1.5. Чергування приголосних

1.5. Чергування приголосних

1. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-.

Укажіть рядок, де не відбувається чергування приголосних у всіх словах
А Париж, Рига, Овруч, Кодак
Б Іртиш, Ясси, Буг, Запоріжжя
В Чорнухи, Гаага, калмик, Виборг
Г Нью-Йорк, казах, Цюрих, Ла-Манш
А
Б
В
Г
 
2. Зміни за збігу приголосних відбуваються в усіх словах рядка
А шіс..надцять, гус..нути, капос..ний, щотиж..невий
Б прис..расний, благовіс..ний, жаліс..ний, безхитріс..ний
В парубо..ький, воя..чина, пта..тво, безпе..ний
Г пес..ливий, корис..ний, гіган..ський, студен..ський
Д заздріс..ний, кіс..лявий, доброчес..ний, віс..ник
А
Б
В
Г
Д
3. Прийменник із треба писати в реченні
А (З, Із) тобою, мій хороший, добре йти обіруч.
Б Передвечір’я, передвечір’я… Чи ти (з, із) загір’я, чи ти (з, із) зазір’я?
В Марічка (з, із) Івасиком чули звуки флояри, яка линула чорнолісом.
Г Місяць (з, із) хмари виглядає, землю Новою зорею сповіщає.
Д Лист (з, із) дерева зліта, до землі хилиться.
А
Б
В
Г
Д
4. Відбувається зміна приголосних під час словотворення в усіх словах рядка
А безпека, чех, Камчатка, брат
Б яйце, молочний, вік, людський
В Сиваш, убогий, вереск, студент
Г Рига, Париж, ткач, парубок
Д турецький, високий, галицький, арбітраж
А
Б
В
Г
Д
5. У вимові в усіх словах відбувається уподібнення приголосних у рядку
А анекдот, вокзал, зшиток, осьде
Б казка, гриб, просьба, депресія
В когорта, призьба, завмирання, деградація
Г рюкзак, молотьба, заводій, призвідник
Д головоломка, громада, безжурний, замісник
А
Б
В
Г
Д
6. Усі слова мають шість звуків у рядку
А значення, їхній, стеля, ячмінь
Б сорока, дарувати, яєчня, щезати
В щепити, щезати, світало, якраз
Г щавель, ялина, щебінь, військо
Д щиголь, ночами, двері, якір
А
Б
В
Г
Д
7. Чергування приголосних відбувається в рядку в усіх словах
А тюрок, купець, Бахмач, Черкаси
Б волох, чех, Овруч, Острог
В Бучач, латиш, Сиваш, брат
Г Галичина, Кагарлик, ткач, Ла-Манш
Д Прага, парубок, Мекка, товариство
А
Б
В
Г
Д
8. В яких рядках допущено помилку в усіх словах за чергування приголосних
А птахтво, чеський, узбецький, студентський
Б криворіжський, бучацький, черкаський, бережу
В козакський, збаражський, убогство, парижський
Г юнацький, казахський; товариський, золотоніський
Д агенство, кременчукський, солдацький, грекський
А
Б
В
Г
Д
9. В якому рядку є „зайве” слово
А форпостний, шістсот, зап’ястний, контрастний
Б кістлявий, щасливий, радісний, блиснути
В цілісний, заздрісний, кількісний, жалісний
Г тижневий, улесливий, обласний, буревісник
Д гігантський, туристський, студентський, компостний
А
Б
В
Г
Д
10. Помилку в чергуванні приголосних при їх збігу допущено в рядку
А криворізький, боягузство, парубоцтво
Б тюркський, бахмацький, братство
В ла-маншський, птаство, карабаський
Г нью-йоркський, сиваський, грецький
Д студентський, ткацький, убозтво
А
Б
В
Г
Д
11. Помилку в чергуванні приголосних при їх збігу допущено в рядку
А чигиринський, гаазький, чиказький
Б луганський, Віннитчина, латиський
В брестський, латинський, чеський
Г тернопільський, казахський, прилуцький
Д львівський, український, запорізький
А
Б
В
Г
Д
12. Помилку в чергуванні приголосних при їх збігу допущено в рядку
А декадентський, купецтво, гадяцький
Б партизанський, черкасський, інтелігентський
В васильківський, овруцький, одеський
Г бучацький, галицький, кагарлицький
Д гурзуфський, ремісницький, солдатський
А
Б
В
Г
Д
13. Помилку в чергуванні приголосних при їх збігу допущено в рядку
А рекруцький, фашистський, меккський
Б празький, заміський, чумацький
В університетський, донецький, печенізький
Г якутський, іртиський, татарський
Д чернігівський, ужгородський, здолбунівський
А
Б
В
Г
Д
14. Помилку в чергуванні приголосних при їх збігу допущено в рядку
А дубровицький, бобровицький, сакський
Б гадячцький, судацький, овручський
В вишгородський, конотопський, трускавецький
Г інтелігентський, гігантський, герцогський
Д невістчин, острозький, кріпацтво
А
Б
В
Г
Д
15. Укажіть рядок, у якому слід ужити у в усіх випадках
А побувати (у, в) Італії, крісло (у, в) кімнаті, кращий (у, в) команді
Б похід (у, в) гори, щоденник (у, в) портфелі, запис (у, в) журналі
В встиг (у, в)хопити, пішла (у, в) поле, хворий (у, в) ліжку
Г участь (у, в) конкурсі, приїхала (у, в) Україну, грубіший (у, в) сто разів
Д діти (у, в)міють, виконана (у, в)права, (у, в) світлі сяйва
E самі (у, в)дома, відомий (у, в)чений, запитай (у, в) мами
А
Б
В
Г
Д
E
16. Установіть відповідність між видами чергувань звуків під час словозміни чи словотворення

та словами.
1 [к] → [ц]
2 [х] → [ш]
3 [г] → [з]
4 [д] → []
А водити, садити, радити
Б рука, вік, лік
В сухо, лихо, мох
Г Прага, дуга, подруга
Д друг, ворог, борг
  А Б В Г Д
1
2
3
4
17. Текст і завдання до нього.
1. Микола був колись гарний з себе. 2. Високий на зріст, рівний станом, з чорними кучерями, чорними бровами, блискучими веселими очима й повним лицем. 3. Він був гарний, як чорнобривець, і мав силу причаровувать до себе серце кожної молодої панни.
4. Сміливий, як козак-запорожець, трохи причепливий, як москаль, він мав надзвичайний дар розмови й оповідання. 5. Він все розказував українські народні анекдоти, смішні, повні жарту й гумору, знав їх без ліку, міг розказувать цілий вечір.
А. Вкажіть речення, у словах якого відбуваються чергування голосних під час словозміни

(два звуки).
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Б. В якому реченні допущено помилку під час чергування у з в
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
В. Яке речення містить слово, у якому відбувається уподібнення приголосних
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д