6.8. Складні синтаксичні конструкції

6.8. Складні синтаксичні конструкції

1. Яке речення відповідає схемі
А Сонце пригрівало сильніше, земля дихала вільготніше, із голубого неба долітав

повний жалю журавлиний трубний клич, який то гучнів, то завмирав, танучи у голубій безвісті.

Б Відчувай у думці кожен порух, тонко розумій усе навкруг: той, хто лає, не завжди

твій ворог, той, хто хвалить, не завжди твій друг.

В Лиш сонях спав, хоча й не мусив, і ось за те, аби він знав, важкий ячмінь

медовим вусом бджолу за лапку лоскотав.

Г З темного обрію вихопилась далека степова пісня, що з великою журбою повилася

в тиші, ніби зголодніла й пожадлива душа розпачливо шукала собі нового спізнання, щоб перемогти велику тугу світову, щоб виправдати всі провини в житті.

Д Там, знизу від лісу й річки, тягло ще густішим повітрям, але сюди воно виходило

вже розпалене й лягало на плечі, як важка густо-фіалкова кирея із золотою каймою і торочками.
А
Б
В
Г
Д
 
2. Безсполучникове багатокомпонентне речення подано в пункті
А Ніч стояла над землею ясна, прозора, в небі плив місяць у райдужній світляній

оболоні, на підлозі лежали темні тіні віконних рам, і квітка в горщику здавалася зовсім чорною на тлі заледенілих шибок.

Б Літові далеко до дощу, перевито золото туманом, ще далеко – здрастуй – не

пущу! – і вікно вигядується тьмяно.

В Цвіт бузковий лащиться до вікон, на подвір’ї пахне рута-м’ята, мабуть, буде

кликати довіку мандрівниче серце рідна хата.

Г Вгорі чисте, по-весняному лунке, небо; крикне ворон, і бринить його крик

довго-довго, і не в силах загасити його степова безвість.

Д Розбуджена свіжим весняним повітрям, гіркуватим присмаком свіжо-зеленої землі,

невтомним щебетанням жайворонка у високості, трубним криком журавлів, відчуває людина стремління пригорнути весь голубий світ; і вона робиться добрішою…
А
Б
В
Г
Д
 
3. Позначте складносурядне багатокомпонентне речення
А То хмарка набіжить, і бризне дощ краплистий, ясною вільгістю оббризкавши

цвітінь, то сонце вигляне ласкаво-променисте і знов сховається, і знову дощ і тінь.

Б То дощ, то сніг, то знову дощ, і листя лопотіло, побуровіла нехворощ, вода на

зиму сіла.

В З полів зійшла серпнева спека, ясна туманиться блакить, і день стоїть, немов

лелека, що завтра в ірій відлетить.

Г Сонце заходило червоно на вітер, на тлі вечірньої заграви чітко вимальовувався

хутір Вишневий, кострище заходу поступово гасло; із степу вже підкочувала густа і чорна, як вода у весняну ніч, темрява.

Д Трави в’януть під млосною спекою; крутить вихор серпневий пил; осокори за

даллю далекою підпирають в степу небосхил.
А
Б
В
Г
Д
 
4. Укажіть складнопідрядне багатокомпонентне речення
А Тумак налинув, як степова орда, як кочівницька мла, як басурманська

невідворотність долі, і полонив увесь видимий світ від обрію до обрію; сива пелена заслала поле, й ця пелена схожа на м’якенький, розсіяний у повітрі попіл, що тремтить, коливається, перебуваючи в постійному незбагненному русі.

Б Заздалегідь все треба врахувати перед сівбою завше до дрібниць, як хочеш гарний

урожай зібрати, як хочеш, щоб шумів прибій пшениць, як хочеш, щоб багатшали прибутки і щедра осінь входила до хат…

В Світло хутко згасало, надходили тіні; ще червінь лежала на обрії, а вже виплив на

небо місяць, холодний, срібний, як крига.

Г Нехай серця не знають супокою, хай обганяють мрії часу біг, і наша юність буде хай

такою, щоб їй ніхто не заздрити не міг.

Д І весен плин, і перший крик маляти, і гомін розтривожених борів, і медоцвітів

ніжні аромати, і синяву травневих вечорів, – все, чим живеш ти на землі, Людино, і в юні, і в посивілі роки, де пісня й труд злилися воєдино, як молодість з любов’ю, на віки.
А
Б
В
Г
Д
 
5. Виокремте складне багатокомпонентне речення мішаного типу
А Люблю вночі на небеса дивитись, коли зірки, немов бджолиний рій,

поблискують крильми, і повен мрій виходить місяць, як прадавній витязь.

Б Коли б був я вітром буйним, я б розгонив чорні хмари, щоб від хмар не слались

тіні, щоб сміялось завжди сонце.

В Мене учив один мудрець: любов – не золото перстенів, а єдність двох живих

сердець у злагоді життя щоденній.

Г Верхню частину пристані будують теслярі та муляри, а нижню частину будують

водолази.

Д Частина учнів працює в художньому гуртку, частина працює в драматичному, а

частина працює в хоровому гуртку.
А
Б
В
Г
Д
 
6. Позначте речення, яке не відповідає такій характеристиці: складна синтаксична конструкція

з сурядністю і підрядністю:
А Сад у нас уже одцвів, дерева вкрились густим темно-зеленим листом, і тільки в

повітрі плавали густі пахощі жасмину і матіоли.

Б Коли замовкнуть втомлені громи, а всі дощі відплинуть і відплачуть, я поцілую

сніг, бо все це значить, що знову дочекались ми зими.

В Лебедями білими пливуть хати – пливуть через твої спомини, через весни й

осені, і ти й досі не перестаєш думати, що вони таки могли злетіти, могли!

Г Хто створив з нічого людям час, той поділив його на дві частини, назвавши ніччю

й днем ті половини, та ніч він ближчою зробив до нас.

Д Поза центральною вулицею, де світять чотири гасові ліхтарі, і лягає непроглядна

тьма, яку не можуть здолати волі вогники гасівок, що тьмяно поблискують крізь вікна старосвітських одноповерхових будиночків.
А
Б
В
Г
Г
 
7. Виокремте речення, яке можна схарактеризувати як складне багатокомпонентне з

сурядністю і безсполучниковістю
А На леваді вже темніли і зростались дерева під ногами, перехитувались роса й

туман, а над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка.

Б І сад, і гай, і пісня солов’я, і навіть ця брунатна грудка глею – дорогоцінна

спадщина моя, що здавна зветься рідною землею.

В Срібний місяць слабо білив дерева, темне полотно ночі було пронизане міріадами

діамантів зірок; де-не-де стара сова загукає чи кажан вдарить крильми – і знову тиша дзвенить.

Г Коли кінчається довгий світловий день і гостра спека змінюється м’яким атласним

теплом синього південного вечора, то на токах запалюють ліхтарі.

Д Барометр уперто показував „дощ”, хоч в той день не капало навіть і сонце

блищало часом крізь хмари.
А
Б
В
Г
Д
 
8. В якому реченні правильно поставлено розділові знаки
А Як глибшають нині і далі, і очі, як солодко зерном засіялись дні, як грім-і дощі щось

туркочуть пророче – це квітень, це квітень в тобі і в мені.

Б Ніч має вроду темну й величаву, в ній подив таїни немов закляк, а день живий і

жвавий, мов хлоп’як, веде при сонці осяйну забаву.

В Заходить сонце в золотих лісах, на стовбурах палахкотить, живиця, краєчок

хмари наче блискавиця горить у надвечірніх небесах.

Г Він повернув у напівзабуту вуличку, де під копитом сполоханим дзвоном

розбивались і зітхали калюжки, і, взявшись за руки, стояли в спідничках верби-підлітки.

Д Вже так натомився за краєм своїм тужити, що вірші здавалось ридають уже під

пером.
А
Б
В
Г
Д
 
9. В якому реченні допущено пунктуаційні помилки
А Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним, жовто-

зеленим кольором; висока трава починає гнутись, хилитись, поверх неї тільки гарячий вітер гуляє та сонце розсіва своє пекуче, іскристе проміння.

Б Білясте море сріблиться на сонці непомітно зливаючись із молочнобілим небом;

риса обрію губиться і не можна відрізнити, де в потоках білого сяйва кінчається море й починається небо.

В Сонце ще не зайшло, а вже виплив місяць, якось непомітно виступив з млистого

туманного небосхилу, і вже вони, обидва світила, освітлюють цей тихий, більше степовий, ніж луговий, простір, що з правіку, мабуть, носив назву Чари-Комиші.

Г В Шевченковім залізнім слові, під грізним Гоголя пером, нам хвилі гомонять

дніпрові, гаї й лани понад Дніпром.

Д І кожна бляшанка, панцир, опуття і на прикрасах вирізьблені драми – це панорами

скіфського життя, увічнені по золоту майстрами.
А
Б
В
Г
Д
 
10. Правильно розставлені знаки в складному реченні
А Найогидніші очі порожні – найгрізніше мовчить гроза, найнікчемніші дурні

вельможні, найпідліша брехлива сльоза.

Б Хто чує себе лиш, хто тільки для себе співа: той не ввійде в майбутнє, не прийме

сучасне.

В Я пам’ятаю: йшла весна своїм походом сміливим, і по саду лилась вона квіток

зеленим пилом.

Г Був прозорий сонячний ранок – і мовчазні навколишні простори, дбайливо

устелені сріблястим сніговим килимом, так ясніли навпроти сонця, що аж сліпило очі.

Д У городі, де грають струни п’яні, де вічний шум, де вічна суєта я згадую слова

твої неждані.
А
Б
В
Г
Д
 
11. Укажіть тип речення

Заспівали, застукали тяжкі краплини, спадаючи з листя і квіту на землю.
А просте, ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г безсполучникове
Д складне речення з різними видами зв’язку
А
Б
В
Г
Д
12. Укажіть тип речення

Небо здається таким прозорим, чистим, ніби й не пройшла щойно буря, злива.
А просте, ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г безсполучникове
Д складне речення з різними видами зв’язку
А
Б
В
Г
Д
13. Укажіть тип речення

В душі зберігаю навіки години, коли я уперше побачив той край, де вшир розмахнувшись, в степах України, назустріч до моря полинув Дунай.
А просте, ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г безсполучникове
Д складне речення з різними видами зв’язку
А
Б
В
Г
Д
14. Складним з різними типами зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим) є речення
А Віз наш увесь дерев’яний: дід і прадід були чумаками, а чумаки не любили заліза.
Б Моя осіння туга, лагідна і ніжна, крізь срібло згаслих вечорів пливе, як лебідь

білосніжний, у смутку тихому покинутих ставків.

В Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає.
Г Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває.
Д Тихо в полі, гай темніє, наступає літній вечір.

А
Б
В
Г
Д
 
15. Правильно розставлені розділові знаки в реченні (деякі розділові знаки опущено)
А А встане сонце із огнистих плес, заллє промінням землю світанкову й зірки

додолу спустяться з небес і на людей обернуться ізнову.

Б Думав: є велике право одпочить під лавром світу всім, хто в тій війні жорстокій

ніс страждання на плечах.

В Будьте вдячні народу, бережіть теє слово, що гранилось віками у битвах, в трудах,

воно визріло вже і співа колосково синя птиця народу на буйних вітрах.

Г Грає листя на веснянім сонці, а в душі печаль як небеса; він росте й співає

яворонці, і згорає від сльози роса.

Д Коли вона проснулась на столі вже горіла свічка, в кімнаті нікого не було, у чорні

смолисті вікна дріботів дощ.
А
Б
В
Г
Д
 
16. Засоби міжфразового зв’язку речень є

Мініатюрний замок витримав сильний 6-7 бальний землетрус 1927 року. Він майже не постраждав, якщо не вважати падіння в море зірваних гострих шпилів і шматка скелі з-під нижнього балконця.
А лексичний повтор
Б синонім
В сполучник
Г займенник
Д прислівник
А
Б
В
Г
Д
17. Засоби міжфразового зв’язку речень є

На зиму лелеки відлітають до далекої країни за морем. Там вони нібито плюскаються в озері й перетворюються на людей.
А лексичний повтор і займенник
Б прислівник і займенник
В сполучник і вставне слово
Г прислівник і синонім
Д лексичний повтор і прислівник
А
Б
В
Г
Д
18. Усі речення складні з різними типами зв’язку, окрім
А Скрізь, по обидва боки Раставиці, на покаті, стеляться чудові городи, жовтіють

тисячі соняшників, що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку, там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом.

Б Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах, їм було байдуже, що

бурхав холодний вітер.

В Капітан полегшено зітхнув: люди живі, судно тримається на воді, хоч і

жалюгідний має вигляд після такої тріпанини.

Г І летять гуси, і летять журавлі, і літа мої листом осипаються.
Д Сон літньої ночі колись мені снився, коротка та літняя нічка була, і сон був

короткий, – він хутко змінився і зник, як на сході зоря розцвіла.
А
Б
В
Г
Д
 
19. Усі речення складні з різними типами зв’язку, окрім
А Золота порохівниця місяця, вистромившись із-за могил, порошила трави

голубим пилом, і здавалось козакові, що там, у степу, ворушиться щось, іржуть чиїсь коні, і вже не рокотання бандур чути звідти, а ледве вловимий передзвін шабель (чути), і не сиділося старому, не їлася йому саламата, свербілоа рука до шаблюки, до бою кликало серце.

Б Найогидніші очі порожні, найгрізніше мовчить гроза, найнікчемніші дурні

вельможні, найпідліша брехлива сльоза.

В Багряний вечір догорів, і попіл падає на місто, переливається намисто

понаддніпрянських ліхтарів.

Г Я пам’ятаю: йшла весна своїм походом смілим, і по саду лилась вона квіток

зеленим пилом.

Д Був прозорий сонячний ранок, і мовчазні навколишні простори, дбайливо

устелені сріблястим сніговим килимом, так ясніли проти сонця, що аж сліпило очі.
А
Б
В
Г
Д
20. Установіть відповідність між реченням і типом зв’язку між його частинами.
1 безсполучниковий

зв’язок

2 сполучниковий

сурядний зв’язок

3 сполучниковий і

безсполучниковий
зв’язок

4 сполучниковий

підрядний зв’язок
А Ще під інеєм човен лежав без весла, ще не

скреснув мороз, далина не воскресла – з того боку снігів задиміла весна, білим димом снігів засиніло за Десну.

Б Тут скрізь задума: небом думає ліс, небом

думає озеро, і земля, скупа, гаряча, яка подекуди не хоче родити навіть трави, снить своїми піщанистими думами.

В Страшні слова, коли вони мовчать, коли

вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись.

Г За Ташанню діброви стоять у весняних

розливах, а від чорного дуб’я і тінь у воді чорна, і сама вода чорна, і брижі там ходять від вітру дрібненькі, але вороні, роздратовані, в несупокої.

Д Скочивши на долівку, взяв із мисника

гранчасту склянку і, холонучи, почав на печі наміряти насіння – дві склянку в одну кишеню, дві – в другу.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
21. Установіть відповідність
Вид речення

1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 з різними видами

зв’язку
Приклад

А Бабки з величезними райдужними очима

стрімко сновигають над водою, а на протилежному березі річки, шляхетні й невеличкі, стоять стрункі вікові сосни, кучерявими головами підпираючи небеса.

Б Прийшли жнива, скінчилася возовиця.
В Вітри-суховії обголили лісові рясні віти, а

ранні заморозки пожовтили та почервонили лист, пташки щебетливі відлетіли у вирій.

Г Життя втікало зі степів та лісів, ховалося по

людських оселях, по теплих краях.

Д По селах від білого світу й до самої темної

ночі гупали неугавно ціпи, доводячи до розуму добро, яким за літо наділила земля-мати.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
22. Установіть відповідність
Вид речення

1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 з різними видами

зв’язку
Приклад

А Висока райдуга – на гарну погоду, низька –

на дощ.

Б Усюди, у лісах, на полях і біля обійсть,

розливалися солов’їні трелі, чудернацькі посвисти шпаків, безтурботне кування зозуль.

В Травень мовби нагадує нам: поспішайте

намилуватися красою весняного дивоцвіту, бо вона нетривка й скороминуща.

Г Якось одразу стихли, знесиліли снігові

бурани, що завивали зимовими ночами по тихих вуличках молодого шахтарського селища.

Д Пожовкли стерні на полях, і гине слід по

журавлях ген-ген в далечині.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
23. Установіть відповідність
1 відокремлена

обставина в простому реченні

2 безсполучникове

складне речення

3 складносурядне

речення

4 складнопідрядне

речення
А Мабуть, людині не можна відриватись від

рідного берега.

Б Коли буду я навіть сивою і життя моє піде

мрякою, а для тебе буду красивою, а для когось, може, ніякою.

В Українські селяни, співаючи без усякої

науки, ніколи не співають в унісон, а зразу розбиваються на різні голоси, і кожен веде свою партію.

Г Темна хмара озвалась громом гучним, і

освітились огнем блискавиці.

Д Небо осіннє, мов квітка, марніє, сохне

стерня, затихають лани.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
24. Установіть відповідність
Вид речення

1 складнопідрядне
2 складнопідрядне з

кількома підрядним

3 ССК
4 складносурядне

Приклад

А Зразки найдавнішої вишивки в музеях

Європи датують V століттям нашої ери, а пам’ятки української вишивки, на жаль, збереглися лише за кілька останніх століть.

Б Далі археологічних розкопок, свідчення

літописців і мандрівників минулого дозволяють стверджувати, що мистецтво вишивання на території України сягає найдавніших часів.

В З-за славної широкої ріки на цей високий

берег долітає запах лісів, вони синіють у глибокій далечі, і здається згори, що то море бузкове й імлисте переливається за обрій.

Г Після закінчення гімназії Сергій вступив до

трупи Дягілєва, після смерті якого 1929 року перейшов до Паризької опери, де майже без перерв упродовж сорока семи років був солістом, балетмейстером і педагогом.

Д Від природи наділений унікальними

здібностями до мов, Агатангел з легкістю засвоїв основні давні й нові мови.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
25. Установіть відповідність
Вид речення

1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 з різними видами

зв’язку
Приклад

А Життя – хороший вчитель, а все хороше

коштує недешево.

Б У небі чинилося якесь сум’яття: то

наповзали густі сірі хмари, то враз наче хто роздирав їх, і виглядали озерця сліпучої сині.

В І здавалося, що то од його холодних

променів уранці калюжі застигло голубіли.

Г Здавалось на мить: пливе у безвість ночі під

парус хмар високий корабель.

Д І все то те, вся країна, повита красою,

зеленіє, вмивається дрібною сльозою.
  А Б В Г Д
1
2
3
4
26. Текст і завдання до нього.
1. За парком починалося місто, не подібне на навколишні давні, старовинні міста, кожне з яких мало своє, тільки йому властиве обличчя й свою історію. 2. Воно не мало гори Бонни і Дівичих скель, як Крем’янець, де та Бонна – гора княгиня, на якій височать руїни замку, наче у казці, де Дівичі скелі, побравшись за руки, закам’яніли у якомусь поганському ритуальному танці, висячи над містом, а в самому місті, з глибокої долини здіймаються і вище високої Бонни, і вище довгих і стрімких Дівичих скель – гостра готика давнього кляштора й будівлі єзуїтського ліцею. 3. Воно не мало фортеці Любарта і Стиру, як Луцьк, де насипано земляні вали, як величезні сходи в минувшину, а їх обмивають хвилі завжди молодої, повсякчас оновленої річки, що пливе до Дніпра. 4. Воно не мало замку князів Острозьких, як Острог, де над зеленими, куди не кинь оком, рівнинами, ніби піднесені на руках, дивують найнездивованіщих білокам’яні мури, по боках яких стоять високі вежі, а за мурами, у хорі високих веж, стримить у сине небо велична церква – собор з отворами-бійницями, з банею-небом, на якій удень засвічується сонце, а по ночах сяє місяць і зорі, і все це відбивається у двох волинських річках – Горині і Вілії, щоб стояти на землі й під землею, вартуючи вічність: минуле, сучане і майбутнє. 5. Воно не мало навіть такою передмістя, як Межирічі, в тому ж Острозі. 6. І все ж воно мало свою особливість: через Вишумськ пролягає траса зі Львова на Київ.
А. Складною синтаксичною конструкцією є речення
А 1, 2, 3
Б 2, 3, 4
В 3, 4, 5
Г 4, 5, 6
Д 1, 3, 5
А
Б
В
Г
Д
Б. Складними багатокомпонентними реченнями з сурядним та підрядним зв’язком є
А 1, 2
Б 2, 4
В 3, 4
Г 4, 5
Д 2, 3
А
Б
В
Г
Д
В. Безсполучниковим зв’язком пов’язані частини речення
А 2
Б 3
В 4
Г 5
Д 6
А
Б
В
Г
Д
Г. Слово, утворене морфолого-синтаксичним зв’зком, вжито в реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Д. Орфографічну помилку в написанні складного іменника допущено реченні
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д