4.3. Тарас Шевченко

4.3. Тарас Шевченко

1. Перше видання „Кобзаря” починалося твором
А „Причинна” („Реве та стогне Дніпр широкий”)
Б „Катерина”
В „Думка”
Г „Думи мої, думи мої, лихо мені з вами”
Д „Тарасова ніч”
А
Б
В
Г
Д
2. Рік видання першого „Кобзаря” Т.Шевченка
А 1838
Б 1840
В 1843
Г 1845
Д 1847
А
Б
В
Г
Д
3. До першого „Кобзаря” Т.Шевченка ввійшло
А 8 творів
Б 10 творів
В 15 творів
Г 25 творів
Д 40 творів
А
Б
В
Г
Д
4. Перший „Кобзар” було надруковано в
А Києві
Б Львові
В Петербурзі
Г Москві
Д Ніжині
А
Б
В
Г
Д
5. Останній „Кобзар” Т.Шевченка надруковано
А 1947
Б 1950
В 1957
Г 1960
Д 1961
А
Б
В
Г
Д
6. Серед мотивів ранньої творчості є всі, окрім
А соціальна нерівність і безбатьківство
Б доля матері-страдниці
В героїчне минуле України
Г митець і суспільство
Д показ еліти як рушійної сили у суспільстві
А
Б
В
Г
Д
7. Стиль ранніх творів Т.Шевченка
А класицизм
Б сентименталізм
В романтизм
Г реалізм
Д модернізм
А
Б
В
Г
Д
8. Історична тема в ранній творчості Т.Г.Шевченка присутня у творі
А „До Основ’яненка”
Б „Катерина”
В „Причинна” („Реве та стогне Дніпр широкий”)
Г „Гайдамаки”
Д „Нащо мені чорні брови, нащо карі очі”
А
Б
В
Г
Д
9. Поезії „До Основ’яненка” належать слова
А „А онуки? Їм байдуже, –

Панам жито сіють…”

Б „У всякого своя доля і свій шлях широкий”
В „Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…”
Г „Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами
Верби зеленіють…”

Д „В своїй хаті своя правда,

І сила, і воля…”
А
Б
В
Г
Д
 
10. Поему „Катерина” Т.Шевченко присвятив
А К.Брюлову
Б сестрі Катерині
В О.Венеціанову
Г М.Костомарову
Д В.Жуковському
А
Б
В
Г
Д
11. Мотив трагічної долі дитини-безбатченка наявний у творі Т.Шевченка
А „Гайдамаки”
Б „Мені однаково, чи буду…”
В „Сон” („У всякого своя доля…”)
Г „Кавказ”
Д „Катерина”
А
Б
В
Г
Д
12. Уривок

Облизався неборака;
Та меншого в пузо –
Аж загуло!.. А той собі
Ще меншого туза…
з твору Т.Шевченка
А „Кавказ”
Б „Мені однаково…”
В „І мертвим, і живим, і ненарожденним…”
Г „Сон” („У всякого своя доля…”)
Д „Гайдамаки”
А
Б
В
Г
Д
13. Цей малюнок найбільше підходить як ілюстрація до слів Т.Шевченка
А Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.

(„І Архімед, і Галілей”)

Б У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.

(„У нашім раї на землі”)

В То покритка попідтинню

З байстрям шкандибає,
Батько й мати одцурались
Й чужі не приймають!
(„Сон”(„У всякого своя доля”))

Г Ледве встала, поклонилась,

Вийшла мовчка з хати;
Осталися сиротами
Старий батько й мати.

(„Катерина”)

Д На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
(„Сон”(„На панщині пшеницю жала”))
Малюнок Катерина
А
Б
В
Г
Д
14. У рядках

Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі…
використано художній засіб
А анафору
Б епіфору
В оксиморон
Г гіперболу
Д антитезу
А
Б
В
Г
Д
15. Тарас Шевченко присвятив Якову де Бальмену твір
А „Катерина”
Б „Кавказ”
В „Гайдамаки”
Г „Сон” („У всякого своя доля…”)
Д „Заповіт”
А
Б
В
Г
Д
16. Чеських учених Коллара, Шафарика й Ганка Тарас Шевченко згадує у творі
А „І мертвим, і живим, і ненарожденним…”
Б „Сон” („У всякого своя доля…”)
В „Кавказ”
Г „Гайдамаки”
Д „До Основ’яненка”
А
Б
В
Г
Д
17. Міфічний образ Прометея Тарас Шевченко використав у поемі
А „І мертвим, і живим, і ненарожденним…”
Б „Сон” („У всякого своя доля”)
В „Гайдамаки”
Г „Кавказ”
Д „До Основ’яненка”
А
Б
В
Г
Д
18. Романтичним є твір Тарас Шевченка
А „Заповіт”
Б „Мені однаково, чи буду…”
В „Гайдамаки”
Г „Катерина”
Д „Садок вишневий коло хати”
А
Б
В
Г
Д
19. У поемі „Гайдамаки” говорить: „Спочивайте, сини мої, в глибокій оселі!”
А Залізняк
Б Ярема
В Гонта
Г титар
Д Лейба
А
Б
В
Г
Д
20. Запитання  „Чом ви нам платить за сонце не повинні?”  звучить у творі
А „І мертвим, і живим, і ненарожденним…”
Б „Гайдамаки”
В „До Основ’яненка”
Г „Катерина”
Д „Кавказ”
А
Б
В
Г
Д
21. Кульмінацією поеми „Катерина” є
А випадкова зустріч Катерини з москалем Іваном, який відштовхнув її
Б вигнання Катерини батьками з дому
В жебракування Катерини, щоб прогодувати сина
Г утоплення Катерини
Д народження у Катерини позашлюбного сина
А
Б
В
Г
Д
22. Неправильним є твердження
А Поема „Катерина” написана 1838 року й увійшла до першого „Кобзаря”
Б Поема „Катерина” має присвяту „Василию Андреевичу Жуковскому на память

22 апреля 1838 года”

В Героїня поеми „Катерина” поклала свою дитину серед шляху
Г „Катерина” – реалістична соціально-побутова поема
Д Катерина залишила Івася карбівничим

А
Б
В
Г
Д
 
23. В уривку

У нас же світа, як на те –
Одна Сибір неісходима,
А тюрм! а люду!.. Що й лічить!
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
використано
А іронію
Б сарказм
В гротеск
Г сатиру
Д літоту
А
Б
В
Г
Д
24. До циклу „В казематі” входить твір Тараса Шевченка
А „До Основ’яненка”
Б „Кавказ”
В „Заповіт”
Г „Мені однаково…”
Д „І мертвим, і живим, і ненарожденним…”
А
Б
В
Г
Д
25. Серед тематики ліричних відступів у поемі „Катерина” немає такої, як
А пересторога дівчатам
Б засудження людських поговорів
В оспівування величі материнства
Г уболівання за долю Катерини
Д уболівання за долю Івася
А
Б
В
Г
Д
26. Малюнок до твору Т.Шевченка „Гайдамаки” є ілюстрацією до
А експозиції
Б зав’язки
В розгортання дії
Г кульмінації
Д розв’язки
Гонта ховає дiтей
А
Б
В
Г
Д
27. Поштовхом до написання поеми „Гайдамаки” стало(и)
А народні перекази
Б вивчення історії Малоросії за нарисом Головатого
В вивчення козацьких літописів
Г мемуари учасників подій
Д праці польських учених-істориків
А
Б
В
Г
Д
26. Поема „Гайдамаки” за жанровим різновидом
А філософська поема
Б соціально-побутова поема
В послання
Г героїко-романтична поема
Д сатирична поема
А
Б
В
Г
Д
29. В основу поеми „Гайдамаки” покладено такі історичні події
А оборона Буші від поляків 1654 року
Б національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького
В Коліївщина 1768 року
Г боротьба проти татаро-монгольського іга
Д боротьба проти турецько-татарських набігів
А
Б
В
Г
Д
30. Поезію „Заповіт” Т.Шевченко написав, перебуваючи в
А Києві
Б Петербурзі
В Орській фортеці
Г Яготині
Д Переяславі
А
Б
В
Г
Д
31. Авторське жанрове визначення поеми „Сон” („У всякого своя доля”)
А інвектива
Б послання
В подражаніє
Г містерія
Д комедія
А
Б
В
Г
Д
32. Що або кого має на увазі Т.Шевченко, коли говорить:

Я не одинокий, я не сирота –
Єсть у мене діти, та де їх подіти?
А гайдамаків
Б думки
В громаду у сіряках
Г картини
Д козацтво
А
Б
В
Г
Д
33.

Теплий кожух, тільки шкода –
Не на мене шитий…
У цьому уривку використано
А інверсію
Б алюзію
В інвективу
Г сарказм
Д фразеологізм
А
Б
В
Г
Д
34. В якому місті відбувається „освячення ножів” для гайдамаків за однойменною поемою

Т.Г.Шевченка
А у Вільшані
Б в Умані
В у Чигирині
Г у Києві
Д у Смілі
А
Б
В
Г
Д
35. Про кого Шевченко сказав

… А ти, батьку,
Як сам здоров знаєш,
Тебе люде поважають,
Добрий голос маєш;
Співай же їм, мій голубе,
Про Січ, про могили,
Коли яку насипали,
Кого положили,
Про старину…
А І.Котляревського
Б М.Залізняка
В Г.Сковороду
Г Г.Квітку-Основ’яненка
Д П.Куліша
А
Б
В
Г
Д
36. Який художній засіб використано в уривку

Зорі сяють; серед неба
Горить білолиций;
Верба слуха соловейка,
Дивиться в криницю…
А метафору
Б оксиморон
В метонімію
Г градацію
Д антитезу
А
Б
В
Г
Д
37. Музику до широковідомого варіанту пісні „Заповіт” написав
А М.Лисенко
Б В.Лисенко
В К.Стеценко
Г М.Леонтович
Д І.Гладкий
А
Б
В
Г
Д
38. Біля якої ріки відбулося „освячення ножів” гайдамаками за однойменною поемою

Т.Шевченка
Над … ,
У темному гаю,
Зібралися; старий, малий,
Убогий, багатий
Поєднались – дожидають
Великого свята.
А Дніпро
Б Тясмин
В Рось
Г Ворскла
Д Каяла
А
Б
В
Г
Д
39. Сатиричний образ царя та цариці, зображений на малюнку, є в поемі
А „Катерина”
Б „До Основ’яненка”
В „І мертвим, і живим…”
Г „Сон” („У всякого своя доля”)
Д „Кавказ”
Малюнок царя і цариці
А
Б
В
Г
Д
40. Назва твору, з якого взято подані рядки та ідею, яку втілює автор цими словами

… Лягло костьми
Людей муштрованих чимало.
А сльоз, а крові? Напоїть
Всіх імператорів би стало
З дітьми і внуками, втопить
В сльозах удов’їх…
А показ політичних думок у Петербурзі (поема „Сон” („У всякого своя доля”))
Б оспівування могутності російської армії (поема „Сон” („У всякого своя доля”))
В показ всенародності повстання (поема „Гайдамаки”)
Г гнівний осуд загарбницької політики російського самодержавства (поема

„Кавказ”)

Д розкриття дій української інтелігенції (послання „І мертвим, і живим…”)

А
Б
В
Г
Д
 
41. Подані рядки

Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
узяті із твору
А „Сон” („У всякого своя доля”)
Б „Гайдамаки”
В „Кавказ”
Г „І мертвим, і живим…”
Д „Мені однаково…”
А
Б
В
Г
Д
42. Як назвав Т.Шевченко цикл віршів, написаних під час ув’язнення в Петропавлівській

фортеці
А „Кобзар”
Б „Три літа”
В „В казематі”
Г „Невольнича лірика”
Д „Малий Кобзар”
А
Б
В
Г
Д
43. Який художній засіб використано в рядку

Та синові за гіркого медяник купила.
А епітет
Б оксиморон
В інверсію
Г антитезу
Д метафору
А
Б
В
Г
Д
44. Основними мотивами поеми Т.Шевченка „Сон” („У всякого своя доля”) є всі, окрім
А сатира та царизм
Б возвеличення царя та його системи управління
В протест проти колонізації України
Г показ ганебної ролі Петра І та Катерини ІІ в історії України
Д заклик до боротьби проти самодержавного ладу
А
Б
В
Г
Д
45. До циклу „В казематі” входять усі поезії, окрім
А „Мені однаково, чи буду…”
Б „Садок вишневий коло хати”
В „І виріс я на чужині”
Г „Ой одна я, одна…”
Д „За байраком байрак”
А
Б
В
Г
Д
46. Герой якого твору Т.Шевченка говорить:

Я до тебе літатиму
З хмари на розмову…

.  .  .

На раду з тобою,
Опівночі падатиму
Рясною росою.

А „До Основ’яненка”
Б „Гайдамаки”
В „Сон” („У всякого своя доля”)
Г „І мертвим, і живим…”
Д „Кавказ”
А
Б
В
Г
Д
47. Який художній засіб використано в уривку

Забудь, що клялася; другого шукай;
… я в сірій свитині,
А ти титарівна…
А метафору
Б оксиморон
В метонімію
Г градацію
Д антитезу
А
Б
В
Г
Д
48. Установіть відповідність
Твір

1 „Катерина”
2 „До Основ’яненка”
3 „Гайдамаки”
4 „Заповіт”

Жанр

А історико-героїчна поема
Б послання
В сатирична поема
Г ліричний вірш
Д соціально-побутова поема

  А Б В Г Д
1
2
3
4
49. Установіть відповідність
Назва твору

1 „І мертвим, і живим,

і ненарожденним…”

2 „Кавказ”
3 „Заповіт”
4 „Мені однаково…”

Ідея

А критика української еліти
Б єдиний заклик до повалення самодер-

жавства, розбудови нового суспільства

В усвідомлення того, що здобуття незалеж-

ності – ідеал історичного розвитку нації
  А Б В Г Д
1
2
3
4
  Г заклик до об’єднаня зусиль народів для боротьби проти

спільного ворога – російського царату

Д вболівання за долю своєї Батьківщини, почуття

відповідальності
50. Установіть відповідність між художнім засобом та прикладом

Заспіваю, заридаю
(1) Як мала дитина
(2) Аж до моря запорожці
Степ широкий вкрили
.
Отамани на (3) вороних
Перед бунчуками
Вигравають… (4) А пороги
Меж очеретами
Ревуть, стогнуть, розсердились,
Щось страшне співають…
А епітет
Б метафора
В гіпербола
Г порівняння
Д перехід з однієї частини мови в іншу
 
  А Б В Г Д
1
2
3
4
51. Установіть відповідність
Приклад

Отак, сидя в кінці стола,
(1) Міркую, гадаю
(2) Погас місяць, горить сонце.
Гайдамаки встали,
Помолились, одяглися,
Кругом мене стали
Сумно, сумно, (3) як сироти,
Мовчки похилились…
„Благослови шукать долю
На (4) широкім світі.”

Художній засіб
А метафора
Б епітет
В метонімія
Г порівняння
Д тавтологія
  А Б В Г Д
1
2
3
4