153. Який художній засіб використано в рядках
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі
|
А епітет
Б метафору
В оксиморон
Г метонімію
Д порівняння
|
|
154. Укажіть, які події спричинили написання Т.Шевченком політичної інвективи „Кавказ” |
А події часів існування Грузинського царства
Б події турецько-російських воєн, де брали участь гірські народи Кавказу
В сувора краса Кавказу і життя тамтешніх народів
Г непорозуміння між кавказькими народами та слов’янами через територіальний
поділ узбережжя Чорного моря
Д національно-визвольна війна кавказьких народів, зокрема Чечні та Дагестану
1817–1864 рр., яку з 1834 року очолив Шаміль і яка зазнала поразки. Через що ці території були приєднані до Російської імперії.
|
|
|
155. Фрагмент комедії „Сон” („У всякого своя доля”)
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще й на лихо, сердешне,
Хита головою
Т.Шевченко зобразив
|
А царицю Олександру Федорівну, дружину царя Миколи І
Б невідому дитину, яка опинилася „у царських палатах”
В не дуже розумну красуню Петербургу, яку всі знали
Г царівну Софію, доньку царя Олексія
Д збірний образ неосвічених жінок
|
|
156. Персонажами поеми Т.Шевченка „Сон” (У всякого своя доля), які „сміються та лають
батьків своїх, що змалечку цвенькать не навчили по-німецьки” є
|
А знедолені заробітчани
Б пани „пикаті, пузаті”
В „землячки-перевертні”
Г цар і цариця
Д політичні в’язні, яких ліричний герой побачив у Сибіру
|
|
157. Яка ідейна, композиційна та художня роль сміху у творі Т.Шевченка „Сон” („У всякого
своя доля”)
|
А створення нових реалій бурлескно-травестійного жанру
Б розважання, відволікання від надто серйозних проблем
В продовження традицій Езопа в приховуванні правди
Г прийом знищення, заперечення, гострого висміювання й глумління над
світом насильства і зла
Д традиційний прийом для української літератури
|
|
|
158. Образ жита-пшениці в прозовій „Передмові” до поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” в
контексті головної ідеї твору „Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрита, не розмежованою останеться навіки од моря і до моря – слов’янська земля” має таке значення:
|
А символізує перехід в інший світ (як в обрядах поховання), що вказує на загибель
багатьох тисяч простих людей
Б символізує загарбницьку політику, яку сповідували поляки на території України
В уособлює шанобливе ставлення до переможців у збройному повстанні
Г як різновид символу хліба, пройнятий ідеєю добра, єднання й утверджує
безперспективність збройного розв’язання конфліктів
Д символізує швидке припинення боротьби з метою побрататися
|
|
|
159. Назвіть ознаки жанру послання на прикладі поезії Т.Шевченка „До Основ’яненка” |
А звертання до когось або до чогось в алегоричній формі з гіперболізацією
Б ліро-епічний алегоричний твір, у якому фабула підпорядкована моралізаційній
частині
В запис, зроблений автором, певного художнього твору, що вказує на особу чи
подію, якій присвячений цей твір
Г різновид епістоли, віршоване звернення до конкретного адресата, що зумовлює
палкість прохання, роздумів, наведення фактів
|
|
Д авторські пояснення у творі щодо умов та часу дії, зовнішнього вигляду і поведінки
дійових осіб
|
|
160. Укажіть, яка з поем Т.Шевченка має таку ідейно-проблемну спрямованість: проблема
героя і народу з утвердженням визначальної ролі народу в образах конкретних коліїв-повстанців, героїка повстання та народних ватажків, героїв-повстанців розкриті засобом гіперболізації (історичної та сюжетної), глибокий біль за таку героїчну історію; ідея єдності слов’янських народів
|
А „До Основ’яненка”
Б „І мертвим, і живим…”
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „Кавказ”
Д „Гайдамаки”
|
|
161. Т.Шевченко в поемі „Гайдамаки” звертається до героїчного минулого України з метою |
А протиставлення світу героїзму і високих пристрастей світові тиранства,
рабської покори, які визначали основний зміст самодержавного суспільства
Б уславлення своїх сучасників
В уславлення мужніх козаків Гонти й Залізняка
Г замилування героїчною красою й величчю власного народу, спроможного на
подвиг
Д доповнення сюжету й фактажу зображуваних подій
|
|
|
162. Визначте стильові та стилістичні особливості романтизму |
А бурлеск та травестія просвітницького реалізму поступаються описам побутового
життя з елементами соціальної критики зображення дійсності
Б вишукані фрази, гіперболізація використання думок інших письменників для
підтвердження власної
В ідейна й сюжетна спрямованість творів зосереджена на соціальних проблемах,
вчинки героя мають соціально-історичну зумовленість
Г культивування символіки, особливо народнопісенної; активний розвиток
|
|
ліричних жанрів, які давали змогу розкрити таємну сторону душі людини, епічної прози
Д зображення побутових сюжетів і конфліктів; відсутність образно-символічного освоєння
дійсності; герої є раціонально зорієнтованими
|
|
163. Укажіть ідейно-художні та проблемно-тематичні особливості романтизму |
А показ ідеальних героїв, намагання показати найтонші порухи людської душі
Б підвищена увага до одиничного, неповторного, ствердження самоцінності
людини, народу, нації; неординарні герої діють у небуденних обставинах; сильні яскраві почуття
В спрямованість на розкриття соціальних вад, які перешкоджають вільному
розвитку людини, прояву її природних здібностей
Г розвиток релігійних традицій у творах сучасників, які розкривали зв’язок
людини з Богом, а також створення нових жанрів лірики
Д зображення типового героя в типових обставинах
|
|
|
164. Укажіть, яку дискусію спричинило видання поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” |
А про місце історичних подій, які описані в поемі та недостовірність фактів,
закладених в основу
Б про національну свідомість українців
В про використання фольклорних джерел, які не можуть бути достовірними
історичними прикладами
Г про неприпустимість сцени насильства, коли Гонта вбиває своїх дітей, у
літературі
|
|
Д про право існування української („малоросійської”) мови, яку більшість рецензентів
вважали діалектом російської
|
|
165. Укажіть роки життя й місце народження Т.Шевченка |
А 1722–1794рр., с.Чорнухи на Полтавщині
Б 1800–1861рр., м.Київ
В 1814–1861рр., м.Львів
Г 1814–1861рр., с.Моринці на Черкащині
Д 1814–1861рр., с.Кирилівка на Черкащині
|
|
166. Т.Шевченко був арештований |
А у 1845 році за неадекватну поведінку на публіці
Б у 1838 році під час студентських виступів у Петербурзькій академії мистецтв
В у 1847 році за участь у Кирило-Мефодіївському братстві
Г у 1845 році за написання поеми „Кавказ”
Д у 1847 році за опис царя та цариці у поемі ”Сон” (”У всякого своя доля”)
|
|
167. Укажіть, які життєві обставини зумовили появу циклу Т.Шевченка „В казематі” |
А сильне враження від звістки, що загинув Яків де Бальмен
Б звістка, що Кирило-Мефодіївське братство розформовано
В символ імперської політики Росії, де всі народи живуть, як у казематі
Г подорож в Україну в 1843–1845рр., яка показала пригноблений стан
українського народу
Д перебування поета в ізоляторі ІІІ відділення під час слідства
|
|
|
168. Сцена „генерального мордобитія”, за словами І.Франка, в поемі „Сон” („У всякого
своя доля…”) сприймається як:
|
А система заохочень і покарань наближених до царя осіб
Б сатирично-гумористичне зображення взаємин царської обслуги різного рівня
В символ заклику до скасування правління царату
Г сатиричний символ державної „механіки” царизму, своєрідна політична
метафора, що унаочнює ієрархію насильства, на якому тримається царська влада
Д це символ руйнування існуючої системи напередодні встановлення нової
|
|