3.4. Антоніми

3.4. Антоніми

1. Антонімічна пара слів є в реченні
А Хто своєї мови цурається, хай сам себе встидається.
Б Добре слово краще, ніж готові гроші.
В Не будь людинкою, що догори щетинкою.
Г Xвальби повні торби, а вони порожні.
Д Коли хочеш щось сказати – перш подумай.
А
Б
В
Г
Д
2. Антонімічної пари не утворюють фразеологізми рядка
А хоч греблю гати – як кіт наплакав
Б він такий, як хліб м’який – ні се ні те
В накивати п’ятами – вертітися, як муха в окропі
Г ні пари з уст – роззявити пельку
Д жити душа в душу – жити як кішка з собакою
А
Б
В
Г
Д
3. Визначте пару слів, що випадає з логічного ряду
А ревний – нехлюйський
Б лисніти – тьмяніти
В слава – ганьба
Г утнути – доточити
Д навпрошки – манівцями
А
Б
В
Г
Д
4. В якому рядку подано антонімічні пари
А білий – чорний, вечір – день, тихий – темний
Б суворий – чарівний, життя – смерть, далекий – близький
В холодний – крижаний, праця – відпочинок, сестра – друг
Г серйозний – жартівливий, іти – стояти, ясно – темно
Д ранок – сутінки, говорити – слухати, вгору – вбік
А
Б
В
Г
Д
5. В якому рядку подано неантонімічні пари
А говорити – мовчати, правда – брехня, день – ніч
Б добрий – злий, високий – низький, білий – чорний
В північний – південний, довгий – короткий, тут – там
Г багато – мало, друг – недруг, засинати – прокидатися
Д ясно – яскраво, йти – шкандибати, високий – широкий
А
Б
В
Г
Д
6. Яку стилістичну фігуру вжито в рядках

Тінь чорна стрімко падає униз –
То білий голуб так злітає вгору
.
А анафора
Б епіфора
В перифраза
Г антитеза
Д евфемізм
А
Б
В
Г
Д
7. Антоніми вжито в прислів’ї
А Глибше орати – більше сіна мати.
Б Шануй учителя, як родителя.
В Не бажай синові багатства, а бажай розуму.
Г У червні на полі густо, а надворі пусто.
Д Слово – не горобець, випустиш – не впіймаєш.
А
Б
В
Г
Д
8. Укажіть речення, у яких використано антоніми
А А у небі летять, курличуть журавлі.
Б З журбою радість обнялась.
В З краю неба насувались білі хмари.
Г Сьогодні у всіх нерви на межі, на піку нервозності.
Д Дізнаємось як рак свисне.
А
Б
В
Г
Д
9. В якому словосполученні правильно вжито слово відкрити
А відкрити кватирку
Б відкрити підручник
В відкрити душу
Г відкрити очі
Д відкрити двері
А
Б
В
Г
Д
10. В якому рядку подано антонімічні пари

1 зрячий – сліпий, визволення – поневолення, гарний – приємний
2 чудовий – огидний, гарячий – теплий, глибокий – мілкий
3 забувати – пам’ятати, загоряти – гаснути, згода – незгода
А 1
Б 3
В 1, 2
Г 2
Д 1, 3
А
Б
В
Г
Д
11. Установіть відповідність між фразеологічними антонімами
1 відкрити душу
2 пальцем не ворухнути
3 виходити з рівноваги
4 ходити іменником
А берегти нерви
Б лізти в ярмо
В зі шкури пнутися
Г знімати стружку
Д сховатися у шкаралупу
  А Б В Г Д
1
2
3
4
12. Текст і завдання до нього.
1. Ріка цієї ночі здавалась безкрайою, стала чорна, сувора, як море під час шторму.
2. Кошлаті буруни, грізно блискаючи вогняними гребенями, з реготом котилися на загати, розбивалися обкряж, стрибали вище людини і знову відкочувались назад, залишаючи після себе в дамбі глибокі урвища. 3. Тільки-но водяний вал відкочувався, люди в ту ж мить кидалися до урвища і за якусь часинку (поки набіжить другий вал) поспішали полагодити зруйноване й забити пробоїни. 4. Набігав новий вал, люди вилітали з урвища, хапалися за троси, за балки, і вода перекочувалася через їхні спини.
А. В яких реченнях ужиті авторські антоніми
А 1, 2, 3
Б 2, 3, 4
В 1, 3, 4
Г 3, 4
Д 1, 2, 4
А
Б
В
Г
Д
Б. В яких реченнях є слова-омоніми
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 1, 2
А
Б
В
Г
Д
В. В якому реченні вжито порівняльний зворот
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 1, 2
А
Б
В
Г
Д