4.2. Способи словотвору

4.2. Способи словотвору

1. В якому рядку всі слова утворені префіксальним способом
А перетин, опис, зліт, заплив
Б ошукати, післязавтра, праісторичний, безвість
В перемир’я, безіменний, окрилити, суцвіття
Г співіснування, антициклон, безсмертя, переоблік
Д узлісся, правнучка, присмак, передчуття
А
Б
В
Г
Д
2. Слова якого рядка утворені суфіксальним способом
А заріччя, надлишок, розгалузити, сукупний
Б обніжок, надхмар’я, безробіття, перешийок
В синява, юнацтво, завтрашній, оцінювач
Г плаксій, гордість, діяч, міжряддя
Д веселун, недогарок, мореплавець, хазяйка
А
Б
В
Г
Д
3. Постфіксальним способом утворені слова рядка
А чийсь, відбуватися, хтось-то, де-небудь
Б сьомий, погожий, їсти, зорі
В поросль, відсів, зав’язь, вибори
Г єдність, розрісся, все-таки, перетинати
Д п’ятиборець, винісся, знаннями, ходи-бо
А
Б
В
Г
Д
4. В якому рядку всі слова утворені безафіксним способом
А темно-фіолетовий, високочолий, першоджерело, шахово-шашковий
Б даль, вихід, міць, виріб
В нічний, свояк, ойкати, дивно
Г прохід, заміс, вигін, марно
Д декому, прадід, спів, біг
А
Б
В
Г
Д
5. Слова якого рядка утворені префіксально-суфіксальним способом
А промовити, дочитати, дехто, поверх
Б гіллястий, глибшати, ковзани, читання
В затінок, навушник, сумирний, надміру
Г безлюддя, подорожник, узгір’я, намордник
Д землерийка, прибічник, рівноправ’я, підсніжник
А
Б
В
Г
Д
6. Унаслідок основоскладання постали слова рядка
А самвидав, універмаг, завкафедри, спецкор
Б волелюбний, лісонасадження, військовослужбовець, двоголосий
В академік-секретар, лист-замовлення, держстрах, академмістечко
Г здіймиголова, багаточлен, підрозділ, землероб
Д фіолетово-жовтий, сніжно-білий, крутосхил, першоджерело
А
Б
В
Г
Д
7. В якому рядку слова утворилися внаслідок словоскладання
А стежки-доріжки, сон-трава, фільм-опера, хтозна-звідки
Б автостоянка, Інтерпол, Мін’юст, соцзахист
В першооснова, двозначний, рукописний, Котигорошко
Г м’ясорубка, активістка, пройдисвіт, лісостеп
Д відчайдух, протиставлення, пустоцвіт, горицвіт
А
Б
В
Г
Д
8. Слова якого рядка є абревіатурами
А меч-риба, Іван-чай, грам-молекула, дієслово-зв’язка
Б чимдуж, вантажообіг, землетрус, мимоволі
В профбюро, держмито, ПДВ, виш
Г юннат, міськком, заввідділом, дурносміх
Д ООН, ЗНО, листопад, прикордонник
А
Б
В
Г
Д
9. Лексико-синтаксичним способом (зрощення) утворено слова рядка
А малоспостережливий, вищезазначений, довгожданий, легкозрозумілий
Б наречена, набережна, пальне, ситий
В газета „Освіта”, фабрика „Світоч”, рукав річки, френч
Г співіснування, черговий, чорнослив, підписання
Д самовідданість, землетрус, торт „Київський”, цукерки „Наталка Полтавка”
А
Б
В
Г
Д
10. Слова якого рядка утворено морфолого-синтаксичним способом
А малоцінний, легкозасвоюваний, високоврожайний, свіжоморожений
Б черговий, придане, чайна, рядовий
В косогір, чорнозем, теплохід, самоскид
Г операційна, гренадер, підпільник, жалюзі
Д портфоліо, червоні, знавці, майбутнє
А
Б
В
Г
Д
11. В якому рядку слова утворилися лексико-семантичним способом
А сучасне, віджиле, цілюща вода, навколо хати
Б ВАТ, ФРН, ЄС, МОН України
В місто Вишневе, корінь квадратний, цукор-пісок, пилосос „Ракета”
Г водосвяття, чорнобривці, вулиця Каштанова, Свят-вечір
Д сон-трава, риба-кит, переоблік, підборіддя
А
Б
В
Г
Д
12. Кенар, кобзар, таксист утворені способом
А префіксальним
Б префіксально-суфіксальним
В суфіксальним
Г безафіксним
Д складанням
А
Б
В
Г
Д
13. Установіть відповідність між термінами і визначеннями
1 словотвір
2 словотворення
3 формотворення
4 словозміна
А творення граматичних форм слова
Б творення форм слів за допомоги флексій розділ
науки про мову, що вивчає структуру
В похідного слова і способи творення нових слів
Г розділ мовознавства, який вивчає морфемний
склад слова
Д процес творення похідних слів за допомогою
словотворчих засобів
  А Б В Г Д
1
2
3
4
 
14. Установіть відповідність між поняттями і визначеннями
1 твірне
2 похідне
3 твірна основа
4 словотворчий
формант
А вторинне утворення
Б найменша неподільна значуща частина слова
В слово, від якого твориться нове слово
Г спільна частина вихідного і вторинного слова
Д частина вторинного утворення, якою воно
відрізняється від основи вихідного слова
  А Б В Г Д
1
2
3
4
15. Установіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями
1 словотвірна пара
2 словотвірний
ланцюжок
3 словотвірна
парадигма
4 словотвірне гніздо
А набір похідних (на вертикальному зрізі), які
мотивуються тією самою твірною основою
Б сукупність словотвірних ланцюжків та
словотвірних парадигм
В ряд спільнокореневих слів (на
горизонтальному зрізі), пов’язаних
відношеннями послідовної похідності
Г спільна частина похідного і твірного слова
Д твірне і похідне
  А Б В Г Д
1
2
3
4
16. Текст і завдання до нього.
1. Там, де вчора був шлях, сьогодні без кінця-краю піниться гостроверхими переметами розбурхане снігове море. 2. Грайливий вітер підохочуюче штовхає мене в плече, і я мимоволі роблю крок, потім другий і вже більше не зупиняюсь. 3. А вітер, пустуючи, сипонув сніговим пилом в обличчя, заклубочився над вибалком і десь біля лісу заплутався в тернах… 4. Так я брів навмання, аж поки не натрапив на лісосмугу. 5. Кроків за двадцять, ніби гірлянда на новорічній ялинці, на кущах яскраво спалахнули… червоні троянди.
6. Обертаюсь і бачу: зовсім поряд, перетворивши колючий кущ малини на розкішний букет, сидять червоногруді снігурі! 7. Виходить, то вони ввели мене в оману?
А. Слова, утворені лексико-синтаксичним способом (зрощення), ужито в реченнях
А 1, 3, 5
Б 1, 2, 5
В 1, 4, 6
Г 2, 4, 7
Д 2, 3, 6
E 1, 2, 6
Ж 5, 6, 7
А
Б
В
Г
Д
E
Ж
Б. Слова, утворені основоскладанням, ужито в реченнях
А 1, 2, 3, 4
Б 2, 3, 4, 5
В 3, 4, 5, 6
Г 1, 5, 6, 7
Д 3, 4, 6, 7
E 1, 4, 6, 7
Ж 1, 4, 5, 6
А
Б
В
Г
Д
E
Ж
В. Слово десь утворено способом
А безафіксним
Б суфіксальним
В постфіксальним
Г префіксальним
Д префіксально-суфіксальним
А
Б
В
Г
Д