НЕМАЄ пунктуаційної помилки в реченні |
А Ми майже нічого не знали б про сиву давнину, якби історія не подарувала нам
літописців – людей мобілізованих словом і правдою на виконання свого обов’язку перед далекими нащадками.
Б Уся наша планета оповита невидимими шляхами, що ними мандрують слова.
В У XVII столітті все найкраще здобуте голландцями німцями французами Петро І
намагався перейти й застосувати в Росії.
Г Ткану зорями теплу хустинку ніч на тихе село одягла.
Д Парадні сходи обрамлені з обох боків казковими птахами хапають гострими
пазурами білі мармурові сходинки.
|
|
|
90. НЕ потребує редагування речення |
А На подвір’ї зібралися бувші випускники.
Б Подорожуючі студенти підкорили ще один маршрут у кримських лабіринтах.
В Корній, овіяний весняним вітром, тепер виношував новий задум.
Г Головуючий на зборах запропонував обрати новий склад комісії з
правопорушень.
Д Наша вчителька знала багато – просто ходяча енциклопедія.
|
|
|
91. Безособову дієслівну форму вжито в реченні |
А До тебе, мій дорогий друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають
безмежнії обрії знань.
Б Останній екзамен складено, школу закінчено.
В Поволі, сходинка за сходинкою, ти входиш у світ великої літератури, у світ
Шевченка і Франка, Лесі Українки й Котляревського.
Г Уявити рідну землю без пісень неможливо.
Д Яким сірим було б життя без колядок, щедрівок узимку, без різдвяних вертепів,
без великодніх веснянок, без купальського хороводу.
|
|
|
92. Дієприслівниками є всі слова рядка |
А друкуючи, помивши, звеселяючи, споглядаючи
Б перемагаючи, стежачи, страждаючи, почищений
В зробивши, креслячи, переписаний, жартуючи
Г виписано, наївшись, прочистивши, розгортаючи
Д ходити, шнуруючи, сміючись, насупившись
|
|
93. Дієприслівники є в кожному реченні, ОКРІМ |
А Настає літо, і, розлившись нестримною повінню, хату затоплює зелень:
здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи, водоспадами ллється витка квасоля, пливуть ясночолі соняшники.
Б Опам’ятавшись, князь звелів слугам принести золоту чашу, щоб прийняти
безцінний дар.
В З кутів даху спускають свої вуса-щупальця потворні дельфіни, їхні хвости,
переплітаючись, моторошно виглядають на тлі неба.
Г Та чи можна відшукати слово, щоб назвати те, що тріпоче під лівим крилом
журавля і веде його тисячоверстя до рідного гнізда?
Д Струшуючи пилок з екзотичних квітів, метелик перелітав від кущика до кущика.
|
|
|
94. Дієприслівники недоконаного виду можна утворити від обох дієслів рядка |
А співати, описати
Б струсити, вигукувати
В складати, плавати
Г крутити, ставити
Д розкрутити, летіти
|
|
95. Усі дієприслівники недоконаного виду в рядку |
А працюючи, роблячи, сидячи, пишучи
Б розсердившись, сказавши, читаючи, дочитуючи
В залишивши, тремтячі, затремтівши, розплющивши
Г залишені, опинившись, приготуючи, описуючи
Д лежачи, намалювавши, йдучи, падаючи
|
|
96. Дієприслівниковий зворот є в реченні |
А Хоч ідуть по Хрещатику люди щільно, як у черзі, майже притулившись один до
одного, але я не бачив, щоб хтось когось копнув ногою, ударив ліктем або вилаяв.
Б Святиною-оберегом для української нації постає Тарас Шевченко.
В Храм задумано було звести за подобою візантійського собору, в якому хрестився
Володимир.
Г Внутрішнім оздобленням Володимирського собору керував професор Київського
університету Андріан Прахов.
Д Запрестольна Богородиця Володимирського собору – втілення безмежної
материнської любові.
|
|
|
97. НЕМАЄ дієприслівникового звороту в реченні |
А Однією з прикрас Святих гір є пущі скумпії, що ростуть, звившись воєдино,
майже на голих крейдяних скелях.
Б Серед цих передоснов – традиції, закони предків і віра – ті святині, що,
переходячи у спадок, не дають забувати, „чиїх батьків чиї діти”.
В І чи не на останньому ударі поминального дзвону нація, зібравши всю свою
життєву енергію, послала у світ себе в образі й подобі Шевченка, заявивши: „Я єсть!”
Г Львів неповторний – ранковий чи вечірній, весняний чи осінній, сполосканий
липневою зливою чи притрушений молодим сніжком.
Д Восени листя цієї рослини набирає незвичайно яскравого забарвлення,
перетворюючи кущі на червоні багаття на білому тлі схилів.
|
|
|
98. За допомогою суфікса –ачи (-ячи) утворюються дієприслівники обох дієслів рядка |
А писати, сидіти
Б стояти, плакати
В малювати, клеїти
Г сипати, боротися
Д лежати, ловити
|
|
99. Правильно розставлені розділові знаки в реченні |
А Історичні міста великі не тому, що завжди залишались однаковими, а тому, що
змінювалися, оновлялися, зростали навіть умираючи знову воскресали й возносилися з руїн і попелу.
Б Традиційний український костюм XVII–XIX століть суттєво змінився з часів
Київської Русі зберігши при цьому основні етнічні та регіональні риси.
В Хіба вдалося нам, підрахувавши всі слова у творах Тараса Шевченка, виявити
словниковий запас великого поета?
Г Греки-елліни їздили по науку в Єгипет знаючи, що в книгах єгипетських жерців
заховано багато скарбів людської мудрості, почасти успадкованих від ще давніших цивілізацій.
Д Досягши власного розквіту культури греки стали вчителями для римлян, а потім
Стародавній Рим став осередком освіти.
|
|
|
100. Правильно розставлені розділові знаки в реченні |
А Тільки в ту альтанку, що під старезним волоським горіхом в садку, не пускає його
дикий виноград звившись тісно й щільно в одну зелену стіну.
Б Уже що не робить світло: і зайчиком плигає біля альтанки пробившись крізь
листя горіха, і золотою сіткою падає на землю, і мигтить, і переливається, намагаючись присунутися ближче до темного закутка, – ніяк не може.
В Там на зеленій лавці, обкладеній дерниною сперши голову на руки, сидить білява
панночка.
Г На щастя панночка зриває листок виноградний, зробивши там маленьку шпарку
в зеленій стіні.
Д Уночі, йдучи звідись чи кудись, раптом згадаєш про небо, піднімеш голову – й
таке перше відчуття від безмежної кількості золотих роїв угорі, наче очі твої, душа твоя злетіли до бджолиного, підсвічено-медового сяяння і вже там залишилися.
|
|
|
101. Граматичну помилку допущено в реченні |
А Гуцули були красиві, танцюючи якийсь свій нікому не відомий танець.
Б Виглядаючи у вікно, у мене злетів картуз.
В Переступивши поріг, Остап почув у кімнаті знайомий голос.
Г Дівчина тихо заспівала, сівши на ослоні біля печі й схиливши низько на груди
голову.
Д Сонце, сідаючи за гору, мостилося на спочинок, як утомлені люди.
|
|
|
102. Дієприслівник не треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки вилучено) |
А Хома не гаючись проінструктував їздових як їм належить триматись.
Б І налітавшись зморена бджола відчує стебел плавні колихання.
В Цілий день вони працювали не покладаючи рук.
Г Старий підводиться і не прощаючись зникає десь внизу за курганом.
Д Із солом’яного дупла виритого в скирті обтрушуючись виліз Шовкун.
|
|
103. Усі дієприслівники доконаного виду в рядку |
А розплющивши, зробивши, діливши, розбивши
Б сказавши, поклавши, принісши, розробляючи
В намалювавши, полетівши, прочитавши, вливаючись
Г падаючи, фарбувавши, звернувши, увійшовши
Д написавши, мовчавши, описуючи, отримавши
|
|
104. Усі дієприслівники недоконаного виду в рядку |
А вмикаючи, набираючи, співаючи, вішаючи
Б розмальовуючи, схилившись, описуючи, складаючи
В випивши, малюючи, плаваючи, тягнучи
Г гортаючи, опрацювавши, крутячи, гріючи
Д сівши, систематизувавши, помивши, наївшись
|
|
105. Дієприслівник відсутній у реченні |
А З моря вставала рожева зоря, розмальовуючи його безкраю прóсторінь
привабливими кольорами, немов стелячи перед козацькими чайками рожевий килим.
Б Згодом золоте сонце, не виникнувши ще з моря, послало свій промінь під небо
на білі хмарки́.
В Тоді Чумацький Шлях довго дивиться згори на засніжену хату й будить мрії про
ніким ще не бачені далекі світи.
Г З півночі дихнув вітерець і, понадимавши на чайках вітрила, погнав їх туди, куди
направляли керманичі, – на схід сонця.
Д Козацька рада, оглянувши пробу комишеву, схвалила: „Воздвигнемо!”
|
|
|
106. Дієприслівник є в реченні |
А Києво-Могилянська академія стала осередком освіти й культури не тільки в
Ураїні, адже її вплив поширювався на всі слов’янські землі впродовж століття.
Б Упродовж багатьох років академія була єдиним вогнищем просвітництва й
культури в Україні, Росії, значною мірою і в Білорусії та в південних слов’янських країнах, вона мала статус європейського навчального закладу.
В Гуманітарну освіту в академії здобували, вивчаючи поетику, риторику, грецьку й
латинську мови.
Г Саме риторика була найпопулярнішим предметом, бо мала постійне практичне
застосування: студенти створювали ораторські промови, були бажаними учасниками багатьох урочистих громадських і церковних подій.
Д У риториці розвивався бароковий стиль, якому був притаманний пошук
вибагливих пишномовних форм, символів, урочистих протиставлень і несподіваних персоніфікацій.
|
|
|
107. Правильно розставлені розділові знаки в реченні |
А Сулима пердав Сч наказному отаманові й одного ранку забравши на чайки дві з
половиною тисячі товариства, зійшов на найбільшу з них щоб оглянути все військо.
Б Упевнившись що все впорядковане добре, кошовий зняв шапку й перехрестився
на схід сонця.
В Там, за Дніпром, саме вставало сонечко й грало рожевим промінням по рівній,
як скло, пелені Дніпра, звеселяючи своїм сяйвом розлогі, укриті зеленими плавнями береги широкої річки.
Г Отаман перехрестився, і всі козаки поскидали шапки й почали хреститися
посилаючи рідній Україні своє останнє вітання.
Д Одягнувши шапку кошовий махнув булавою – і вмить сотні весел, ударивши в
прозорі хвилі річки, заблищали срібною сльозою, а блискуча пелена Дніпра скаламутилася.
|
|
|
108. Одиничний дієприслівник ужито в реченні |
А У наші дні Києво-Могилянська академія розвивається, відроджуючи давні
традиції.
Б Раділи люди встаючи.
В У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре
серце і, звичайно ж, почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі.
Г Втративши кордон чи державність, народ завжди має можливість їх відновити,
а мови не відновить ніколи: вона втратиться на віки вічні.
Д Силою примушувати народ зрікатися рідної мови – найбільший злочин.
|
|
|
109. Дієприслівниковий зворот є в реченні |
А Людину малого зросту козаки, жартуючи, називали Махинею, а великого
зросту – Малютою, шибеника – Святошею.
Б Запорожець умів посміятися з ворога, зі смерті, із самого себе, завжди охоче
кепкував із товариша.
В Відомо, що мова кожного народу – явище давнє, її коріння сягає в доісторичні
часи.
Г Мова є найгеніальнішим наслідком матеріальної й духовної діяльності багатьох
поколінь, а кожне створене слово – це символ сформованої ідеї, витвореної у великих зусиллях людини проникнути у світ природи, у саму себе.
Д Національна мова – це здобуток культури всього людства, бо кожна мова
доповнює іншу, а разом вони – витвір світового колективного людського розуму.
|
|