4.3. Тарас Шевченко

4.3. Тарас Шевченко

102. Яким композиційним елементом є розділ „Лебедин”
А експозицією
Б зав’язкою
В розгортанням дії
Г кульмінацією
Д розв’язкою
А
Б
В
Г
Д
103. Початок поеми „Сон” („У всякого своя доля”) Т.Шевченка

У всякого своя доля
І свій шлях широкий,
Той мурує, той руйнує…
звучить
А іронічно
Б сатирично
В саркастично
Г гротескно
Д бурлескно
А
Б
В
Г
Д
104. Про яке місто йдеться в рядках поеми „Сон” („У всякого своя доля”) Т.Шевченка

Поставив столицю
На їх трупах катованих!
А Київ
Б Москву
В Петербург
Г Одесу
Д Чигирин
А
Б
В
Г
Д
105. Кого з героїв поеми „Гайдамаки” охарактеризовано „Не знав неборака, що виросли

крила…”
А Лейбу
Б Залізняка
В Гонту
Г титаря
Д Ярему
А
Б
В
Г
Д
106. Назвіть місто, у якому помер Т.Шевченко
А Женева
Б Київ
В Москва
Г Канів
Д Петербург
А
Б
В
Г
Д
107. Головним героєм поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” є
А Ярема
Б Залізняк
В І.Гонта
Г Оксана
Д повсталий народ
А
Б
В
Г
Д
108. Який художній засіб використано в уривку

А я дивлюсь, поглядаю,
Сміюся сльозами
А метафору
Б уособлення
В оксиморон
Г епітет
Д гіперболу
А
Б
В
Г
Д
109. Хто сказав про Т.Шевченка, що він був „немов великий факел з українського воску,

що світиться найяснішим і найчистішим вогнем європейського поступу. Факел, що освітлює цілий новітній розвиток української літератури”
А П.Куліш
Б І.Франко
В В.Самійленко
Г Леся Українка
Д Марко Вовчок
А
Б
В
Г
Д
110. Що означає слово „поставець” в уривку з поеми „Гайдамаки” Т.Шевченка

І поставець одним духом
Залізняк черкає.
А конфедерат
Б повстанець
В склянка
Г чарка
Д підпис
А
Б
В
Г
Д
111. „Інтродукція” – це
А метод, яким користувався Т.Шевченко, коли писав поему „Гайдамаки”
Б введення, вступ до музичного або словесного твору
В літературний напрям в модернізмі
Г вигадка-неологізм Т.Шевченка на позначення історичного вступу
Д зав’язка у творі, яка характеризує першу сюжетну лінію
А
Б
В
Г
Д
112. Який твір Т.Г.Шевченка починається словами „Кохайтеся, чорнобриві…”
А „Причинна” („Реве та стогне Дніпр широкий”)
Б „Сон” („На панщині пшеницю жала”)
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „Кавказ”
Д „Катерина”
А
Б
В
Г
Д
113. Правильними стосовно поеми „Гайдамаки” є всі твердження, окрім
А Ярема Галайда – вигаданий персонаж
Б Гонта і Залізняк – конкретні історичні особи
В одним із розділів поеми має драматичний елемент
Г поема „Гайдамаки” – це твір, який увійшов до першого „Кобзаря”
Д поема написана на основі спогадів та фольклору
А
Б
В
Г
Д
114. На плакаті часів ІІ Світової війни є цитата з твору
А „До Основ’яненка”
Б „Катерина”
В „Гайдамаки”
Г „Заповіт”
Д „Мені однаково…”
Плакат часів ІІ світової війни
А
Б
В
Г
Д
115. „Конфедерати” – це
А грабіжники та вбивці на Правобережній Україні
Б мандрівники по різним країнам
В це тимчасові союзи шляхти, що створювалися для збереження її привілеїв
Г члени братських шкіл, які були створені від католицької церкви в Україні
Д соратники Понятовського, які отримали необмежену владу в Україні
А
Б
В
Г
Д
116. Головною думкою поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” є
А заклик до єднання слов’янських народів
Б оспівування кохання, що долає все насвоєму шляху всі перешкоди
В осуд жорстокості конфедератів
Г захоплення мужністю титря
Д захоплення гайдамаками – народними месниками
А
Б
В
Г
Д
117. В уривку

Не вернуться сподівані,
Не вернеться воля.
Не вернуться запоріжці,
Не встануть гетьмани,
Не покриють Україну
Червоні жупани!
використано
А антитезу
Б анафору
В епіфору
Г алітерацію
Д асонанс
А
Б
В
Г
Д
118. Про кого в поемі „Гайдамаки” Т.Шевченка сказано

…хамів сину,
Піди кобилу приведи,
Подай патинки господині,
Та принеси мені води,
Вимети хату, внеси дрова…

.  .  .

Та швидше, хаме!

А про Ярему
Б про Лейбу
В про Титаря
Г про Гонту
Д про Залізняка
А
Б
В
Г
Д
119. Кульмінаційний момент – убивство одним із героїв поеми „Гайдамаки” своїх дітей

змальовано в розділі
А „Титар”
Б „Конфедерати”
В „Гонта в Умані”
Г „Червоний бенкет”
Д „Треті півні”
А
Б
В
Г
Д
120. Чого найбільше хочеться Яремі
А Хочеться знати, де воля вставала, Хочеться знати, де байрак гомонить
Б Хочеться знати, чи вірно кохає, Дівчина у гаю, де тихо, як в раю
В Хочеться дивитись, як сонечко сяє, хочеться послухать, як море заграє, як

пташечка щебече, байрак гомонить…

Г Хочеться чути рідненьку дівчину, Що ніжно обійме юного хлопчину
Д Хочеться виростить крила єдині, Щоб вірним бути всій Україні

А
Б
В
Г
Д
 
121. У рядках поеми „Гайдамаки” Т.Шевченка

А онуки? Їм байдуже, –
Панам жито сіють…
використано художній засіб
А алегорію
Б метафору
В гіперболу
Г метонімію
Д символ
А
Б
В
Г
Д
122. Про кого сказано слова

… сирота убогий,
Ні сестри, ні брата, нікого нема!
Попихач жидівський, виріс у порогу;
А не клене долі, людей не займа…
А Лейбу
Б Ярему
В Гонту
Г титаря
Д Залізняка
А
Б
В
Г
Д
123. Кого охарактеризовано у творі „Гайдамаки” Т.Шевченка словами „В червонім жупані,

Сидить один та думає…”
А Гонту
Б Залізняка
В кофедерата
Г Лейбу
Д Галайду
А
Б
В
Г
Д
124. Думки героїні

„Заховаюсь, дитя моє,
Сама під водою,
А ти гріх мій спокутуєш
В людях сиротою,
Безбатченком!..”
стали фіналом твору
А „Катерина”
Б „Утоплена”
В „Марія”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
125. Уривок

Розбрілись конфедерати
По Польщі, Волині,
По Литві, по Молдаванах
І по Україні…
взято із твору
А „До Основ’яненка”
Б „Сон” („У всякого своя доля”)
В „Гайдамаки”
Г „Кавказ”
Д „І мертвим, і живим…”
А
Б
В
Г
Д
126. Хто в поемі „Гайдамаки” Т.Шевченка співає

Ой гоп, гопака!
Полюбила козака,
Та рудого, та старого –
Лиха доля така…
А Гонта
Б Залізняк
В кобзар
Г Галайда
Д Оксана
А
Б
В
Г
Д
127. На картині зображено головну героїню твору
А І.Котляревського
Б Т.Шевченка
В Г.Квітки-Основ’яненка
Г П.Куліша
Д Марка вовчка
Картина Шевченка Катерина
А
Б
В
Г
Д
128. В основі якого твору Т.Шевченка лежить тема селянського повстання
А комедія „Сон”
Б поема „Тарасова ніч”
В поема „Гамалія”
Г поема „Кавказ”
Д поема „Гайдамаки”
А
Б
В
Г
Д
129. Т.Шевченко в поемі „Гайдамаки” згадує свого діда, якому
А 50 літ
Б 60 літ
В 80 літ
Г 90 літ
Д 100 літ
А
Б
В
Г
Д
130. Початок якого твору Т.Шевченка продовжує ідею поетичного твору Г.Сковороди

„Всякому місту – звичай і права”
А „Заповіт”
Б „Кавказ”
В „Гайдамаки”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „І мертвим, і живим…”
А
Б
В
Г
Д
131. До історичного минулого Т.Шевченко звертається в поемі „Гайдамаки” з метою
А активізувати сучасників до вивчення історії рідного краю
Б уславити історію рідного народу
В уславити велич рідного народу, який спроможний захищати свої права
Г протиставити сьогоденя славному минулому
Д закликати народ до повалення самодержавства
А
Б
В
Г
Д
132.

Усі на сім світі –
І царята, і старчата –
Адамові діти…
звучить у творі Т.Шевченка
А „Кавказ”
Б „Мені однаково…”
В „Гайдамаки”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „І мертвим, і живим…”
А
Б
В
Г
Д
133. Про кого Т.Шевченко говорить

Оце твої діти,
Твої квіти молодії,
Чорнилом политі.
Московською блекотою
В німецьких петлицях
Заглушені!..
А про козаків-відступників
Б про земляків
В про москалів
Г про петербуржців
Д про інтелігенцію
А
Б
В
Г
Д
134. Які події покладено в основу твору „Гайдамаки” Т.Шевченка
А похід князя Ігоря на половців
Б події, які відбулися в Ніжині 1663 року
В Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького
Г козацьке повстання – Коліївщина
Д війна з турецько-татарськими загарбниками
А
Б
В
Г
Д
135. З якого твору Т.Шевченка взяті слова

Мов із тісної домовини
На той останній Страшний суд
Мертвці за правдою встають
А „До Основ’яненка”
Б „Гайдамаки”
В „Кавказ”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
136. Який прийом сатири використано у рядках

Ні, то люди,
В кайдани залиті.
Із нор золото виносять,
Щоб пельку залити
Неситому
!.. То каторжні,
А за що? Те знає…
Вседержитель
А сатира
Б сарказм
В іронія
Г гротеск
Д гіпербола
А
Б
В
Г
Д
137. Про яке місто Т.Шевченко пише

То город безкраїй.
Чи то турецький,
Чи то німецький…
А Київ
Б Москву
В Петербург
Г Одесу
Д Чигирин
А
Б
В
Г
Д
138. Композиція поеми Т.Шевченка „Гайдамаки”
А має два епілоги
Б має два вступи
В не має епілогу
Г не має вступу
Д не має діалогів
А
Б
В
Г
Д
139. Кого у творі Т.Шевченка „Сон” („У всякого своя доля”) описано такими словами

А на коні сидить охляп,
У свиті – не в свиті,
І без шапки. Якимсь листом
Голова повита.
Кінь басує…
А Б.Хмельницького
Б Петра І
В царя Олександра
Г царя Миколу
Д І.Сірка
А
Б
В
Г
Д
140. Яким композиційним елементом є ілюстрація до твору Т.Шевченка „Гайдамаки”
А експозицією
Б зав’язкою
В розгортанням дії
Г кульмінацією
Д розв’язкою
Закохані на побаченні
А
Б
В
Г
Д
141. В якому творі головній героїні винесено вирок:

„Доню моя, доню моя,
Дитя моє любе!
Іди од нас…”
А „Гайдамаки”
Б „Марія”
В „Сон” („На панщині пшеницю жала”)
Г „Катерина”
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
142. Який художній засіб використано в уривку

Дивлюсь я, що дальш буде,
Що буде робити
Мій медведик! Стоїть собі,
Голову понурив,
Сіромаха.
А гіперболу
Б сарказм
В сатиру
Г іронію
Д літоту
А
Б
В
Г
Д
143. Назвіть поему Т.Шевченка, яка починається словами

За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію политі.
А „Кавказ”
Б „Сон” („У всякого своя доля”)
В „Великий льох”
Г „Гайдамаки”
Д „І мертвим, і живим…”
А
Б
В
Г
Д
144. В якому творі Т.Шевченко закликає

Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику руїну…
А „І мертвим, і живим…”
Б „Кавказ”
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „Гайдамаки”
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
145.

Нема на світі України,
Немає другого Дніпра…
Це –
А літота
Б афоризм
В паралелізм
Г гіпербола
Д асонанс
А
Б
В
Г
Д
146. Яку націю найчастіше згадує Т.Шевченко в посланні „І мертвим, і живим…”
А поляків
Б німців
В чехів
Г росіян
Д монголів
А
Б
В
Г
Д
147. Якої поезії немає в циклі „В казематі”
А „За байраком байрак”
Б „Заповіт”
В „Мені однаково…”
Г „Ой три шляхи широкії”
Д „Садок вишневий коло хати”
А
Б
В
Г
Д
148. Яке місто не згадується Т.Шевченком в посланні „І мертвим, і живим…”
А Брути
Б Коклеси
В Синоп
Г Трапезонд
Д Київ
А
Б
В
Г
Д
149. Установіть відповідність
1 паралелізм
2 іронія
3 епітет
4 метафора
А Отам-то милостивії ми

Ненагодовану і голу
Застукали сердешну волю
Та й цькуємо.

Б Живою душею в Україні витай,

Літай з козаками понад берегами…

В Кати згнущаються над нами,

А правда наша п’яна спить.

Г І од глибокої тюрми

Та до високого престола –
Усі ми в золоті і голі…

Д Заплач з козаками дрібними сльозами,

І мене з неволі в степу виглядай!
  А Б В Г Д
1
2
3
4
150. Установіть відповідність
Персонаж

1 землячки-перевертні
2 москаль Іван
3 Ярема Галайда
4 Прометей

Персонаж

А кат-колонізатор
Б українська еліта
В титар
Г карбівничі
Д Катерина ІІ

  А Б В Г Д
1
2
3
4
151. Установіть відповідність за жанровою ознакою
Твір

1 „До Основ’яненка”
2 „Гайдамаки”
3 „Кавказ”
4 „Заповіт”

Твір

А „Сон” („У всякого своя доля”)
Б „Тополя”
В „Мені однаково…”
Г „І мертвим, і живим…”
Д „Маруся Чурай”

  А Б В Г Д
1
2
3
4
152. Установіть відповідність
1 „Сон” („У всякого своя

доля”)

2 „Заповіт”
3 „Кавказ”
4 „І мертвим, і живим…”

А Отам-то милостивії ми

Ненагодовану і голу
Застукали сердешну волю…

Б А тим часом світить

З усіх вікон у титаря,
Що то там твориться?

В І мене в сем’ї великій,

В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.

Г Нема на світі України,

Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину
Шукати доброго добра…

Д Отак, ідучи попідтинню

З бенкету пяний уночі,
Я міркував собі йдучи,
Поки доплентавсь до хатини.
  А Б В Г Д
1
2
3
4