4.3. Тарас Шевченко

4.3. Тарас Шевченко

153. Який художній засіб використано в рядках

Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі
А епітет
Б метафору
В оксиморон
Г метонімію
Д порівняння
А
Б
В
Г
Д
154. Укажіть, які події спричинили написання Т.Шевченком політичної інвективи „Кавказ”
А події часів існування Грузинського царства
Б події турецько-російських воєн, де брали участь гірські народи Кавказу
В сувора краса Кавказу і життя тамтешніх народів
Г непорозуміння між кавказькими народами та слов’янами через територіальний

поділ узбережжя Чорного моря

Д національно-визвольна війна кавказьких народів, зокрема Чечні та Дагестану

1817–1864 рр., яку з 1834 року очолив Шаміль і яка зазнала поразки. Через що ці території були приєднані до Російської імперії.
А
Б
В
Г
Д
 
155. Фрагмент комедії „Сон” („У всякого своя доля”)

Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще й на лихо, сердешне,
Хита головою
Т.Шевченко зобразив
А царицю Олександру Федорівну, дружину царя Миколи І
Б невідому дитину, яка опинилася „у царських палатах”
В не дуже розумну красуню Петербургу, яку всі знали
Г царівну Софію, доньку царя Олексія
Д збірний образ неосвічених жінок
А
Б
В
Г
Д
156. Персонажами поеми Т.Шевченка „Сон” (У всякого своя доля), які „сміються та лають

батьків своїх, що змалечку цвенькать не навчили по-німецьки” є
А знедолені заробітчани
Б пани „пикаті, пузаті”
В „землячки-перевертні”
Г цар і цариця
Д політичні в’язні, яких ліричний герой побачив у Сибіру
А
Б
В
Г
Д
157. Яка ідейна, композиційна та художня роль сміху у творі Т.Шевченка „Сон” („У всякого

своя доля”)
А створення нових реалій бурлескно-травестійного жанру
Б розважання, відволікання від надто серйозних проблем
В продовження традицій Езопа в приховуванні правди
Г прийом знищення, заперечення, гострого висміювання й глумління над

світом насильства і зла

Д традиційний прийом для української літератури

А
Б
В
Г
Д
 
158. Образ жита-пшениці в прозовій „Передмові” до поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” в

контексті головної ідеї твору „Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрита, не розмежованою останеться навіки од моря і до моря – слов’янська земля” має таке значення:
А символізує перехід в інший світ (як в обрядах поховання), що вказує на загибель

багатьох тисяч простих людей

Б символізує загарбницьку політику, яку сповідували поляки на території України
В уособлює шанобливе ставлення до переможців у збройному повстанні
Г як різновид символу хліба, пройнятий ідеєю добра, єднання й утверджує

безперспективність збройного розв’язання конфліктів

Д символізує швидке припинення боротьби з метою побрататися

А
Б
В
Г
Д
 
159. Назвіть ознаки жанру послання на прикладі поезії Т.Шевченка „До Основ’яненка”
А звертання до когось або до чогось в алегоричній формі з гіперболізацією
Б ліро-епічний алегоричний твір, у якому фабула підпорядкована моралізаційній

частині

В запис, зроблений автором, певного художнього твору, що вказує на особу чи

подію, якій присвячений цей твір

Г різновид епістоли, віршоване звернення до конкретного адресата, що зумовлює

палкість прохання, роздумів, наведення фактів
А
Б
В
Г
Д
Д авторські пояснення у творі щодо умов та часу дії, зовнішнього вигляду і поведінки

дійових осіб
 
160. Укажіть, яка з поем Т.Шевченка має таку ідейно-проблемну спрямованість: проблема

героя і народу з утвердженням визначальної ролі народу в образах конкретних коліїв-повстанців, героїка повстання та народних ватажків, героїв-повстанців розкриті засобом гіперболізації (історичної та сюжетної), глибокий біль за таку героїчну історію; ідея єдності слов’янських народів
А „До Основ’яненка”
Б „І мертвим, і живим…”
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „Кавказ”
Д „Гайдамаки”
А
Б
В
Г
Д
161. Т.Шевченко в поемі „Гайдамаки” звертається до героїчного минулого України з метою
А протиставлення світу героїзму і високих пристрастей світові тиранства,

рабської покори, які визначали основний зміст самодержавного суспільства

Б уславлення своїх сучасників
В уславлення мужніх козаків Гонти й Залізняка
Г замилування героїчною красою й величчю власного народу, спроможного на

подвиг

Д доповнення сюжету й фактажу зображуваних подій

А
Б
В
Г
Д
 
162. Визначте стильові та стилістичні особливості романтизму
А бурлеск та травестія просвітницького реалізму поступаються описам побутового

життя з елементами соціальної критики зображення дійсності

Б вишукані фрази, гіперболізація використання думок інших письменників для

підтвердження власної

В ідейна й сюжетна спрямованість творів зосереджена на соціальних проблемах,

вчинки героя мають соціально-історичну зумовленість

Г культивування символіки, особливо народнопісенної; активний розвиток

А
Б
В
Г
Д
ліричних жанрів, які давали змогу розкрити таємну сторону душі людини, епічної прози

Д зображення побутових сюжетів і конфліктів; відсутність образно-символічного освоєння

дійсності; герої є раціонально зорієнтованими
 
163. Укажіть ідейно-художні та проблемно-тематичні особливості романтизму
А показ ідеальних героїв, намагання показати найтонші порухи людської душі
Б підвищена увага до одиничного, неповторного, ствердження самоцінності

людини, народу, нації; неординарні герої діють у небуденних обставинах; сильні яскраві почуття

В спрямованість на розкриття соціальних вад, які перешкоджають вільному

розвитку людини, прояву її природних здібностей

Г розвиток релігійних традицій у творах сучасників, які розкривали зв’язок

людини з Богом, а також створення нових жанрів лірики

Д зображення типового героя в типових обставинах

А
Б
В
Г
Д
 
164. Укажіть, яку дискусію спричинило видання поеми Т.Шевченка „Гайдамаки”
А про місце історичних подій, які описані в поемі та недостовірність фактів,

закладених в основу

Б про національну свідомість українців
В про використання фольклорних джерел, які не можуть бути достовірними

історичними прикладами

Г про неприпустимість сцени насильства, коли Гонта вбиває своїх дітей, у

літературі
А
Б
В
Г
Д
Д про право існування української („малоросійської”) мови, яку більшість рецензентів

вважали діалектом російської
 
165. Укажіть роки життя й місце народження Т.Шевченка
А 1722–1794рр., с.Чорнухи на Полтавщині
Б 1800–1861рр., м.Київ
В 1814–1861рр., м.Львів
Г 1814–1861рр., с.Моринці на Черкащині
Д 1814–1861рр., с.Кирилівка на Черкащині
А
Б
В
Г
Д
166. Т.Шевченко був арештований
А у 1845 році за неадекватну поведінку на публіці
Б у 1838 році під час студентських виступів у Петербурзькій академії мистецтв
В у 1847 році за участь у Кирило-Мефодіївському братстві
Г у 1845 році за написання поеми „Кавказ”
Д у 1847 році за опис царя та цариці у поемі ”Сон” (”У всякого своя доля”)
А
Б
В
Г
Д
167. Укажіть, які життєві обставини зумовили появу циклу Т.Шевченка „В казематі”
А сильне враження від звістки, що загинув Яків де Бальмен
Б звістка, що Кирило-Мефодіївське братство розформовано
В символ імперської політики Росії, де всі народи живуть, як у казематі
Г подорож в Україну в 1843–1845рр., яка показала пригноблений стан

українського народу

Д перебування поета в ізоляторі ІІІ відділення під час слідства

А
Б
В
Г
Д
 
168. Сцена „генерального мордобитія”, за словами І.Франка, в поемі „Сон” („У всякого

своя доля…”) сприймається як:
А система заохочень і покарань наближених до царя осіб
Б сатирично-гумористичне зображення взаємин царської обслуги різного рівня
В символ заклику до скасування правління царату
Г сатиричний символ державної „механіки” царизму, своєрідна політична

метафора, що унаочнює ієрархію насильства, на якому тримається царська влада

Д це символ руйнування існуючої системи напередодні встановлення нової

А
Б
В
Г
Д
169. Який розділ поеми Т.Шевченка „Гайдамаки” має драматичний елемент – ремарки:

„Старшини нишком стали за дубом, а під дубом сидить сліпий кобзар; кругом його запорожці і гайдамаки. Кобзар співає з повагою і неголосно…” та ілюстрований даним малюнком
А „Свято в Чигирині”
Б „Треті півні”
В „Гупалівщина”
Г „Бенкет у Лисянці”
Д „Лебедин”
Кобзар під дубом
А
Б
В
Г
Д
170. Словами з поеми Т.Шевченка „Кавказ”

… Слава! Слава!
Хортам, і гончим, і псарям,
І нашим батюшкам-царям
Слава!
І вам слава, сині гори,
Кригою окуті,
І вам, лицарі великі,
Богом не забуті…
вжито
А у прямому значенні, оскільки Т.Шевченко підтримував політику горців
Б у прямому значенні, оскільки ці слова символізують розуміння та підтримку

державницької політики Росії

В у переносному значенні, оскільки це гнівний осуд імперської політики Росії,

виражений засобами сатири

Г у переносному значенні, оскільки автор не погоджується з воєнними діями

горців на Кавказі

Д у переносному значенні, оскільки „хорти”, „гончі” – це символ мародерства

під час загарбницьких походів російської армії на Кавказ
А
Б
В
Г
Д
 
171. „Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив

більше, ніж десять переможних армій,” – сказано про
А І Котляревського
Б Т.Шевченка
В Є.Маланюка
Г Остапа Вишню
Д І.Франка
А
Б
В
Г
Д
172. Низку риторичних запитань: „Що ми?.. чиї сини? яких батьків? ким? за що куті?” –

ставить автор у творі
А „Україна в огні”
Б „І мертвим, і живим…”
В „Чорна рада”
Г „Мойсей”
Д „Гімн”
А
Б
В
Г
Д
173. У Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані відбуваються події твору
А „Чорна рада”
Б „Хіба ревуть воли, як ясла повні”
В „Вершники”
Г „Гайдамаки”
Д „Кайдашева сім’я”
А
Б
В
Г
Д
174. Слова Т.Шевченка

„Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце в небі сяє,
Тебе не забудуть!”
викарбовано на пам’ятнику
А Г.Сковороді
Б І.Котляревському
В Марку Вовчку
Г Г.Квітці-Основ’яненку
Д П.Кулішу
А
Б
В
Г
Д
175.

„Утни, батьку, щоб нехотя
На весь світ почули,
Що діялося в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала!”
– звертається Тарас Шевченко до
А Г.Сковороди
Б П.Куліша
В Г.Квітки-Основ’яненка
Г І.Котляревського
Д до себе
А
Б
В
Г
Д
176. Запорозький полковник Максим Залізняк є персонажем твору
А „Чорна рада”
Б „Гайдамаки”
В „Максим Гримач”
Г „De Libertate”
Д „Маруся Чурай”
А
Б
В
Г
Д
177. У кінці якого твору Т.Шевченко пише:

І забудеться самотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України.
А „До Основ’яненка”
Б „Гайдамаки”
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „І мертвим, і живим…”
Д „Кавказ”
А
Б
В
Г
Д
178. Що (кого) означає у творі „Гайдамаки” Т.Шевченка слово „поставець”
А повстанець
Б чарка
В шабля
Г ватажок
Д конфедерат
А
Б
В
Г
Д
179. У поемі „Сон” („У всякого своя доля”) Т.Шевченка Микола І – то „медвідь”, то „кошеня”,

а цариця – „чапля”; обоє сердиті й надуті, „мов сичі”. Як називаються такі образи:
А сатиричними
Б гротескними
В алегоричними
Г бурлескними
Д саркастичними
А
Б
В
Г
Д
180. Поема „Гайдамаки” має присвяту
А Василю Івановичу Григоровичу
Б Василю Андрійовичу Жуковському
В Якову де Бальмену
Г моїм соузникам
Д українському народу
А
Б
В
Г
Д
181. Який художній засіб використано в уривку з твору Т.Шевченка

… Слава не поляже;
Не поляже, а розкаже,
Що діялося в світі,
Чия правда, чия кривда
І чиї ми діти.
А символ
Б гіпербола
В алюзія
Г асиндетон
Д інверсія
А
Б
В
Г
Д
182. Який художній засіб використано в уривку з твору Т.Шевченка

Сліпий старець, сумуючи,
Співає під тином
А інверсію
Б асиндетон
В асонанс
Г алітерацію
Д градацію
А
Б
В
Г
Д
183. З ким зустрівся Т.Шевченка в Літньому саду
А з І.Сошенком
Б з В.Жуковським
В з К.Брюлловим
Г з Є.Гребінкою
Д з П.Кулішем
А
Б
В
Г
Д
184. Укажіть, де і за яких умов Т.Шевченко відбував заслання
А рядовим в Оренбурзькому окремому корпусі із забороною писати й малювати
Б рядовим у Київському військовому корпусі із забороною писати
В рядовим у Петербурзькому таємному відділку із забороною писати й малювати
Г рядовим у Московському військовому окрузі без заборони писати й малювати
Д унтер-офіцером у Васильківському окремому корпусі із забороною писати й

малювати
А
Б
В
Г
Д
 
185. Який художній засіб використано у творі Т.Шевченка

Хто йде, їде – не минає:
Хто бублик, хто гроші;
Хто старому, а дівчата
Шажок міхоноші.
А епіфора
Б інверсія
В градація
Г анафора
Д символ
А
Б
В
Г
Д
186. Кому з відомих українців, зображених нижче, Т.Шевченко присвятив слова:

… А ти, батьку,
Як сам здоров знаєш,
Тебе люде поважають,
Добрий голос маєш;
Співай же їм, мій голубе,
Про січ, про могили,
Коли яку насипали,
Кого проложили…
А Портрет Г.Сковороди    Б Портрет І.Котляревського    В Портрет Г.Квітки-Основ’яненка    Г Портрет П.Куліша    Д Портрет М.Костомарова
А
Б
В
Г
Д
187. Який прийом використано в уривку з твору Т.Шевченка

Думав, доля зустрінеться –
Спіткалося горе…
А алюзію
Б градацію
В антитезу
Г евфемізм
Д інверсію
А
Б
В
Г
Д
188. Який із цих творів не поема
А „Слово о полку Ігоревім”
Б „Кавказ” Т.Шевченка
В „Гайдамаки” Т.Шевченка
Г „Мойсей” І.Франка
Д „Мені однаково…” Т.Шевченка
А
Б
В
Г
Д
189. Який поетичний жанр передбачає звернення автора до певної особи чи загалу
А містерія
Б медитація
В елегія
Г послання
Д ліричний відступ
А
Б
В
Г
Д
190. Який твір містить розлогу пейзажну картину України
А „Сон” („У всякого своя доля…”)
Б „Гайдамаки”
В „Катерина”
Г „Заповіт”
Д „Кавказ”
А
Б
В
Г
Д
191. Укажіть твір Т.Шевченка, уривок з якого наведено:

До нас в науку! Ми навчим,
Почому хліб і сіль почім!
Ми християне; храми, школи,
Усе добро, сам Бог у нас!
А „Сон” („У всякого своя доля…”)
Б „Кавказ”
В „До Основ’яненка”
Г „І мертвим, і живим…”
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
192. Укажіть, який троп використано в уривку

І спочинуть невольничі
Утомлені руки,
І коліна одпочинуть,
Кайданами куті
А символ
Б гіпербола
В метонімія
Г алегорія
Д порівняння
А
Б
В
Г
Д
193. За висловом К.Брюллова, це була „найбільша свиня в торжковських туфлях”, але завдяки

Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Це –
А Микола І
Б Петро І
В В.Енгельгардт
Г В.Жуковський
Д І.Сошенко
А
Б
В
Г
Д
194. Назвіть історичну неточність, зроблену Т.Шевченком у поемі „Гайдамаки”
А титаря вбито у Вільшані
Б повстання тривало недовго
В згадуються міста Умань, Лебедин, Кирилівка
Г Коліївщина 1768 року
Д брали участь усі: від жінок до літніх людей
А
Б
В
Г
Д
195. Ким був Ярема до початку повстання з поеми „Гайдамаки” Т.Шевченка
А рекрутом
Б підпасичем
В наймитом
Г кріпаком
Д джурою
А
Б
В
Г
Д
196. З яким твором Т.Шевченка перегукується ідейним змістом та жанрово-композиційною

специфікою поема Г.Гейне „Німеччина. Зимова казка”
А „Катерина”
Б „Сон” („У всякого своя доля…”)
В „До Основ’яненка”
Г „Кавказ”
Д „І мертвим, і живим…”
А
Б
В
Г
Д
197. Хто про Т.Шевченка сказав: „Шевченко – поет великий і багатогранний. Його поезія

увібрала в себе всю привабливість і силу народної пісні, її чарівну простоту, живу пульсацію народнопісенних ритмів, поетичність фольклорної символіки”
А І.Нечуй-Левицький
Б І.Франко
В О.Білецький
Г М.Жулинський
Д О.Авраменко
А
Б
В
Г
Д
198. Хто з критиків-сучасників зробив Шевченкові закид щодо схематизму в поемі

„Гайдамаки”: „Немає боротьби сил і ляхи всюди боягузи, ніякого опору, всюди гинуть”
А М.Драгоманов
Б П.Куліш
В І.Сошенко
Г М.Костомаров
Д К.Брюллов
А
Б
В
Г
Д
199. Знайдіть логічне продовження рядків

Малого сліду …
На нашій славній Україні
А не покину
Б не залишу
В не знаю
Г не запам’ятаю
Д не забуду
А
Б
В
Г
Д
200. Знайдіть логічне продовження рядків

Минають дні, …
А Україна, знай, горить
А минають ночі
Б минають роки
В минає літо
Г минає час
Д минають думки
А
Б
В
Г
Д
201. Який художній засіб використано в уривку

А Оксана, як голубка,
Воркує, цілує;
То заплаче, то зомліє,
Головоньку схилить
А алітерація
Б асонанс
В інверсія
Г епіфора
Д анафора
А
Б
В
Г
Д
202. Установіть відповідність
Місто

1 Київ
2 Лебедин
3 Петербург
4 Брути

Назва твору

А „І мертвим, і живим…”
Б „Гайдамаки”
В „До Основ’яненка”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „Катерина”

  А Б В Г Д
1
2
3
4
203. Установіть відповідність
Твір

1 „Сон” („У всякого своя доля”)
2 „Кавказ”
3 „До Основ’яненка”
4 „І мертвим, і живим…”

Цитата

А Од молдованина до фіна

На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!

Б А братія мовчить собі,

Витріщивши очі!

В Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.

Г Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине…

Д Оживуть степи, озера,

І не верстовії,
А вольнії, широкії
Скрізь шляхи святії
Простеляться…
  А Б В Г Д
1
2
3
4
204. Установіть відповідність
Художній засіб

1 персоніфікація
2 анафора
3 епітет
4 паралелізм

Цитата

А Реве, стогне хуртовина,

Котить, верне полем;
Стоїть Катря серед поля,
Дала сльозам волю.

Б Утомилась завірюха,

Де-де позіхає…

В Не вернуться сподівані,

Не вернеться воля,
Не вернуться запорожці,
Не встануть гетьмани.

Г Єсть карії очі – як зіроньки сяють,

Білі рученята – мліють-обіймають…
  А Б В Г Д
1
2
3
4
  Д Оживуть гетьмани в золотім жупані…
205. Установіть відповідність
Цитата

1 Кати згнущаються над нами,

А правда наша п’яна спить.

2 Тополі …

Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.

3 І внучатам із клуночка

Гостинці виймала:
І хрестики, й дукачики,
Й намиста разочок…

4 Не сон-трава на могилі

Вночі процвітає,
То дівчина заручена
Калину саджає.
Художній засіб

А антитеза
Б порівняння
В уособлення
Г пестливі слова
Д заперечне порівняння

  А Б В Г Д
1
2
3
4