6.4.4 Тире на місці пропущеного члена речення

6.4.4 Тире на місці пропущеного члена речення

1. Поширеним є речення
А Ти, схоже, хочеш вийти сухим із води.
Б Тут весело.
В Доню, ми будемо відпочивати.
Г На жаль, хлопець виявився ні риба ні м’ясо.
Д Нехай усі танцюють, розважаються.
А
Б
В
Г
Д
2. Простим є речення
А Колоски, наче з чавуну вилиті, яскріли аж до самого обрію.
Б Хліб пахне солодко, як пахнуть медом соти.
В Ранній пар родить пшеничку, а пізній – метличку.
Г Співаючи, птах, як правило, сидить на гілці нерухомо, і тоді видно, як вібрує його

горлечко.

Д Ще поля вкриті снігом, ще з’явилися тільки перші таловини, а вже чути

жайворонка.
А
Б
В
Г
Д
 
3. Неповними є речення
А Більшість птахів – співочі.
Б Пташка красива своїм пір’ям, а людина – своїм знанням.
В Побажаю тобі щастя та веселої долі.
Г Шилом моря не нагрієш.
Д Прозору тишу протинав стук дятла по дзвінкій корі, наче бив він у дерев’яний

дзвоник.
А
Б
В
Г
Д
 
4. Простим двоскладним реченням є
А День був гарячий.
Б Пахне в’ялою травою, квітами.
В Надворі разом стишилось.
Г Швидко звечоріло.
Д Прокидаюсь, солодко позіхаю і швидко починаю рухатись.
А
Б
В
Г
Д
5. Двоскладним є речення
А Люблю зелені степи нашої північної Вкраїни.
Б А з синім небом вже щось діється.
В Доводилося вам їздити пізньої весни чи раннього літа по Україні?
Г Любуєшся на картину нічної степової краси, смакуєш раєве смакування.
Д Рослинам, зібраним на Івана Купала, приписували чудодійні лікарські

властивості.
А
Б
В
Г
Д
 
6. Яке поєднання слів не є словосполученням
А одержувала завжди
Б куплений давно
В зустрів брата
Г надійшов лист
Д цікаві енциклопедії
А
Б
В
Г
Д
7. Правильно розставлені розділові знаки в реченні
А Через усю Вкраїну вогнем прокотилася війна біль і горе народу.
Б Діти хлопчик і дівчинка шептались поміж себе.
В Квітку метелик цілує, обрії – сонце, вітер – берізку німую.
Г Душа його прохала волі молодої сили простору.
Д Петро виймає з кишені свою цяцьку кресало з напильника і кремінь аж з

Карпатських гір.
А
Б
В
Г
Д
 
8. Неповним (розділові знаки вилучено) є речення
А Дядько Євмен лісник одного з об’їздів борівського лісництва того дня прокинувся

на світанні.

Б А воно могутнє світило все більше виповнювало світ.
В Одна з прибулих молода дівчина плела вінок з польових квітів.
Г Видатні поети і письменники України Павло Тичина Максим Рильський та інші

своїми перекладами ознайомили рідний народ з кращими зразками грузинської класичної поезії.

Д В гаю химерна тінь.

А
Б
В
Г
Д
 
9. Однією частиною мови є головне слово в словосполученнях
А гуркіт грому, печиво з кмином, грати на роялі
Б розумна пропозиція, мальовнича картина, дуже високо
В сидіти мовчки, бадьоро заговорити, закінчити роботу
Г теплий одяг, рідні батьки, дуже дорого
Д з доброю посмішкою, мити підлогу, малювати картину
А
Б
В
Г
Д
10. Складним є речення
А Кожушок на ялинці геть свіжий і, ще недавно чорний од літнього тепла, тепер

посвітлів.

Б Тут кожен камінь пише заповіт і кожна гілка шле адреси літу.
В Там, на рівному березі невеликої повноводної річки Почайни, видалося чимале

селище.

Г Зашуміла вода на низині, шукаючи виходу.
Д Хмарки, наче з легкої бавовни, швидко миготіли над землею.

А
Б
В
Г
Д
 
11. Cпонукальним є речення
А Який вдалий малюнок!
Б Він обов’язково віддасть борг!
В Де поділись мої окуляри?
Г Скажи йому ласкаве слово.
Д Микола вчиться добре, а Анатолій вчиться відмінно.
А
Б
В
Г
Д
12. Неповна частина є в реченні
А Навколо тільки дрімучий тютюн і мак.
Б Наймити вже спорожнили довженні вози, й один напуває коней, а другий сміття

загрібає граблями до стогу.

В У нього очі – наче волошки в житі.
Г Напевне, в кожному із нас дрімає щось від Піфагора.
Д В осінній млі така прозора мить минулих днів, розстріляних шрапнеллю.

А
Б
В
Г
Д
 
13. Повним є речення
А Хорив має сімнадцять літ; у припухлих губах – дитяча наївність, а в очах, таких

синіх, як весняний ряст, – незбагненний подив, ніби він уперше побачив світ.

Б Одну доньку назвали батьки Вишенькою, а другу Вінничкою.
В Поставили Вишенька зі своїм чоловіком дерев’яну хату на правому березі Бугу, а

Вінничка на лівому.

Г Одна хата підведена червоним, друга синім, та вкрита соломою, сусідня очеретом.
Д Суспільство здорове, життєздатне, коли воно складається не з безликих

індивідумів, а складається з громадян, патріотів своєї землі.
А
Б
В
Г
Д
 
14. Неповним є речення
А Спочатку бачимо пологі округлі пагорби, укриті лісом, а нижче – гори, хоча й

невисокі, але дуже стрімкі.

Б Патріотизм починається зі ставлення до своєї рідної мови.
В Об’єктивно поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного дому,

батьківської хати, материнського тепла, Вітчизни.

Г Рідна мова є одним з тих засобів, за допомогою яких створюється соціальний

механізм успадкування культури від покоління до покоління, тобто вироблення національної культурної традиції.

Д Мова єднає між собою представників певного народу в часі й просторі.

А
Б
В
Г
Д
 
15. Усі речення неповні, окрім
А Так, одні, колись нікому не відомі, міста й країни набувають великого значення й

могутності, інші відходять у небуття або ж втрачають свою колишню велич.

Б Коло бабусиної хати ростуть вишні, біля хвіртки кучерявий бузок, а від вулиці –

явори.

В Своя мазанка ліпша від чужої світлиці.
Г Частину кавунів відправляли по річці, а іншу возами перевозили на станцію.
Д Мати часто говорила мені, що треба любити світ, а сестрі про дружбу і підтримку

в сім’ї.
А
Б
В
Г
Д
 
16. Неповними є всі речення, окрім
А Згодом тут виросло селище, а потім містечко Бич (зараз це село Тустановичі).
Б Усвідомлення себе як особистості здійснюється через мову рідних людей, а тому

протягом усього свого життя кожен сприймає цю першу мову в оточенні спогадів про батька й матері, братів і сестер, спогадів про рідний дім.

В Світає на сході, а на заході…
Г Про нього часто говорять, а про неї ні.
Д Шурхотить ковила, піднімається шабельник, співає іван-чай, а осокори…

А
Б
В
Г
Д
17. Текст і завдання до нього.
1. І в морозяні зимові ночі триває життя в лісі. 2. Ось хруснула і зломилась мерзла гілка – це пробіг попід деревами, м’яко підстрибуючи, заєць біляк, щось ухнуло і жахно враз зареготало: то пугукнув пугач. 3. Завили і вмовкли вовки. 4. По діамантовій скатерті снігів, лишаючи мереживо слідів, пробігають легенькі лисиці, полюють на мишей тхорята, нечутно пролітають над сніговими наметами сови. 5. Немов казковий вартовий, усілося на голому сучку голосисте совеня. 6. В нічній пітьмі лиш воно одно чує і бачить як іде в зимовому лісі приховане від людей життя.
А. Простих речень у тексті є
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Б. Кількість неповних речень правильно зазначено в рядку
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д жодного
А
Б
В
Г
Д
В. Допущено пунктуаційну помилку в реченні
А 1
Б 3
В 4
Г 6
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Г. Написано неправильно слово в рядку
А життя
Б попід
В заєць біляк
Г мереживо
Д пітьмі
А
Б
В
Г
Д